DOI QR코드

DOI QR Code

Inclusive educational effectiveness through Metaverse for the disabled students and policy suggestions

장애학생 메타버스 교육의 포용적 공공소통적 효과성과 정책적 제언

  • Jinsoon Song (Department of Public Administration, Dong-A University)
  • Received : 2022.11.14
  • Accepted : 2023.01.01
  • Published : 2023.03.31

Abstract

In the midst of going through a non-face-to-face society, most of human activities narrowed down to the platform, restrictions on external activities are bringing the internal scalability of digital technology. Metaverse is virtually shifting reality and increasing the possibility of utilization in various areas. However, researches linked to the educational effects of metaverse, especially students with disabilities, are still an unknown area that lacks exploration. This paper focuses on the fact that metaverse-education is widening educational fields that meets the various needs of disabled students to realize social good and inclusive education, and communication effects such as resolving barriers to interaction are prominent. As a research method, examining literature research papers linked to AR/VR, metaverse with communication skills, interviews, articles, and columns by experts, and policy suggestions and implications for the special education was conducted. Although the limitations of research are confirmed, significant results are found on inclusive education, which provides educational maximizing effects and realizing human rights through direct immersive experience reflecting the Cone of Experience Theory. Hopefully follow-up studies on meta-edu for disabled students will be carried out in the future, and various interdisciplinary discussions are needed to carefully observe inclusive policies and benefits so that the socially vulnerable are not excluded from technologies in ICT society.

인간 활동의 대부분이 플랫폼 안으로 빠르게 좁혀지는 비대면 사회를 지난 몇년간을 지나오면서 외부 활동에 대한 제약이 결국은 디지털 기술의 내부 확장성을 가져왔다. 그 중 메타버스는 사실상 현실을 대체하며 다양한 분야에서 활용 가능성을 높이고 있다. 그러나 메타버스, 특히 장애학생의 교육적 효과와 관련된 연구는 여전히 부족한 미지의 영역이다. 본 논문은 메타버스 교육이 사회선과 포용적 교육을 실현하기 위해 장애학생들의 다양한 요구에 부응하는 교육분야를 확대하고 있으며, 상호작용의 장벽 해소 등 소통효과가 두드러진다는 점에 주목한다. 연구방법으로는 의사소통적 기능에 중점을 준 장애학생 교육방법과 AR/VR, 메타버스를 연계한 논문에 대한 문헌연구와 전문가 인터뷰, 기사, 칼럼 등을 살펴보고, 특수장애교육에 대한 정책 제언과 시사점을 살펴본다. 연구의 한계가 확인되고 있지만, 원추이론을 통한 직접적인 몰입형 경험이 교육적 효과의 극대화를 제공하고, 사회적 선의 실천 차원에서 학습의 동기부여, 흥미, 접근성, 학습권확보 등 장애학생들의 인권을 실현하는 포용적 교육에 유의미한 결과가 있음을 발견한다. 향후 장애학생을 위한 메타버스 교육의 발전적 활용에 대한 후속 연구가 진행되길 바라며, ICT 사회에서 사회적 취약계층이 기술에서 소외되지 않도록 포용적 정책과 혜택을 꼼꼼히 관찰하기 위한 다양한 학제간 논의가 이루어지길 바란다.

Keywords

Acknowledgement

This is the paper funded by academic support from Dong-A University.

