DOI QR코드

DOI QR Code

The Influence of College Students' Self-Efficacy and Outcome Expectations on Career Exploration

대학생의 자기효능감과 결과기대가 진로 탐색에 미치는 영향

  • 김영란 (호서대학교 벤처대학원 정보경영학과) ;
  • 이상직 (호서대학교 정보경영학과)
  • Received : 2023.06.09
  • Accepted : 2023.06.27
  • Published : 2023.06.30

Abstract

This study aimed to empirically analyze the factors influencing the career search intention of college students. The research model was derived based on the Social Cognitive Career Theory (SCCT), considering the unique characteristics of university students. Self-efficacy and outcome expectations were investigated as independent variables, while mastery experience, verbal persuasion, vicarious learning, and positive emotions were considered as antecedent variables. A survey was conducted among college students in the metropolitan area, resulting in 217 valid responses for analysis. Empirical analysis was conducted using structural equation modeling with AMOS 24. The findings revealed that mastery experience, vicarious learning, and positive emotions had a significant positive effect on self-efficacy. Furthermore, verbal persuasion and positive emotions significantly influenced outcome expectations. However, the impact of verbal persuasion on self-efficacy was not found to be significant, and the relationship between mastery experience, vicarious learning, and outcome expectations was not examined. Both self-efficacy and outcome expectations were found to have a significant positive effect on career search intention, with outcome expectations exhibiting a stronger influence. The empirical results contribute to the understanding of college students' career exploration and provide implications for academic and practical contexts.

본 연구는 대학생의 진로탐색의도에 영향을 미치는 요인을 실증적으로 분석하기 위해 이루어졌다. 실증 분석을 위한 연구모형은 사회인지진로모형(SCCT)을 기반으로 대학생의 특성을 반영하여 도출하였다. 자기효능감과 결과기대를 독립변수로 채택하였다. 이에 대한 선행 변수로 성취경험, 언어적 격려, 대리학습, 긍정적 정서를 채택하였다. 실증분석은 대학생을 대상으로 설문조사를 실시하여 획득한 217부 바탕으로 이루어졌다. 구조방정식으로 검정한 결과는 다음과 같다. 성취경험, 대리학습, 긍정적 정서는 자기효능감에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 또한 언어적 격려와 긍정적 정서는 결과기대에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 언어적 격려는 자기 효능감에 유의한 영향 미치지 않는 것으로 나타났고, 성취경험과 대리학습은 결과기대에 유의한 영향 관계가 검정되지 않았다. 자기효능감과 결과기대 모두 진로 탐색의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 영향 관계에 있어서는 결과기대가 자기효능감보다 강한 것으로 분석되었다. 이러한 실증 분석 결과를 바탕으로 본 연구가 가지는 학술적 및 실무적 시사점을 제시했다.

