DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Trends and Rate of Change in Domestic and Foreign Passenger Traffic

국내외 여객수송수단의 동향과 변동률 분석

  • Soo-ho Choi (Maritime Finance Research Division, Korea Maritime Institute) ;
  • Jeong-il Choi (Division of Business, Sungkyul University)
  • Received : 2023.06.21
  • Accepted : 2023.07.20
  • Published : 2023.07.31

Abstract

The purpose of this study is to look for the trends and rates of change of major passenger modes such as railway, subway, domestic shipping, domestic airline, international shipping and international airline. The data used were selected from the KOSIS, "Domestic Statistics, Statistics by Subject, Transportation and Logistics". The analysis period was 22 years from 1999 to 2020, and the annual rate of change from the previous year was calculated. In descriptive statistics, international shipping and international airlines showed relatively high volatility, whereas railway and subway showed low volatility. In the rise rate analysis, international air and international shipping dropped significantly from 539% and 368% in 2019 to 85% and 20% in 2020 due to Corona. International airline and international shipping fell significantly in 2020, but we expect them to rise again as the shock of Corona disappears in the future. Therefore, it seems that we need a project to prepare for this. International air and international shipping are expected to continue their upward trend as international trade picks up again and international travel regains its momentum.

본 연구의 목적은 주요 여객수단인 철도, 지하철, 국내해운, 국내항공, 국제해운, 국제항공의 동향과 변동률을 분석하는데 있다. 사용된 자료는 통계청 국가통계포털 "국내통계, 주제별통계, 교통.물류"에서 자료를 선택하였다. 분석 기간은 1999년부터 2020년까지 총 22년간이며 전년대비 연간 변동률을 산출하였다. 기술통계량에서 국제해운과 국제항공은 상대적으로 변동성이 크게 나타난 반면 철도와 지하철은 작게 나타났다. 상승률 분석에서 국제항공과 국제해운은 2019년도 539%와 368%에서 코로나로 인해 2020년에 85%와 20%로 크게 하락하였다. 국제항공과 국제해운은 2020년에 크게 하락하였으나 코로나의 충격이 사라지면서 다시 상승할 것으로 기대하면서 이에 대비하는 전략이 필요할 것으로 보인다. 국제 무역이 다시 증가하고 해외여행이 다시 활력을 찾아가면서 기존의 상승세가 계속 이어질 것으로 예상해 본다.