References

  1. 김다정, 전석주(2014). 현장체험학습을 위한 가상학습 기반 수업모형의 설계 및 적용.정보 교육학회논문지, 18(1), 133-142.
  2. 김민정(2012). 박물관 교육프로그램의 현황과 역사 학습, 역사교육연구, 제16호, 37~68. https://doi.org/10.16976/KAHE.2012..16.37
  3. 김상헌.최희수(2016). 메타버스를 활용한 역사교육콘텐츠 개발방안, 한국콘텐츠학회 2016 춘계종합학술대회, 161-162.
  4. 권종산(2017). 실감가상현실을 활용한 경험학습 게임 콘텐츠의 개발 및 평가에 대한 연구. 서울대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  5. 대한민국정책브리핑(2022). 2026년 메타버스 시장 점유율 5위..."전문가 4만명.공급기업 220로" https://www.korea.kr/news/policyNewsView.do?newsId=148898285
  6. 류지헌 유승범(2017). 가상현실 학습환경에서 동작 기반 인터페이스가 실재감 지각 및 수행에 미치는 효과. 한국교육학연구, 23(1), 35-56
  7. 문성용, 최봉두, 문영래 (2016). 가상현실을 이용한 치과 임플란트 수술 교육, 전자공학회논문지, 53(12), 169-174. https://doi.org/10.5573/IEIE.2016.53.12.169
  8. 박지숙.임성환(2016). 가상체험을 활용한 미술영재의 감상 수업 연구. 조형연구, 60,183-207.
  9. 소요환(2016). 가상현실 시뮬레이션 학습의 현존감과 매개변인 몰입이 학습성과 미치는 영향. 커뮤니케이션 디자인학연구, 57(0), 57-69.
  10. 이경아(2021). 메타버스(metaverse)시대의 미술교육, 美術敎育論叢 35(3), 324~348.
  11. 이유미, 남기환(2021). 충동성이 모바일뱅킹 사용률에 미치는 영향:신용카드 사용여부의 조절효과와 SNS 중독의 매개효과, 지능정보연구27(3), 113~137.
  12. 이준식, 박도형(2021). Are you a Machine or Human?: 소셜 로봇의 인간 유사성과 소비자 해석수준이 의인화에 미치는 영향, 지능정보연구, 27(1): 129~149. https://doi.org/10.13088/JIIS.2021.27.1.129
  13. 양정옥.이숙정(2021). 메타버스(가상증강혼합확장현실)를 이용한 운동재활의 활용 방안, 한국운동역학회지, 31(4), 249-258. https://doi.org/10.5103/KJSB.2021.31.4.249
  14. 유승범(2017). 수업 문제행동 대처를 위한 착용형 디스플레이와 학생 아바타 기반의 가상 현실 시뮬레이션 개발. 전남대학교 대학원 석사학위 청구논문
  15. 윤종철.강형엽(2021). 교실에서의 대화형 학습: 학습을 위한 모바일 증강현실 지원 애플리케이션 https://doi.org/10.1002/cav.1989
  16. 염순자(2011), Augmented Reality for Learning Anatomy, west point, hobart tasmania Austrailia. Proceedings ascilite 2011 Hobart: Concise Paper.
  17. 한국문화진흥원(2021), 메타버스 2.0시대, 메타버스 활용 사례와 추진 전략 방안, 문화정보 이슈리포트 4(24)
  18. Abas, H. & Zaman, H. (2011). Visual learning through AR storybook for remedial student, i LNCS, Vol. 7067(157-167).
  19. Alquraini, T., & Dianne Gut, D. (2012). Critical Components of Successful Inclusion of Students with Severe Disabilities: Literature Review. International Journal of Special Education, 27, 42-59.
  20. Almutairi, A., & Al-Megren, S. (2017). Preliminary Investigations on AR for the Literacy Development of Deaf Children. Mayalysia: Springer International Publishing
  21. Azuma, R. et al. (2011). Recent advances in AR. IEEE Comput. Graph. Appl. (1-27). doi:10.4061/2011/908468
  22. Bacca, J., Baldiris, S., & Fabregat, R. (2018). Insights into the factors influencing student motivation in AR learning experiences in vocational education and training. Front. Psychol. 9(1486). doi: 10.3389/fpsyg.2018.01486
  23. Benda, P., Ulman, M., & Smejkalova, M. (2015). AR as a working aid forintellectually disabled persons for work in horticulture. Agris Online Papers Econ. Inform. 7(31-37). https://doi.org/10.7160/aol.2015.070403
  24. Colpani, R.,& Homem, M. R. P. (2016). An innovative AR educational framework with gamification to assist the learning process of children with intellectual disabilities, in IISA 2015-6th International Conference on Information, Intelligence, Systems and Applications (Corfu).
  25. Diegmann, P., Schmidt-Kraepelin, M., Eynden, S.,& Basten, D. (2015). Benefits of AR in Educational Environments-A Systematic Literature Review. http://aisel.aisnet.org/wi2015
  26. Fernandez, A., et al.(2015). Troyoculus: an AR system to improve reading capabilities of night-blind people, in Lecture Notes in Computer Science.
  27. Fombona, J., Pascual-Sevillano, M.-A., & Gonzalez-Videgaray, M. (2017). M-learning and AR: a review of the scientific literature on the WoS RepositoryTT-M-learningy realidad aumentada: doi: 10.3916/C52-2017-06Gast.
  28. Hsiao, K. F.,& Rashvand, H. F. (2015). Data modeling mobile AR:integrated mind and body rehabilitation. Multimed. Tools Appl. 74 (3543-3560).doi: 10.1007/s11042-013-1649-8
  29. Hrishikesh, N., & Nair, J. J. (2016). Interactive learning system for the hearing impaired and the vocally challenged, in 2016 International Conference on Advances in Computing, Communications and Informatics,(Jaipur).
  30. Kang, Y. (2021). Metaverse framework and building block.J. Korea Inst. Inf. Commun. Eng.25, 1263-1266. doi: 10.6109/JKIICE.2021.25.9.1263
  31. Kerdvibulvech, C. (2016). A novel integrated system of visual communication and touch technology for people with disabilities, in Lecture Notes in Computer Science, Springer(509-518)
  32. Lin, C., et al.(2015). Integrating motion-capture AR technology as an interactive program for children, in LNCS, Vol. 9177, eds. LosAngeles, CA: Springer(149-156).
