Acknowledgement
본 연구는 고려대학교 미디어학부 특별연구비 지원과 교육부와 한국연구재단의 지원(NRF-2019S1A3A2099973)을 받아 수행된 연구임.
References
- 갈욱, 박수진, 이상원, "온라인 콘서트 시청자의 공동 체험을 위한 가상 환경 디자인 연구-시청자의 몰입감과 향후 사용 의향을 중심으로", 한국게임학회 논문지, 제22권, 제1호, 2022, pp. 43-54. https://doi.org/10.7583/JKGS.2022.22.1.43
- 권혁인, 나윤빈, "CPND 생태계 관점의 전자책 시장 활성화 요인 연구: 출판사 실무자 AHP를 중심으로", 디지털융복합연구, 제13권, 제4호, 2015, pp. 51-59. https://doi.org/10.14400/JDC.2015.13.4.51
- 김수정, 곽찬희, 이민형, 이준영, 이희석, "VR 영상 조회수 결정요인 연구", Information Systems Review, 제22권, 제2호, 2020, pp. 25-41. https://doi.org/10.14329/isr.2020.22.2.025
- 김초영, "한국 아이돌 온라인 콘서트의 팬 플랫폼 기반 상호작용 연구", 만화애니메이션 연구, 통권 제64호, 2021, pp. 583-610. https://doi.org/10.7230/KOSCAS.2021.64.583
- 남상우, "사회적 구성체로서의 건강담론: 청소년이 인식하는 건강과 비만의 사회적 표상", 한국체육학회지, 제49권, 제1호, 2010, pp. 73-84.
- 류동현, 남해, "메타버스 산업의 CPND 전략 연구", 한국통신학회 학술대회논문집, 2022, pp. 201-202.
- 맹양, 한창완, "위드 코로나 시대 케이팝(K-pop) 온라인 콘서트 발전 연구", 애니메이션 연구, 제17권, 제4호, 2021, pp. 33-47. https://doi.org/10.51467/ASKO.2021.12.17.4.33
- 박현진, 남진영, 정윤혁, "온라인 라이브콘서트 이용자의 만족도에 영향을 미치는 요인 연구", 한국경영정보학회 학술대회, 2021, pp. 174-176.
- 백보현, "온라인 콘서트 관람객의 심리적 경험 연구: HMIEM 모형을 기반으로", 문화예술경영학연구, 제15권, 제2호, 2022, pp. 125-145. https://doi.org/10.15333/ACM.2022.08.30.125
- 신지나, 허정윤, "사용자 경험 관점에서 문화공연의 디지털 트랜스포메이션 사례 연구-방탄소년단 온라인 콘서트를 중심으로", 한국디자인문화학회지, 제27권, 제1호, 2021, pp. 209-223. https://doi.org/10.18208/ksdc.2020.27.1.209
- 오유선, 장혜연, 유지연, 조재희. "온택트 공연의 소셜 시청 특성이 시청자의 사회적 실재감과 플로우 및 시청 만족도, 지속시청 의도에 미치는 영향: SOR 모델을 중심으로", 사이버커뮤니케이션학보, 제39권, 제4호, 2022, pp. 51-103. https://doi.org/10.36494/JCAS.2022.12.39.4.51
- 원종서, 우석영, 이정훈, "CPND 가치체계에서 스마트홈 콘텐츠서비스의 선택적 요인에 관한 연구", 한국디지털콘텐츠학회 논문지, 제20권, 제2호, 2019, pp. 423-429. https://doi.org/10.9728/dcs.2019.20.2.423
- 유성운, "'슈퍼엠' 세계 첫 온라인 콘서트 25억 벌었다", 중앙일보, 2020.4.28., Available at: https://www.joongang.co.kr/article/23764547#home.
- 유안나, 이종오, "BTS '방방콘 The Live'의 비접촉 콘서트로서의 대안 포맷 가능성", 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 제14권, 제5호, 2020, pp. 27-35. https://doi.org/10.21184/jkeia.2020.7.14.5.27
- 이상호, "미디어 콘텐츠 산업의 혁신과 분쟁이슈 연구: CPND 분석모형의 응용을 중심으로", 기업과혁신연구, 제44권, 제4호, 2021, pp. 3-26. https://doi.org/10.22778/JCI.2021.44.4.3
- 이시림, 이수현, "코로나 19 이후 한국 아이돌 팬덤의 온라인 공연 경험과 문화적 결속력 변화에 관한 연구", 문화산업연구, 제22권, 제1호, 2022, pp. 35-48. https://doi.org/10.35174/JKCI.2022.03.22.1.35
- 이영주, "A study on the preference and development of online concerts between creators and viewer audiences", 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 제16권, 제5호, 2021, pp. 1-13. https://doi.org/10.21184/jkeia.2022.7.16.5.1
- 이종석, 서규원, 남상훈, "CPND 생태계 차원에서의 방송/미디어 분야 가상현실(VR) 발전전망", 방송공학회논문지, 제23권, 제1호, 2018, pp. 19-25. https://doi.org/10.5909/JBE.2018.23.1.19
- 장재진, "99만명 봤다는 BTS 온라인 콘서트, 매출액 '500억+α'", 한국일보, 2020.10.12., Available at: https://www.hankookilbo.com/News/Read/A2020101218150000892.
