Abstract
The study aims to compare and analyze the social network structures of Qatar Airways,s Singapore Airlines, Emirates Airlines, and ANA Airlines, recording the top 1 to 4, and Korean Air in ninth by Skytrax's airline evaluations in 2022. This study uses NodeXL, a social network analysis program, to analyze the social networks of 5 airlines, Vertex, Unique Edges, Single-Vertex Connected Components, Maximum Geodesic Distance, Average Geodesic Distance, Average Degree Centrality, Average Closeness Centrality, and Average Betweenness Centrality as indicators to compare the differences in these social networks of the airlines. As a result, Singapore's social network has a better network structure than the other airlines' social networks in terms of sharing information and transmitting resources. In addition, Qatar Airways and Singapore Airlines are superior to the other airlines in playing roles and powers of influencers who affect the flow of information and resources and the interaction within the airline's social network. The study suggests some implications to enhance the usefulness of social networks for marketing.
본 연구는 2022년 Skytrax가 실시한 항공사 평가 중 최상위 등급에 해당하는 카타르 항공, 싱가포르 항공, 에미레이트 항공, ANA 항공과 9위인 대한항공을 대상으로 Twitter 상의 소셜 네트워크 구조를 비교 분석하여 그 차이점을 규명하는 데 목적이 있다. 이를 위해 본 연구는 소셜 네트워크 분석 프로그램인 NodeXL를 활용하였다. 항공사별 소셜 네트워크의 차이를 비교하기 위한 지표로 Vertex, Unique Edges, Single-Vertex Connected Components, Maximum Geodesic Distance, Average Geodesic Distance, Average Degree Centrality, Average Closeness Centrality, 그리고 Average Betweenness Centrality를 활용한 결과, 종합적으로 싱가포르 항공의 소셜 네트워크가 다른 항공사의 것이 비해 강한 연결망을 형성하고 있는 것으로 나타났다. 또한, 항공사별 소셜 네트워크내에서 정보 및 자원의 흐름뿐만 아니라 상호작용에 큰 영향을 미치는 유력자(Influencer)가 누구이며, 어떤 역할을 하는지를 확인 결과에서도 카타르 항공과 싱가포르 항공이 다른 항공사에 비해 우수한 것으로 평가되었다. 본 연구는 이런 분석 결과를 토대로, 항공사의 소셜 네트워크 활용 필요성과 유용성 제고 차원에서 시사점을 제시하였다.