DOI QR코드

DOI QR Code

Development Study of Capstone Design Matching Platform based on Industry-Academic Cooperation

산학협력 캡스톤디자인 매칭 플랫폼 개발 연구

  • Kim, Younyoung (Research & Information Center for Innovative Engineering Education, Inha University) ;
  • Kim, Jaehee (Research & Information Center for Innovative Engineering Education, Inha University)
  • 김윤영 (인하대학교 공학교육혁신연구정보센터) ;
  • 김재희 (인하대학교 공학교육혁신연구정보센터)
  • Received : 2022.12.19
  • Accepted : 2023.03.08
  • Published : 2023.03.31

Abstract

The purpose of universities is diversifying, such as education and research for the transfer of knowledge and technology, and training talented people with the competencies required in industrial sites. Therefore, universities are attempting various forms of industry-academic cooperation to maintain organic relations with companies and to conduct research activities, technology sharing, technology development, technology transfer, and human resources training. In particular, in the field of engineering education, various industry-academic cooperation programs such as field training, interns, and start-up support are actively developed and operated. Accordingly, the Engineering Education Innovation Research Information Center developed an online industry-academic cooperation capstone design matching platform for engineering education to enable collaboration between universities and companies nationwide. The industry-academic cooperation matching platform was developed under the theme of capstone design. Capstone design is a project-oriented and problem-based learning method that combines the knowledge and experiences acquired by the undergraduate department and designs and produces them. The subject of the Capstone design project was to solve corporate difficulties and allow companies and universities to collaborate. This study developed an online industry-academic cooperation capstone design matching platform according to analysis, design, development, evaluation, and execution procedures. This study is meaningful in that it has developed a channel through which students and companies, who are the subjects of industry-academic cooperation, can carry out projects and communicate organically through an online matching platform.