- 지민구, "아이돌 팬 플랫폼, 콘텐츠 유료화로 영토 확장", 동아일보, 2022.12.23., Available at: https://www.donga.com/news/Economy/article/all/20221222/117126645/1.
- 채지영, 양윤, 윤유경, "라이브콘서트 소비행위", 한국심리학회지: 소비자.광고, 제3권, 제1호, 2002, pp. 1-14.
- 최부헌, "모바일 증강현실 기반 온라인 콘서트 수용에 관한 연구: 확장된 기술수용모델을 중심으로", 디지털융복합연구, 제19권, 제11호, 2021, pp. 315-325. https://doi.org/10.14400/JDC.2021.19.11.315
- 한국콘텐츠진흥원, "2020 음악산업백서", 한국콘텐츠진흥원 산업백서, 2021.
- 한국콘텐츠진흥원, "2020년 기준 콘텐츠산업조사(콘텐츠산업통계조사)", 한국콘텐츠진흥원 국내 통계정보, 2022a.
- 한국콘텐츠진흥원, "2022 음악산업백서", 한국콘텐츠진흥원 산업백서, 2022b.
- 홍현주, 김승인. "온라인 콘서트의 사용자 경험 연구-KPOP 온라인 콘서트 사례를 중심으로", 디지털융복합연구, 제19권, 제1호, 2021, pp. 349-354. https://doi.org/10.14400/JDC.2021.19.1.349
- Ahn, J. and Y. Jung, "The common sense of dependence on smartphone: A comparison between digital natives and digital immigrants", New Media & Society, Vol.18, No.7, 2016, pp. 1236-1256. https://doi.org/10.1177/1461444814554902
- Areiza-Padilla, J. A. and T. Galindo-Becerra, "The importance of e-service quality in the livestreaming music concert business", Cogent Social Sciences, Vol.8, No.1, 2022, 2051791.
- Aswad, J., "Concert Industry Lost $30 Billion in 2020", Variety, 2020.12.11., Available at: https://variety.com/2020/music/news/concert-industry-lost-30-billion-2020-1234851679
- BBC. "One in three music industry jobs were lost during pandemic", BBC News, 2020.10.19., Available at: https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-58959179
- Behr, A., M. Brennan, M. Cloonan, S. Frith, and E. Webster, "Live concert performance: An ecological approach", Rock Music Studies, Vol.3, No.1, 2016, pp. 5-23. https://doi.org/10.1080/19401159.2015.1125633
- Borgatti, S. P. and M. G. Everett, "Models of core/periphery structures", Social Networks, Vol.21, No.4, 2002, pp. 375-395. https://doi.org/10.1016/S0378-8733(99)00019-2
- Brown, S. C. and D. Knox, "Why go to pop concerts?: The motivations behind live music attendance", Musicae Scientiae, Vol.21, No.3, 2017, pp. 233-249, Available at: https://doi.org/10.1177/1029864916650719
- Chang, E., H. T. Kim, and B. Yoo, "Virtual reality sickness: A review of causes and measurements", International Journal of Human-Computer Interaction, Vol.36, No.17, 2020, pp. 1658-1682. https://doi.org/10.1080/10447318.2020.1778351
- Cho, E. and Y. Jung, "Consumers' understanding of autonomous driving", Information Technology & People, Vol.31, No.5, 2018, pp. 1035-1046. https://doi.org/10.1108/ITP-10-2017-0338
- Choi, H., Y. Jung, and Y. Choi, "Understanding of the fintech phenomenon in the beholder's eyes in South Korea", Asia Pacific Journal of Information Systems, Vol.29, No.1, 2019, pp. 117-143. https://doi.org/10.14329/apjis.2019.29.1.117
- Flament, C., "L'analyse de similitude: Une technique pour les recherches sur les representations sociales", Cahiers de Psychologie Cognitive/Current Psychology of Cognition, 1981.
