DOI QR코드

DOI QR Code

TBL을 활용한 블렌디드 러닝 생명윤리 프로그램이 간호학과 학생들의 윤리적 의사결정 자신감, 비판적 사고성향, 도덕적 민감성, 학업자기효능감에 미치는 효과

The Effects of a Blended Learning Based Bioetics Program on Perceived Ethical Confidence, Critical Thinking Disposition, Moral Sensitivity, and Academic Self-efficacy for the Nursing Students

  • 이고운 (수원여자대학교 간호학과)
  • Lee, Kowoon (Department of Nursing, Suwon Women's University)
  • 투고 : 2023.04.12
  • 심사 : 2023.04.28
  • 발행 : 2023.06.30

초록

Purpose: This study was to evaluate the effects of a blended-learning based bioethics program on perceived ethical confidence, critical thinking disposition, moral sensitivity, and academic self-efficacy of the nursing students living in S city. Methods: The program was conducted 13 sessions (2 hours/session) and evaluated for perceived ethical confidence, critical thinking disposition, moral sensitivity, and academic self-efficacy. The collected data were analyzed with descriptive statistics and paired t-test using the SAS 9.4 program. Results: The blended learning based bioethic program was found to be effective for perceived ethical confidence (t=8.70, p<.001), critical thinking disposition(t=8.96, p<.001), moral sensitivity (t=6.43, p<.001), academic self-efficacy (t=20.5, p<.001), and program satisfaction(t=4.92, p<.001). Conclusion: The results of this study suggest that a blended learning program including TBL has advantages of case-based discussion and active interaction for nursing students' bioethics education.

키워드

과제정보

연구는 2022년도 수원여자대학교 연구과제 지원에 의해 수행되었음.