Keywords

References

  1. 강인애(1998). 정보화 교육을 위한 이론적 재검토. 교육공학연구, 14(1), 23-38.
  2. 강인애(2003). 우리시대의 구성주의. 서울: 문음사.
  3. 강인애.정준환.정득년(2007). PBL 수업을 위한 길라잡이 - PBL의 실천적 이해. 서울: 문음사.
  4. 강환수.조진형.김희천(2016). 컴퓨터공학 분야의 캡스톤디자인 모델 사례 연구. 디지털융복합연구, 14(5), 57-66. https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.5.57
  5. 경일대학교 산학협력 Kollabo. Retrieved December 1, 2022. from http://kollabo. kiu.ac.kr
  6. 권순각.김성우.박유현(2013). 지속적인 기업체 연계 프로젝트 기반의 캡스톤 설계 운영시스템. 공학교육연구, 16(3), 61-68. https://doi.org/10.18108/JEER.2013.16.3.61
  7. 김문희.권혁진(2009). 문제중심학습이 중상위권 학생의 학업 성취도 및 수학적 태도에 미치는 영향. 한국학교수학회논문집, 12(2), 171-193.
  8. 김미란 외(2014). 산.학연계 강화를 위한 대학의 교육과정 개선방안 연구. 한국교육개발원, 연구보고 RR2014-09.
  9. 김윤영.윤지영(2021). 공학계열 학생 핵심역량 진단도구 개발 및 타당화 연구. 공학교육연구, 24(4), 3-20. https://doi.org/10.18108/JEER.2021.24.4.3
  10. 김윤영 외(2022). 공유교육 : 소통.개방.상생의 교육. 공학교육혁신연구정보센터.
  11. 김정겸(2000). 구성주의적 교육을 위한 교수.학습 설계 방안. 교육연구, 19, 195-210.
  12. 김창호(2017). 산학협력 성과의 영향요인에 관한 연구 : 산학협력 선도대학(LINC)육성사업의 추진 성과를 중심으로. 박사학위논문. 한남대학교.
  13. 김현주(2017). 대학 교과 과정에서의 산학협력 캡스톤 디자인 프로그램 사례 제안과 수업 평가 체계 디자인-디지털 날염을 활용한 가족형 라이프스타일 패션제품 개발 사례를 중심으로. 기초조형학연구, 18(2), 125-142.
  14. 박수홍.안영식.정주영(2005). 핵심역량강화를 위한 체계적 액션러닝 프로그램 개발-부산지역 관광컨벤션산업 중심으로. 교육정보미디어연구, 11(4), 95-124.
  15. 박수홍.정주영.류영호(2008). 창의적 공학교육을 위한 캡스톤 디자인 (Capstone Design) 교수활동지원모형 개발. 수산해양교육연구, 20(2), 184-200.
  16. 박인우(1996). 학교교육에 있어서 구성주의 교수원리의 실현매체로서 인터넷 고찰. 교육공학연구, 12(2), 81-99.
  17. 배상태(2014). 과학기술정책 네트워크 분석 기반의 빅데이터 활용 방안 연구. 한국과학기술기획평가원 연구보고, 2014-084.
  18. 배상훈 외(2017). 대학 교양기초교육 운영 모델 개발. 교양교육연구, 11(1), 407-442.
  19. 산학연Plus. Retrieved November 29, 2022. from https://plus.auri.go.kr
  20. 서연화.심현애(2016). 시각디자인 전공 학생들을 위한 글로벌 캡스톤디자인 프로그램 개발 및 효과 분석. 기초조형학연구, 17(2), 183-194.
  21. 소경희(2006). 학교지식의 변화요구에 따른 대안적 교육과정설계방향 탐색. 교육과정연구, 24(3), 39-59.
  22. 손미.하정문(2008). 문제중심학습(PBL)의 학습효과에 대한 메타분석. 교육정보미디어연구, 14(3), 225-251.
  23. 알앤디잡(이공계인력중계센터). Retrieved November 30, 2022. from https://www.rndjob.or.kr
  24. 오헌석(2007). 역량중심 인적자원개발의 비판과 쟁점 분석. 경영교육연구, 47(1), 191-213.
  25. 이건영 외(2004). 설계위주 실험교육에 의한 협동학습 능력강화. 공학교육연구, 7(4), 32-37.
  26. 이석순(2004). 경상대학교 Capstone Design 운영방법과 문제점. 공학교육학회지, 305.
  27. 이영태(2013). 집단지성 기반의 학습환경 설계원리 및 모형개발. 박사학위논문. 서울대학교 대학원.
  28. 이재열.이주영.김재필(2005). 서울대학교 시니어 캡스톤 프로그램 연구보고서. 서울: 서울대학교 출판부.
  29. 이태식 외(2009). 공학대학 캡스톤 디자인 (창의적 공학 설계) 교육과정 운영실태 및 학습 만족도 조사. 공학교육연구, 12(2), 36-50. https://doi.org/10.18108/JEER.2009.12.2.36
  30. 이희원(2006). Capstone Design 교육의 교육목표와 수행과정. 지역특화산업연계 Capstone Design 교육과정 개발 보고서, 148-165.
  31. 인천대학교 아이디어붐. Retrieved November 29, 2022. from http://www.ideaboom.net
  32. 인하대학교 산학협력포털시스템. Retrieved November 1, 2022. from http://rnd.inha.ac.kr/index.htm
  33. 임철일.연은경(2006). 기업교육 프로그램 개발을 위한 사용자 중심의 래피드 프로토타입 방법론에 관한 연구. 기업교육과 인재연구, 8(2), 27-50.
  34. 정동명(2008). 창의적 발상기법 기반의 창의공학설계. 서울: 생능출판사.
  35. 정부 관계부처 합동(2021). 수요기반 기술인재 육성전략-기술 혁신 선도를 위한 산학협력 고도화. 사회관계장관회의, 2021-17.
  36. 정용기.최은만(2002). 웹 기반 학습자 중심의 프로젝트 시스템의 설계 및 구현, 정보처리학회논문지, 9(4), 621-630. https://doi.org/10.3745/KIPSTA.2002.9A.4.621
  37. 조규락(2003). 구성주의 기반의 학습이론 탐구. 교육공학연구, 19(3), 3-40.
  38. 최철림.송영재(2011). ANP 를 이용한 소프트웨어 품질 평가 매트릭스 구성과 각 품질 속성의 상대적 중요도 결정. 한국정보기술학회논문지, 9(11), 171-179.
  39. 최정임(2007). 대학수업에서의 문제중심학습 적용 사례연구: 성찰일기를 통한 효과성 분석을 중심으로. 교육공학연구, 23(2), 35-65.
  40. 한양대학교 에리카 현장실습지원시스템. Retrieved December 1, 2022. from https://e-wil.hanyang. ac.kr/index.do
  41. 한이음. Retrieved November 29, 2022. from www.hanium.or.kr
  42. 허미선.이정민(2020). 국내 캡스톤 디자인 교육의 학습효과에 관한 메타분석. 한국콘텐츠학회, 21(4), 331-346. https://doi.org/10.5392/JKCA.2021.21.04.331
  43. 허원회(2020). 기업연계형 캡스톤디자인 프로그램 사례연구. 한국융합학회논문지, 11(6), 119-125. https://doi.org/10.15207/JKCS.2020.11.6.119
  44. Barrow, H. S., & Tamblyn, R.(1980). Problem-based learning: An approach to medical education. New York: Springer.
  45. Barrows, H. S.(1986). A taxonomy of problem-based learning methods. Medical education, 20(6), 481-486. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.1986.tb01386.x
  46. Behdinan, K., Pop-Iliev, R., & Foster, J.(2014). WHAT CONSTITUTES A MULTIDISCIPLINARY CAPSTONE DESIGN COURSE? BEST PRACTICES, SUCCESSES AND CHALLENGES. Proceedings of the Canadian Engineering Education Association (CEEA).
  47. Bright, A. & Phillips, J. R.(1999). The Harvey Mudd engineering clinic past, present, future. Journal of Engineering Education, 88(2), 189-194.
