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Comparative analysis of ground settlement and tunnel displacement due to tunnel excavation considering topographic information based on GIS

GIS 기반 지형 정보를 고려한 터널 굴착에 따른 지반침하와 터널 변위 비교 분석

  • Jae-Eun, Cho (Dept. of Smart City Engineering, Hanyang University) ;
  • Ye-Rim, Jung (Dept. of Smart City Engineering, Hanyang University) ;
  • Seong-Min, Song (Dept. of Smart City Engineering, Hanyang University) ;
  • Ji-Seok, Yun (Dept. of Smart City Engineering, Hanyang University) ;
  • Sang-Gui, Ha (Dept. of Civil and Environmental System Engineering, Hanyang University) ;
  • Han-Kyu, Yoo (Dept. of Civil and Environmental System Engineering, Hanyang University)
  • 조재은 (한양대학교 스마트시티공학과) ;
  • 정예림 (한양대학교 스마트시티공학과) ;
  • 송성민 (한양대학교 스마트시티공학과) ;
  • 윤지석 (한양대학교 스마트시티공학과) ;
  • 하상귀 (한양대학교 건설환경시스템공학과) ;
  • 유한규 (한양대학교 건설환경시스템공학과)
  • Received : 2022.12.26
  • Accepted : 2023.01.06
  • Published : 2023.01.31

Abstract

Recently, as the development of underground spaces has become active due to rapid urbanization and population density, interest in the ground behavior according to the construction of underground spaces is increasing. In large cities with high population density and many buildings, ground subsidence has a great impact on structures and there may be a risk of collapse, so the analysis of ground behavior due to underground construction is essential. Previous studies have been conducted on the subsidence pattern of the surface and the deformation of the tunnel when constructing the tunnel, but analysis has rarely been conducted by using actual topographic information. Therefore, this study analyzed the difference in ground behavior between the actual topography and the flat topography. As a result, it was confirmed that ground settlement occurs at higher elevations, such as in mountainous topography, and when the numerical analysis is performed considering topographical information, the crown settlement of the tunnel is up to about approx. It showed a difference of 10 mm, and it was found that the sensitivity was less in the case of displacement of tunnel wall compared to the crown settlement and ground settlement. The numerical analysis considering the actual GIS-based topographic information presented in this study can be used to obtain more accurate surface subsidence data to understand the behavior of the upper structure due to tunnel excavation.

최근 급속한 도시화, 인구 과밀화로 지하공간의 개발이 활발해지면서 지하공간의 공사에 따른 지반거동에 대한 관심이 높아지고 있다. 인구밀집도가 크고 건물도 많은 대도시에서의 지표침하는 구조물에 큰 영향을 주고 붕괴의 위험이 있을수 있기에 지하공사로 인한 지반거동에 대한 분석은 필수적으로 진행되어야 한다. 지금까지 터널 굴착 시 지표의 침하 양상과 터널의 변형에 관한 연구가 많이 이루어져 왔으나, 실제 지형 정보를 반영하여 분석을 진행한 경우는 거의 없다. 따라서 본 연구에서는 FLAC 3D를 활용하여 실제지형과 평면지형에서의 지반거동의 차이를 분석하였다. 지형은 부산의 OO~OO 지하고속도로 구간의 OO역 인근의 지형으로 적용하였으며, 상행선과 하행선을 각각의 Case로 나누어 지형과 터널의 위치에 따라 3차원 수치해석을 수행하였다. 그 결과 지반침하는 산악지형과 같이 표고가 높을수록 크게 발생한다는 것을 확인할 수 있었으며, 터널의 천단침하는 지형 정보를 고려하여 수치해석을 진행하였을 때, 같은 지점에서 지형을 고려하지 않은 경우와 최대 약 10 mm의 차이를 보였으며, 내공변위의 경우 천단침하와 지반침하에 비해 민감도가 적은 것을 알 수 있었다. 수치해석을 통해 현장을 잘 모사하기 위해서는 지형을 고려하는 것뿐만 아니라 상부 구조물을 해석에 반영시켜야 하기 때문에 수치해석에 사용할 건물 데이터에 대한 연구가 진행되어야 할 것이다. 본 연구에서 제시된 GIS 기반 지형 정보를 고려한 수치해석은 터널 굴착공사로 인한 상부 구조물의 거동을 파악하기 위해 더 정확한 지반침하 데이터를 얻는데 활용될 수 있을 것으로 판단된다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 국토교통부(국토교통과학기술진흥원) 건설기술연구사업의 '도심 지하 교통 인프라 건설 및 운영 기술 고도화 연구(22UUTI-B157787-03)' 연구단의 지원으로 수행되었으며 이에 깊은 감사를 드립니다.

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