DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis Study of Changes in Middle School Students' Mathematical Conceptual Structure Using a Learning Platform

수학 학습 플랫폼을 활용한 중학생의 문자와 식에 대한 개념 구조 변화 분석 연구

  • Received : 2023.02.07
  • Accepted : 2023.02.23
  • Published : 2023.02.28

Abstract

The purpose of this study is to confirm the possibility of whether learning using a math learning platform can be used to expand students' conceptual structure and to consider how to use it. To this end, first-year middle school students studied using a math learning platform. Then, the concept map created was compared and analyzed with the concept map created before learning to examine the change in the concept structure. The results of analyzing the concept map are as follows. First, the change in the hierarchical structure of the concept appeared as the division of the upper concept was subdivided. However, it has also been changed to comprehensively integrate and simplify higher concepts. The term-centered concept structure has changed to content-centered superordinate and subordinate concepts. In the concept structure, subordinate concepts linked to one higher concept were expanded and differentiated. Second, changes in the integrated structure did not form a linkage structure. The expansion of the integrated structure of concepts through learning using the learning platform was influenced by the composition of the learning contents designed in the learning platform.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2020년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 일반공동연구지원사업의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2020S1A5A2A03044887)

References

  1. 강옥기, 허난, 조현공, 박경은, 이환철. 수학교육학정론. 서울: 경문사. (2011). 
  2. 김세영, 조미경. 개별화 맞춤형 수학 학습을 지원하는 AI 기반 플랫폼 분석. 수학교육논문집, 36(3), 417-438. (2022). 
  3. 박만구. 수학교육에서 인공지능 활용 가능성. 수학교육논문집, 34(4), 545-561. (2020). 
  4. 박만구, 임현정, 김지영, 이규하, 김미정. 머신러닝 추천모듈이 적용된 맞춤형 학습 플랫폼 효과성 탐색: 학습시간, 자기주도적 학습능력, 수학에 대한 태도, 수학학업성취도를 중심으로. 수학교육, 59(4), 373-387. (2020). 
  5. 박상준. 코로나 이후 미래교육: 학생 주도성, 메타버스 교육, 블렌디드 러닝. 경기: 교육과학사. (2020). 
  6. 박혜연, 손복은, 고호경. 수학 교수.학습을 위한 인공지능 플랫폼. 수학교육논문집, 36(1), 1-21. (2022). 
  7. 서보억. Concept Map을 통한 수학 문제의 구조 분석 연구. 수학교육논문집, 32(1), 37-57. (2018). 
  8. 이현주, 최지원, 부은주, 초등학생의 사전흥미와 사전성취도에 따라 상황적 흥미고양 전략이 수학 학습에 미치는 영향: 매력적 과제 맥락과 난이도순 배열 강조 전략. 한국교육심리학회, 33(4), 681-706. (2019). 
  9. 정승진, 박배훈. 개념도를 이용한 구조적 지식의 조사 연구-초등학교 평면 도형 단워을 중심으로-. 초등수학교육. 2(1). 65-73. (1998). 
  10. 정은영, 김형원, 고호경. 학습 플랫폼을 활용한 수학 교수.학습 사례 연구. East Asian Mathmatics Journal, 38(4), 415-437. (2022). 
  11. 정인철. 마인드맵, 컨셉트맵 그리고 브이맵과 수학학습. 한국학교수학회논문집, 9(3), 385-403. (2006). 
  12. 정제영. 제4차 산업혁명 시대의 학교교육과 인재 양성 학교시스템의 혁신방안 한국교육학회(편). 한국교육의 전망과 과제. 서울 : 박영 story. (2018) 
  13. 정제영. 포스트코로나 시대의 미래교육: 비대면 지능형 교육 기술의 동향. 융합연구 리뷰, 7(3), 4-29. (2021). 
  14. 허난. 웹 기반 맞춤형 수학 학습 프로그램 구성 요소 분석. East Asian Mathematical Journal, 34(4), 451-462. (2018).  https://doi.org/10.7858/EAMJ.2018.030
  15. 홍정민. 에듀테크: 4차 산업혁명 시대의 미래 교육, 서울: 책밥. (2017). 
  16. Albert, D. & Steiner, C. M. Representing domain knowledge by concept maps: How to validate them?. In T. Okamoto, D. Albert, T. Honda & F. W. Hesse(Eds.), The 2nd Joint Workshop of Cognition and Learning through Media-Communication for Advanced e-Learning. 169-174. (2005). 
  17. Ausubel, D. P. Educational psychologist: A cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston, Inc. (1968). 
  18. Ausubel, D. P.. The acquisition and retention of knowledge: A cognitive view. Dordrecht, Boston: Kluwer Academic Publisher. (2000). 
  19. Jonassen, D. H., & Grabowski, B. L. Handbook of Individual Differences Learning & Instruction. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. (1993). 
  20. Karoline, A. Concept mapping in mathematics. Springer Verlag. (2009). 
  21. Moon, B., Hoffman, R. R. & Novak, J.. Concept mapping in mathematics, CRC Press. (2009). 
  22. Novak, J. D. Meaningful learning: The essential factor for conceptual change in limited or appropriate propositional hierarchies leading to empowerment of learners. Science Education, 86(4), 548-571. (2002).  https://doi.org/10.1002/sce.10032
  23. Novak, J. D., & Gowin, D. B. Learning how to learn. Cambridge, UK: Cambridge University Press. (1984). 
  24. Ruiz-Primo, M. A.. On the use of concept maps as an assessment tool in science: What we have learned so far. Revista Electronica de Investigacion Educativa, 2(1), 29-53. (2000).