Keywords

References

  1. 강명숙, 방은령(2014). 대학생의 자기주도성, 학습몰입, 진로결정효능감과 진로탐색행동 간의 관계 구조분석.한국심리학회지, 20(4),443-467. https://doi.org/10.18205/KPA.2015.20.4.001
  2. 김도희(2022). 통합된 사회인지진로이론을 적용한 장애인 근로자의 주관적 안녕감 예측 모형. 디지털융복합연구, 20(2), 431-446. https://doi.org/10.14400/JDC.2022.20.2.431
  3. 김정아(2023). 관광.호스피탈리티 전공 대학생의 글로벌역량, 고용가능성 인식,삶의만족에 관한 연구: 사회인지진로이론을 중심으로. 호텔경영학연구, 32(2), 109-123.
  4. 금명자, 남향자(2010). 전국 대학신입생의 대학생활 기대 및 정신건강. 인간이해, 31(1), 105-127.
  5. 노연희, 장재윤(2005). 대졸 신규취업자들의 진로미결정 및 직업탐색행동이 개인-직무 적합과 개인-조직 적합에 미치는 영향.한국심리학회지,11(4), 23-43.
  6. 어윤경(2019). 사회인지진로이론에 기반한 학습경험, 진로결정 자기효능감, 결과기대, 직업흥미와 진로의사결정의 구조적 관계. 인간발달연구, 26(4), 49-68.
  7. 우예영, 유애영(2020). 진로문제 관련 심리적 변인 연구 동향 분석: 사회인지진로이론(SCCT)을 중심으로. 열린교육연구, 28(2), 1-19.
  8. 위은하(2018). 패션진로교육 프로그램이 중학생의 진로자기효능감 향상에 미치는 효과 연구:패션에 관심 있는 학생을 중심으로. 한국가정과교육학회지, 30(1), 1-13.
  9. 이지영, 장재윤, 김명언(2005). 대학졸업예정자들의 진로미결정, 직업탐색행동 및 구직성과간의 관계.한국심리학회지, 11(1),1-23.
  10. 이주미(2021). 사회인지 진로자기관리모형에 기반한 청소년의 학습경험, 진로결정자기효능감, 결과기대, 진로설계역량 간 구조적 관계. 진로교육연구, 34(1), 73-96.
  11. 이주영, 이태헌(2023). 코로나19 사태가 비경제활동 장애인의 취업 의지에 미친 주관적 영향력의 예측요인: 사회인지진로이론의 '진로 장벽' 개념을 중심으로. 장애와 고용, 33(2), 33-59.
  12. 장수진, 정병규(2022). 간접 경험 및 롤 모델이 창업의지에 미치는 영향. 벤처혁신연구, 5(2), 35-48. https://doi.org/10.22788/5.2.3
  13. 전미리, 김봉환(2018). 사회인지 진로 자기관리 모형에 따른 부모진로지지와 대학생의 성실성.개방성 및 진로탐색 간의 관계. 한국심리학회지, 30(2), 443-462. https://doi.org/10.24230/KSIOP.30.3.201708.443
  14. 정병규(2020). 대학생의 전공만족도가 취업스트레스에 미치는 영향- IPP형 장기현장실습 경험 유무 집단 간 차이를 중심으로,벤처혁신연구, 3(1), 87-99. https://doi.org/10.22788/3.1.5
  15. 최선옥(2022). 대학생의 진로결정수준과 불안이 취업스트레스에 미치는 영향 연구, 배제대학교 대학원, 박사학위논문
  16. 한주원(2015). 비서학전공 전문대학생들의 외모만족도, 외모관리행동이 취업불안과 진로준비행동에 미치는 영향에 관한 연구. 비서.사무경영연구, 24(2),163-185.
  17. Anderson, J. C., & Gerbing, D. W.(1988). Structural equation modeling in practice : A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin, 103(3), 411-423. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.3.411
  18. Bandura, A. (1986). Fearful expectations and avoidant actions as coeffects of perceived self-inefficacy. American Psychologist, 41(12), 1389-1391. https://doi.org/10.1037/0003-066X.41.12.1389
  19. Cadenas, G. A., Liu, L., Li, K. M., & Beachy, S. (2022). Promoting critical consciousness, academic performance, and persistence among graduate students experiencing class-based oppression. Journal of Diversity in Higher Education, 15(1), 26-36. https://doi.org/10.1037/dhe0000250
  20. Cai, Y., & Shi, W. (2022). The influence of the community climate on users' knowledge-sharing intention: the social cognitive theory perspective. Behaviour & Information Technology, 41(2), 307-323. https://doi.org/10.1080/0144929X.2020.1808704
  21. Chu, X., Zhang, L., & Li, M. (2022). Nurses' strengths use and turnover intention: The roles of job crafting and self-efficacy. Journal of Advanced Nursing, 78(7), 2075-2084. https://doi.org/10.1111/jan.15124
  22. Chukwuedo, S. O., & Ementa, C. N. (2022). Students' work placement learning and employability nexus: Reflections from experiential learning and social cognitive career theories. Industry and Higher Education, 36(6), 742-755. https://doi.org/10.1177/09504222221099198
  23. Dos Santos, L. M. (2022). Learning Taekwondo martial arts lessons online: The perspectives of Social Cognitive Career and Motivation Theory. International Journal of Instruction, 15(1), 1065-1080. https://doi.org/10.29333/iji.2022.15160a
  24. Fornell, C., &. Larcker, D. F.(1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. https://doi.org/10.1177/002224378101800104
  25. Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L. &. Black, W. C.(1998). Multivariate Data Analysis(5th ed.), Englewood Cliffs : Prentice-Hall.
  26. Liguori, Bendickson, J. S., & McDowell, W. C. (2018). Revisiting entrepreneurial intentions: a social cognitive career theory approach. International Entrepreneurship and Management Journal, 14(1), 67-78. https://doi.org/10.1007/s11365-017-0462-7
  27. Molyn, J., de Haan, E., van der Veen, R., & Gray, D. E. (2022). The impact of common factors on coaching outcomes. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 15(2), 214-227. https://doi.org/10.1080/17521882.2021.1958889
  28. Moraes, G. H. S. M. D., Fischer, B. B., Guerrero, M., Rocha, A. K. L. D., & Schaeffer, P. R. (2023). An inquiry into the linkages between university ecosystem and students' entrepreneurial intention and self-efficacy. Innovations in Education and Teaching International, 60(1), 134-145. https://doi.org/10.1080/14703297.2021.1969262
  29. Osakwe, C. N., Hudik, M., Riha, D., Stros, M., & Ramayah, T. (2022). Critical factors characterizing consumers' intentions to use drones for last-mile delivery: Does delivery risk matter?. Journal of Retailing and Consumer Services, 65, https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2021.102865
  30. Phan Tan Luc(2020). Outcome expectations and social entrepreneurial intention: Integration of planned be- havior and Social Cognitive Career Theory, Journal of Asian Finance, Economics and Business, 7(6). 399-407. https://doi.org/10.13106/JAFEB.2020.VOL7.NO6.399
  31. Savickas, M. L. (2015). Career counseling paradigms: Guiding, developing, and designing. In P. J. Hartung, M. L. Savickas, & W. B. Walsh (Eds.), APA Handbook of Career Intervention, Foundations, American Psychological Association.