  33. Lindsay. G. (2018). Inclusive education theory and practice: What does this mean for paediatricians?, Elsevier, 28(8), pp368-373. https://doi.org/10.1016/j.paed.2018.06.002
  34. Martin-Sabaris, R.-M. (2017). AR for learning in people with Down syndrome: an exploratory study. Rev. Lat. Comun. Soc.(737-750).doi: 10.4185/RLCS-2017-1189-39en
  35. Mirzaei, M. R., et al. (2014). Audio-visual speech recognition techniques in AR environments. Vis. Comput(245-257). doi: 10.1007/s00371-013-0841-1
  36. Nincarean, D., Alia, M. B., Halim, N. D. A., & Rahman, M. H. A. (2013). Mobile AR: the potential for education. Proc. Soc. Behav. Sci. 103(657-664). doi:10.1016/j.sbspro.2013.10.385
  37. Parton, B. S. (2017). Glass vision 3D: digital discovery for the deaf. TechTrends 61(141-46). doi:10.1007/s11528-016-0090-z.
  38. Park, S.-M., and Kim, Y.-G. (2022). A metaverse: taxonomy, components, applications, and open challenges.IEEE Access10, 4209-4251. doi: 10.1109/access.2021.3140175
  39. Phon, D. N., Ali, M. B., & Halim, N. D. (2014). Collaborative AR in education: a review, in 2014 International Conference on Teaching and Learning in Computing and Engineering (Kuching: IEEE), 78-83. doi: 10.1109/LaTiCE.2014.23
  40. Prieto, J. F., Lacasa, P., and Martinez-Borda, R. (2022). Approaching metaverses: mixed reality interfaces in youth media platforms.New Techno Humanit.doi: 10.1016/j.techum.2022.04.004
  41. Rospigliosi, P. A. (2022). Metaverse or simulacra? Roblox, Minecraft, meta and the turn to virtual reality for education, socialisation and work. Interact. Learn. Environ.30, 1-3. doi: 10.1080/10494820.2022.2022899
  42. Sheehy, K., Ferguson, R., & Clough, G. (2014). Augmenting learners:educating the transhuman, in Augmented Education, eds K. Sheeh, R. Ferguson and G. Clough (New York, NY: Palgrave Macmillan), 137-158.
  43. Song, J.(2022). The Introducing voice -based public services for strengthening the accessibility of the social vulnerables and open public communication, J Intell Inform Syst 2022 June: 28(2): 279~306.
  44. Sytwu, T.-A., & Wang, C.-H. (2016). An investigation of the effects of individual differences on mobile-based AR english vocabulary learning, in Mobile Learning Design. Lecture Notes in Educational Technology, eds doi: 10.1007/978-981-10-0027-0_23
  45. Tobar-Munoz, H., Fabregat, R., & Baldiris, S. (2014). Using a videogame with AR for an inclusive logical skill learning session, in 2014 International Symposium on Computers in Education (SIIE), (La Rioja: IEEE), 189-194
  46. UNICEF(2019). Inclusive education https://www.unicef.org/education/inclusive-education
  47. UNESCO(2021). Inclusion in education. https://en.unesco.org/themes/inclusion-in-education
  48. 교육부(2021). 건강장애학생 메타버스 체육대회 (검색일: 2022.1.15.) https://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?m=0204&s=moe&page=1&boardID=408&boardSeq=89312&lev=0&opType=N
  49. 경향신문 2021.8.25.일자, 문화면, 메타버스비긴즈, https://www.khan.co.kr/culture/book/article/202108251627001
  50. 디지털 데일리 2022. 1.25일자, 온라인 홈 메타버스정책②: AI윤리 다음 문제, 메타버스 윤리는 어떻게?
  51. 대학지성 2021.8.9.일자, 학술교육면, 메타버스(metaverse)의 교육적 활용, 그 가능성과 한계는 무엇인가?
  52. 동아일보 2019.10.26일자, 특집기사, 장애학생 95%가 일반교 다니는 미국:1대1 맞춤지원 캐나다
  53. 머니투데이 2021.11.9.일자, 문화면, LG CNS, 장애 청소년에게 AI.메타버스 가르친다.
  54. 이로운넷 2021.10.23.일자, 지역면, 발달장애인 직업교육에 '메타버스'를 더했더니.
  55. 천지일보, 2021.12.17.일자, 사회,교육캠퍼스면, 숙명여대, 장애학생 위한 메타버스 기반 '2021 Together Job Fair' 개최.
  56. metaquest https://www.oculus.com/experiences/go/1994117610669719/(검색일:1월2일).
  57. pwc, 2021. How virtual reality is redefining soft skills training(검색일: 1월2일) https://www.pwc.com/us/en/tech-effect/emerging-tech/virtual-reality-study.html
  58. fastcompany. 2022. The metaverse can provide a whole new opportunity for education. Here's what to consider (검색일:1월2일). https://www.fastcompany.com/90718919/the-metaverse-can-provide-a-whole-new-opportunity-for-education-heres-what-to-consider
  59. TechTarget, What is the metaverse? An explanation and in-depth guide, 2022.11.18. https://www.techtarget.com/whatis/feature/The-metaverse-explained-Everything-you-need-to-know
  60. WORLDBANKGROUP, Education Meets the Metaverse: Reimagining the Future of Learning https://olc.worldbank.org/about-olc/education-meets-the-metaverse-reimagining-the-future-of-learning
  61. FORRESTER, Predictions 2023: The Metaverse And NFTs https://www.forrester.com/report/predictions-2023-the-metaverse-andnfts/RES178194