DOI QR코드

DOI QR Code

해수이차전지의 사용 환경에 따른 특성 및 내부 저항 분석

Analysis of Characteristics and Internal Resistance of Seawater Secondary Battery according to its Usage Environment

  • 강승표 (부산대학원 공과대학 전기전자공학과 전기에너지시스템전공, (재)한국조선해양기자재연구원) ;
  • 김장목 (부산대학교 전기공학부 ) ;
  • 조현준 (한국해양대학교 기계IT융합공학과 기계공학전공, (재)한국조선해양기자재연구원)
  • Seung-pyo Kang (Dept. Electrical Engineering, Pusan National University, Korea Marin Equipment Research Institute) ;
  • Jang-mok Kim (Dept. Electrical Engineering, Pusan National University) ;
  • Hyun-jun Cho (Dept. Mechanical IT Convergence Engineering, Korea Maritime & Ocean University, Korea Marin Equipment Research Institute)
  • 투고 : 2023.02.09
  • 심사 : 2023.04.27
  • 발행 : 2023.04.30

초록

해수이차전지는 해수를 양극으로 사용하는 차세대 이차전지이다, 해양 자원을 사용하여 가격 경쟁력과 높은 친환경성, 그리고 해양 애플리케이션에 적합한 구조를 가진다. 이러한 장점을 기반으로 지속적 연구개발을 통해 자연 해수 노출을 가정한 파우치 타입 및 각형 타입이 개발되어 왔다. 그러나 이차전지는 전기적 특성상 사용 환경에 따라 용량 및 내부 임피던스가 달라진다. 이러한 특성은 전지의 수명 예측에 활용될 뿐만 아니라 활용하고자 하는 상황에 맞는 용량과 출력에 직접적인 영향을 미친다. 따라서 본 논문에서는 해수이차전지의 사용 환경에 따른 용량 측정과 SoC-OCV 측정 방법을 통한 내부 저항을 분석하고자 한다.

Seawater batteries are next-generation secondary batteries that use seawater as a cathode. They utilize marine resources to provide competitive prices, high eco-friendliness, and a structure suitable for marine applications. Based on these advantages, pouch types and prismatic types have been studied and developed assuming natural seawater exposure. However, because of the electrical characteristics of the secondary battery, its capacity and internal resistance vary depending on the use environment. These characteristics are not only utilized for predicting the life of a battery but also have a direct effect on the capacity and power suitable for a specific situation. Therefore, the internal resistance was analyzed in this study by measuring the capacity depending on the seawater battery use environment and the state-of-charge-open-circuit-voltage measurement method.

키워드

과제정보

본 연구는 한국에너지기술평가원의 해수이차전지 대용량화 및 MWh급 기술개발 사업의 지원을 받아 수행된 연구결과물입니다.

참고문헌

  1. Choi, B. I.(2019), A study on the development of environment-friendly battery using seawater cell, Silla University, a master's thesis, pp. 48-49.
  2. Choi, W. S. and T. S. Park(2020), Modeling and Performance Analysis of Electric Vehicle considering Electrothermal Model of Lithium-ion Battery, The Korean Society Of Automotive Engineers, pp. 807-814.
  3. Lee, M. Y., S. Y. Han, J. H. Park, J. H. Kim(2021), A Study on the Selection of Failure Factors for Transient State Lithium-Ion Batteries based on Electrochemical Impedance Spectroscopy, Journal of the Korean Society for Precision Engineering, 38(10), pp. 749-756. https://doi.org/10.7736/JKSPE.021.040
  4. Lee, S. H. and M. K. Park(2014), Battery State of Charge Estimation Considering the Battery Aging, Journal of IKEEE, 18(3), pp. 298-304. https://doi.org/10.7471/IKEEE.2014.18.3.298
  5. Lee, S., I. Y. Cho, D. Kim, N. K. Park, J. Park, Y. Kim, and S. Y. Hong(2020), Redox Active Functional Electrolyte for High Performance Seawater Batteries. ChemSusChem, 13(9), pp. 2220-2224. https://doi.org/10.1002/cssc.201903564
  6. Kim, Y., K. Shin, Y. Jung, W. G. Lee, and Y. Kim(2022), Development of Prismatic Cells for Rechargeable Seawater Batteries, Advanced Sustainable Systems, 6(6), 2100484.
  7. Park, S. J., G. S. Song, and S. M. Park(2020), A Study on the Parameters Estimation for SOC and SOH of the Battery, The Korean Society of Industry Convergence, pp. 853-863.
  8. Park, Y. S., J. Y. Jeong, and J. S. Kim(2010), A Study on the Minimum Safety Distance between Navigation Vessels based on Vessel Operator's Safety Consciousness, Journal of the Korean Society of Marine Environment & Safety, Vol. 17, No. 47, pp. 401-402.