DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Space Characteristics of Wong Kar-wai's Movie: Focusing on Hong Kong's Urban Space

왕가위(王家衛) 영화의 공간 특성 연구: 홍콩도시 공간을 중심으로

  • 이정운 (경일대학교 사진영상학부) ;
  • 김유진 (경일대학교 사진영상학부) ;
  • 박은광 (경일대학교 사진영상학부)
  • Received : 2023.04.25
  • Accepted : 2023.05.10
  • Published : 2023.05.31

Abstract

This paper analyzes the spatial representations constructed by reality, filming, and narrative in the works of Hong Kong film director Wong Kar-wai, and how these spaces influence Hong Kong's urban culture, perception, and interpersonal relationships. To analyze Wong Kar-wai's films, Charles Sanders Peirce's semiotics concepts and Paul Virilio's spatial concepts were applied. Through this, we examined how the meaning embedded in the spatial representations of Wong Kar-wai's films could become a crucial factor in their success. Wong Kar-wai focused on the values of human relationships formed by society in his subject expression, directly representing the human inner world and prompting audiences to think about it. In this paper, we categorized the spaces depicted in Wong Kar-wai's films as public, private, and connective spaces, and analyzed them as a means to show the living environment and emotions of Hong Kong's youth. Through this, we determined that the spatial representations in Wong Kar-wai's films effectively demonstrate the cultural interpretation function of Hong Kong's citizen consciousness at the junction of Eastern and Western cultures and social connections. In conclusion, Wong Kar-wai's works provide a rich understanding of contemporary people's lives, emotions, and urban spaces, offering valuable insights into Hong Kong's film industry and cultural values.

본 논문은 홍콩 영화감독 왕가위의 작품에서 현실, 촬영, 서사로 구성된 공간 표현과 그러한 공간이 홍콩의 도시문화, 인식 및 사람 간 관계에 어떻게 영향을 미치는지 분석한다. 왕가위 감독의 영화를 분석하기 위해 찰스 샌더스 퍼스의 기호학 개념과 폴 비릴리오의 공간 개념을 적용하였다. 이를 통해 왕가위 감독의 영화 공간에 내포한 의미가 어떻게 영화 성공의 중요한 요소가 될 수 있었는지를 살펴보았다. 왕가위 감독은 주제 표현에서 사회가 형성한 인륜이라는 가치에 초점을 맞추어 인간 정신세계를 직접적으로 표현하며 관객들로 하여금 그에 대해 사고하게 하였다. 이 논문에서는 왕가위 감독의 영화에서 표현한 공간을 공공, 개인 그리고 연결공간으로 구분하여 홍콩 젊은이들의 주거 환경과 정서를 보여주는 수단으로 분석하였다. 이를 통해 왕가위 감독의 영화 속 공간 표현이 홍콩 시민 의식의 동서양 문화와 사회적 연결 지점에서 문화 해석 기능을 잘 보여주고 있다고 판단하였다. 결론적으로, 왕가위 감독의 작품은 동시대 사람들의 삶과 감정, 도시 공간에 대한 풍부한 이해를 제공하며, 홍콩의 영화 산업과 문화적 가치에 대한 중요한 통찰력을 제공하고 있다.

Keywords

References

  1. Durkheim, Emil, "Fundamental forms of religious life," Shanghai People's Publishing House, pp. 579, 1990.
  2. Won Il-hoon, "Analysis of film space in the movie 2046 in the mise-en-scene," Design Studies, Vol. No. 5, pp. 237-248, 2008.
  3. Chen Yan, "On Several Aesthetic Tendencies of Film Space Narrative," Contemporary Cinema, Vol. 228, No. 3, pp. 113-117, 2015.
  4. Mou Wei, "Construction of Hong Kong Film Space after 1997," Shandong Normal University, Jinan, 2012.
  5. Jia, Leilei, "The dissemination of images," Guangxi Normal University Press, pp. 164, Guilin, 2005.
  6. Hye-Jung, Cho, "A study of spatial images of local films pby Jung Jin-woo," Modern Film Studies, Vol. 10, No. 3, pp. 355-379, 2014. https://doi.org/10.15751/cofis.2014.10.3.355
  7. Wu Jingxiang, "Exploring the Aesthetic Style and Cultural Implications of the Film 'Ashes of Time'," Voice and Screen World, Vol. 508, No. 05, pp. 50-52, 2022.
  8. Kim, Chul-kwon and Lim, Jin-soo,": The story of three men looking for an object of love that has been lost forever," Asian Film Studies, Vol. 15, No. 2, PP. 7-35, 2022.
  9. Zhang, Junmin, and Li, Aihua, "The Square Space in the Overall Urban Environment," Journal of Shandong Jianzhu University, No. 4, pp. 31-36+41, 2002.
  10. Joo, Eun-woo, ""Velocity, Vision, and Modernity: Changes in Visual Systems and Paul Virilio's Dromological Thinking", Korean Journal of Sociology, Vol. 47, pp. 1-34, 2013
  11. Zhang, Junmin, and Li, Aihua, "The Square Space in the Overall Urban Environment," Journal of Shandong Jianzhu University, No. 4, pp. 31-36+41, 2002.
  12. Chen, Xiaoyun, "Streets, Wanderers, Urban Space and Cultural Imagination," Contemporary Cinema, pp. 11, 2007.
  13. Li Daoxin, "The Spiritual Orientation and Cultural Significance of Wong Kar-wai's Films," Contemporary Cinema, No. 3, pp 28-35, 2001.
  14. Zuo, Huaping, "Exploring the Artistic Style of Wong Kar-wai's Films from an Aesthetic Perspective," Film Literature, No. 13, pp. 39-40, 2014.
  15. Ren, XiaoChen, "The Analysis On The Style Of Director Wong Karwai's Author Film," Journal of the Korean Entertainment Industry Association, Vol. 11, No. 7, pp. 79-86, 2017. https://doi.org/10.21184/jkeia.2017.10.11.7.79
  16. Lim, Xinting, "An Analysis of the Wandering Theme in Wong Kar-wai's Films from the Perspective of Residential Space: Taking In the Mood for Love'as an Example," Voice and Screen World, Vol. 484, No. 7, pp. 52-54+57, 2021.
  17. Lee, Ju-young, "Modern Aesthetics Special Lecture", pp. 104, 2018