참고문헌

  1. 김수경, 이경화, 김상희. 4 차 산업혁명 시대의 윤리적 이슈와대학의 생명윤리교육 방향 제고. 한국의료윤리학회지. 2018;1(4):34-47. https://doi.org/10.35301/ksme.2018.21.4.34
  2. 김인순. 생명윤리교육이 간호보건대학생의 생명윤리의 식에 미치는 영향. 한국생명윤리학회지. 2013;14(1):1-13.
  3. 권복규. 임상윤리, 무엇을 교육할 것인가? 한국의료윤리학회지. 2020;23(4):265-277. https://doi.org/10.35301/ksme.2020.23.4.265
  4. 유명숙, 손기철. 간호대학생의 생명의료윤리의식, 도덕적 민감성 및 도덕 판단력에 관한 간호윤리교육의 효과. 생명윤리. 2012;12(2):61-76.
  5. 배진현. 간호대학생의 생명의료 윤리의식 영향요인. 한국엔터테인먼트산업학회논문지. 2018;12(1):271-278. https://doi.org/10.21184/jkeia.2018.1.12.1.271
  6. 이고은, 박성호, 이효진, 박수빈, 김상희. 국내 간호대학생 을 대상으로 한 간호윤리 연구의 통합적 문헌고찰(2011-2020). 한국의료윤리학회지. 2021;24(1):59-80. https://doi.org/10.35301/ksme.2021.24.1.59.
  7. 한국간호교육평가원. 간호사 핵심역량 및 간호학 프로그 램 학습성과. 2012. Retrieved from: http://www.kabone.or.kr/reference/refRoom.do https://doi.org/10.5977/jkasne.2015.21.2.202
  8. 김경아 정계선. 생명의료 윤리교육이 간호학생의 도덕적 민감성, 비판적 사고성향, 생명의료 윤리의식에 미치는 효과. 한국산학기술학회 논문지. 2019;20(2):240-249. https://doi.org/10.5762/KAIS.2019.20.2.240
  9. 김진영, 최희수. 하브루타 학습을 적용한 간호윤리교육이 간호대학생의 도덕적 민감성, 도덕적 판단력 및 창의적 인성에 미치는 효과. 학습자중심교과교육연구. 2020;20(12): 419-436. https://doi.org/10.22251/jlcci.2020.20.12.419
  10. 방설영. 윤리교육이 간호대학생의 전문직 자아개념과 윤리적 딜레마, 윤리적 의사결정 자신감에 미치는 효과. 한국산학기술학회 논문지. 2020;21(1):568-576. https://doi.org/10.5762/KAIS.2020.21.1.568
  11. Lin C-F, Lu M-S, Chung C-C, Yang C-M. A comparison of problem-based learning and conventional teaching in nursing ethics education. Nursing Ethics. 2010;17(3): 373-382. https://doi.org/10.1177/0969733009355380
  12. Myers C, Mixer S, Wyatt T, Paulus T, Lee D. Making the move to blended learning: Reflections on a faculty development program. International Journal of Nursing Education Scholarship. 2011;8(1). https://doi.org/10.2202/1548-923X.2243
  13. Dean X. Parmelee, Larry K. Michaelsen. Twelve tips for doing effective team-based learning (TBL). Medical Teacher. 2010;32(2):118-122. https://doi.org/10.3109/01421590903548562
  14. 배윤주, 이정민. 국내 블렌디드 러닝의 효과에 대한 메타 분석. 학습자중심교과교육연구. 2021;21(6):307-325. https://doi.org/10.22251/jlcci.2021.21.6.307
  15. 교육부. 체계적인 원격수업을 위한 운영 기준안[Internet]. 세종시: 한국 교육부. 2020[cited 2023 April 12]. Available from: https://www.moe.go.kr/boardCnts/viewRenew.do?boardID=294&lev=0&statusYN=W&s=moe&m=020402&opType=N&boardSeq=80131
  16. 권영애, 이연주. 대학 핵심역량기반 수요자 맞춤 온라인 비교과 프로그램 개발 및 운영 사례연구. 문화와융합. 2019;41:913-936.
  17. 김상돌. 혼합학습 프로그램이 간호대학생의 윤리적 가치 관에 미치는 효과. 간호행정학회지. 2014;20(5):567-575. https://doi.org/10.11111/jkana.2014.20.5.567
  18. Gagnon M, Gagnon J, Desmartis M, Njoya M. The impact of blended teaching on knowledge, satisfaction, and self-directed learning in nursing undergraduates: A randomized, controlled trial. Nursing Education Perspectives. 2013;34(6):377-382. https://doi.org/10.5480/10-459
  19. Sulmasy DP, Geller G, Levine DM, Faden R. Medical house officers' knowledge, attitudes, and confidence regarding medical ethics. Archives of Internal Medicine. 1990;150(12):2509-2513. https://doi.org/10.1001/archinte.1990.00390230065008
  20. 김지혜. 간호사의 윤리적 딜레마, 간호전문직관, 윤리적 의사결정 자신감과의 관계 [석사학위논문]. [대전]: 충남대학교. 2014; 16
  21. Facione NC, Facione PA. The "California critical thinking skills test" and the national league for nursing accreditation requirement in critical thinking. Millbrae, CA: California Academic Press; 1994.
  22. 윤진. 비판적 사고성향 측정도구 개발: 간호학을 중심으로 [박사학위논문]. [서울]: 가톨릭대학교; 2004. 29 p. https://doi.org/10.1177/096973309700400604
  23. Lutzen K, Evertzon M, Nordin C. Moral sensitivity in psychiatric practice. Nursing Ethics. 1997;4(6):472-482. https://doi.org/10.1177/096973309700400604
  24. Han S-S, Kim J, Kim Y-S, Ahn S. Validation of a Korean version of the Moral Sensitivity Questionnaire. Nursing Ethics. 2010;17(1):99-105. https://doi.org/10.1177/0969733009349993
  25. 김아영, 박인영. 학업적 자기효능감 척도 개발 및 타당화 연구. 교육학연구. 2001;39:95-123.
  26. Heinich R, Molenda M, Russell J, Smaldino S. Instructional media and the new technologies for learning. 7th ed. Englewood Cliffs. NJ: Prentice Hall.; 2002.
  27. 김월주, 박진희. 액션러닝 기반 간호윤리교육이 간호대학생의 자기표현성과 윤리적가치관에 미치는 효과. 근관절건강학회지. 2017;24(3):179-186. https://doi.org/10.5953/JMJH.2017.24.3.179
  28. 이정은, 양승희. 간호학 분야 학습자 중심 수업의 효과에 대한 메타분석. 아시아교육연구. 2018;19(4):1049-1077. https://doi.org/10.15753/aje.2018.12.19.4.1049
  29. 김건희. 팀 기반 블렌디드 러닝이 여자 간호대학생의 비판적 사고 성향, 문제해결 적극성, 팀 효능감에 미치는 영향. 여성건강. 2017;18(1):53-69.