Keywords

References

  1. 다음백과: https://100.daum.net/encyclopedia/view
  2. 국토교통부, 「교통부문수송실적보고, : https://www.index.go.kr/unify/idx-info.do?idxCd
  3. 노윤승.도명식 (2015), "SARIMA 모형을 이용한 철도여객 단기수송수요 예측", 「한국ITS학회논문지」, 14(4), 18-26.
  4. Woroniuk. C (2013), "Time series analysis of rail freight services by the private sector in Europe", Journal of Transport Policy, 25, 81-93. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2012.09.004
  5. 김원철.홍성효 (2023), "내생성을 고려한 일반철도 여객수요 결정요인에 대한 실증분석", 「지역개발연구」, 55(1), 85-96.
  6. 구경모.서정택.강낙한 (2021), "한국철도공사 경영성과에 미치는 서비스 요인분석 -철도통계연보 데이터를 대상으로-", 「한국항만경제학회지」, 37(4), 127-144.
  7. 장시영.이강원 (2016), "진화하는 서울 지하철망의 특성과 효율성 분석", 「한국철도학회논문집」, 19(3), 388-396.
  8. Majima. T (2007), "Analysis on Transport Networks of Railway, Subway and Waterbus in Japan", Studies in Computational Intelligence, 56, 99-113. https://doi.org/10.1007/978-3-540-71075-2_8
  9. 이재민.김남석 (2015), "지하철 우회계수 산정을 통한 수도권 지하철의 거리 효율 평가 모형", 「대한교통학회지」, 33(3), 304-314.
  10. 김명화.김주연.장영호.백승경 (2020), "이용자의 공간인지를 고려한 지하철역사 재난대응시설에 관한 연구", 「한국공간디자인학회 논문집」, 15(8), 11-24.
  11. 박성훈.여기태.양태현.김동명.이해찬 (2019), "우리나라 연안여객선 정책 우선순위 선정에 관한 연구", 「해운물류연구」, 35(2), 179-201. https://doi.org/10.37059/TJOSAL.2019.35.2.179
  12. Vilain, P. B. (2012), "Public Policy Objectives and Urban Transit: Case of Passenger Ferries in the New York City Region", Transportation Research Record, 2274(1), 184-191. https://doi.org/10.3141/2274-20
  13. 이충우.배후석.신용존 (2020), "연안여객터미널 경영 효율성 평가 및 개선에 관한 연구", 「한국항만경제학회지」, 36(3), 1-20.
  14. 장운재 (2017), "AHP법을 이용한 연안여객선 지간선 체계 구축 권역 및 항로 평가", 「해양환경안전학회지」, 23(1), 33-39.
  15. 윤문길.장윤혜 (2020), "COVID-19 이후 우리나라 항공시장 회복과정 연구", 「한국항공경영학회지」, 18(4), 89-106. https://doi.org/10.30529/AMSOK.2020.18.4.005
  16. 최정일.박지윤 (2021), "국내 주요 공항별 도착 및 출발 여객수의 동향과 변동률", 「유라시아연구」, 18(2), 57-73. https://doi.org/10.31203/AEPA.2021.18.2.003
  17. 신태진.김석 (2019), "공항의 지역특성과 운영특성이 재무적 성과에 미치는 영향", 「국제경영리뷰」, 23(4), 13-25.
  18. Rajaguru, R. (2016), "Role of Value for Money and Service Quality on Behavioural Intention : A Study of Full Service and Low Cost Airlines", Journal of Air Transport Management, 53, 114-122. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2016.02.008
  19. 오용식.구경모 (2015), "한중 및 한일 카페리항로의 시장여건 변화에 대한 연구", 「한국항만경제학회지」, 31(2), 1-21.
  20. 전동한 (2016), "한.중 열차페리 타당성 연구 - 물류관점-", 「물류학회지」, 26(4), 107-119.
  21. 이동화.이상윤 (2016), "국제해운환경 변화요인의 추출 및 중요도 평가", 「해양정책연구」. 34(2), 225-250. https://doi.org/10.35372/KMIOPR.2019.34.2.008
  22. Giovanni. S, (2013), "Linking Growth to Performance: Insights from Shipping Line Groups", Maritime Economics and Logistics, 15(3), 349-373. https://doi.org/10.1057/mel.2013.9
  23. 김동용.허희영 (2015), "항공사 영업이익의 결정 요인에 대한 실증 분석", 「한국항공경영학회지」, 13(5), 3-25.
  24. John, G. W. (2009), "The long-haul low-cost carrier; A unique business model", Journal of Air Transport Management, 15, 127-133. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2008.11.012
  25. 김형호.전준우.여기태 (2018), "시스템다이내믹스를 이용한 항공여객 수요예측에 관한 연구", 「디지털융복합연구」, 16(5), 137-143. https://doi.org/10.14400/JDC.2018.16.5.137
  26. 윤문길.정민철 (2018), "우리나라 국제선 여객수요 기반에 대한 탐색적 연구", 「한국항공경영학회지」, 16(5), 51-68. https://doi.org/10.30529/AMSOK.2018.16.5.004
  27. 최수호.최정일 (2023), "항만별 내항화물입항의 변동률과 상호 방향성 분석: 인천, 광양, 부산, 제주, 목포, 평택/당진을 중심으로", 「비즈니스융복합연구」, 8(2), 63-68.
  28. 통계청 : https://kosis.kr/index/index.do