  48. Honebein, P. C.(1996). Seven goals for the design of constructivist learning environments. Constructivist learning environments: Case studies in instructional design, 11-24.
  49. Howe, S.(2010). Where Are We Now? Statistics on Capstone Courses Nationwide. Advances in Engineering Education, 2(1), n1.
  50. Howe, S., Poulos, S. L., & Rosenbauer, L. M.(2016). The 2015 capstone design survey: Observations from the front lines.
  51. Howe, S., & Goldberg, J.(2019). Engineering capstone design education: Current practices, emerging trends, and successful strategies. In Design education today (pp. 115-148). Springer, Cham.
  52. IMSA.(1996). IMSA's PBL Teaching and Learning Template.
  53. Jonassen, D. H.(1999). Designing constructivist learning environment. In C. M. Reigeluth(Ed.). Instructional design theories and models, Vol. II: A new paradigm of instructional theory. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  54. Jones, T. S., & Richey, R. C.(2000). Rapid prototyping methodology in action: A developmental study. Educational Technology Research and Development, 48(2), 63-80.
  55. Katehi, L.(2005). The global engineer. Educating the engineer of 2020: Adapting engineering education to the new century, 151-155.
  56. Katz, L. G., & Chard, S. D.(1992). The Project Approach. Retrieved November 1, 2022. from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED340518.pdf
  57. Marin, J. A., Armstrong Jr, J. E., & Kays, J. L.(1999). Elements of an optimal capstone design experience. Journal of Engineering Education, 88(1), 19-22. https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.1999.tb00405.x
  58. McKenzie, L. J. et al.(2004). Capstone design courses and assessment: A national study. In Proceedings of the 2004 American Society of Engineering Education Annual Conference & Exposition. 1-14.
  59. Moore, P. D., Cupp, S. M., & Fortenberry, N. L.(2004). Linking student learning outcomes to instructional practicesphase II. In 34th Annual Frontiers in Education, 2004. FIE 2004. (pp. S1F-1). IEEE.
  60. National Academy of Engineering, U. S.(2004). The engineer of 2020: Visions of engineering in the new century. Washington, DC: National Academies Press.
  61. Nielsen, J.(1994, April). Usability inspection methods. In Conference companion on Human factors in computing systems (pp. 413-414).
  62. Nielsen, J.(1994). Usability engineering. Morgan Kaufmann.
  63. Pembridge, J. J., & Paretti, M. C.(2019). Characterizing capstone design teaching: A functional taxonomy. Journal of Engineering Education, 108(2), 197-219. https://doi.org/10.1002/jee.20259
  64. Perkins, D. N.(1991). What constructivism demands of the learner. Educational technology, 31(9), 19-21.
  65. Reigeluth, C. M., & Carr-Chellman, A. A.(2009). Situational Principles of Instruction. In C. M. Reigeluth & A. A. Carr-Chellman(Eds.), Instructional-Design Theories and Models: Building a Common Knoweledge Base (pp. 57-68). New York: Routledge
  66. Savery, J. R.(2006). Overview of Problem-based Learning: Definition and Distinctions. The Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, 1(1), 9-20. https://doi.org/10.7771/1541-5015.1002
  67. Seels, B., & Glasgow, Z.(1990). Exercises in instructional design. Columbs. OH: Merrill Publishing Company, 59.
  68. Todd, R. H. et al.(1995). A survey of capstone engineering courses in North America. Journal of Engineering Education, 84(2), 165-174. https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.1995.tb00163.x
  69. Tripp, S. D., & Bichelmeyer, B.(1990). Rapid prototyping: An alternative instructional design strategy. Educational Technology Research and Development, 38(1), 31-44.
  70. Wagenaar, T. C.(1993). The capstone course. Teaching Sociology, 21(3), 209-214. https://doi.org/10.2307/1319011
  71. Walker, A. E., & Leary, H.(2009). A problem based learning meta analysis: Differences across problem types, implementation types, disciplines, and assessment levels. Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, 3, 12-43.
  72. Wilbarger, J., & Howe, S.(2006, October). Current practices in engineering capstone education: Further results from a 2005 nationwide survey. In Proceedings. Frontiers in Education. 36th Annual Conference (pp. 5-10). IEEE.