- Gisev, N., J. S. Bell, and T. F. Chen, "Interrater agreement and interrater reliability: Key concepts, approaches, and applications", Research in Social and Administrative Pharmacy, Vol.9, No.3, 2013, pp. 330-338. https://doi.org/10.1016/j.sapharm.2012.04.004
- Hacker, J., J. vom Brocke, J. Handali, M. Otto, and J. Schneider, "Virtually in this together-how web-conferencing systems enabled a new virtual togetherness during the COVID-19 crisis", European Journal of Information Systems, Vol.29, No.5, 2020, pp. 563-584. https://doi.org/10.1080/0960085X.2020.1814680
- Hoijer, B., "Social representations theory: A new theory for media research", Nordicom Review, Vol.32, No.2, 2011, pp. 3-16. https://doi.org/10.1515/nor-2017-0109
- Jang, M., Y. Jung, and S. Kim, "Investigating managers' understanding of chatbots in the Korean financial industry", Computers in Human Behavior, Vol.120, 2021, pp. 106-747. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106747
- Jung, Y. and S. Pawlowski, "The meaning of virtual entrepreneurship in social virtual worlds", Telematics and Informatics, Vol.32, No.1, 2015, pp. 193-203. https://doi.org/10.1016/j.tele.2014.07.002
- Jung, Y., S. D. Pawlowski, and S. Wiley-Patton, "Conducting social cognition research in IS: A methodology for eliciting and analyzing social representations", Communications of the Association for Information Systems, Vol.24, No.1, 2009, pp. 597-614. https://doi.org/10.17705/1CAIS.02435
- Kandiah, G. and S. Gossain, "Reinventing value: The new business ecosystem", Strategy & Leadership, Vol.26, No.5, 1998, pp. 28-33. https://doi.org/10.1108/eb054622
- Kusonwattana, P., Y. T. Prasetyo, S. Vincent, J. Christofelix, A. Amudra, H. J. Montgomery, ... and S. F. Persada, "Determining factors affecting behavioral intention to organize an online event during the COVID-19 pandemic", Sustainability, Vol.14, No.20, 2022, 12964.
- Lo Monaco, G., A. Piermatteo, P. Rateau, and J. L. Tavani, "Methods for studying the structure of social representations: A critical review and agenda for future research", Journal for the Theory of Social Behaviour, Vol.47, No.3, 2017, pp. 306-331. https://doi.org/10.1111/jtsb.12124
- Lombard, M. and T. Ditton, "At the heart of it all: The concept of presence", Journal of Computer-Mediated Communication, Vol.3, No.2, 1997.
- Lorenzi Cioldi, F. and A. Clemence, "Group processes and the construction of social representations", in Hogg, M. A. and Tindale, S. (eds.), Blackwell Handbook of Social Psychology: Group Processes, John Wiley & Sons, Hoboken, 2008, pp. 311-333.
- Mazloumi Gavgani, A., F. R. Walker, D. M. Hodgson, and E. Nalivaiko, "A comparative study of cybersickness during exposure to virtual reality and "classic" motion sickness: Are they different?", Journal of Applied Physiology, Vol.125, No.6, 2018, pp. 1670-1680. https://doi.org/10.1152/japplphysiol.00338.2018
- Moscovici, S., "Notes towards a description of social representations", European Journal of Social Psychology, Vol.18, No.3, 1998, pp. 211-250. https://doi.org/10.1002/ejsp.2420180303
- Moscovici, S., Social Representations: Explorations in Social Psychology, NYU Press, New York, 2001.
- Oh, C. S., J. N. Bailenson, and G. F. Welch, "A systematic review of social presence: Definition, antecedents, and implications", Frontiers in Robotics and AI, Vol.5, No.114, 2018, pp. 1-35. https://doi.org/10.3389/frobt.2018.00001
- Pawlowski, S. D. and Y. Jung, "Social representations of cybersecurity by university students and implications for instructional design", Journal of Information Systems Education, Vol.26, No.4, 2015, pp. 281-294.
- Pawlowski, S. D., E. A. Kaganer, and J. J. Cater III, "Focusing the research agenda on burnout in IT: Social representations of burnout in the profession", European Journal of Information Systems, Vol.16, No.5, 2007, 612-627. https://doi.org/10.1057/palgrave.ejis.3000699
- Penz, E., K. Meier-Pesti, and E. Kirchler, ""It's practical, but no more controllable": Social representations of the electronic purse in Austria", Journal of Economic Psychology, Vol.25, No.6, 2014, pp. 771-787. https://doi.org/10.1016/j.joep.2003.07.002
- Reja, U., K. L. Manfreda, V. Hlebec, and V. Vehovar, "Open-ended vs. close-ended questions in web questionnaires", Developments in Applied Statistics, Vol.19, No.1, 2003, pp. 159-177.
- Ryu, S. and D. Cho, "The show must go on? The entertainment industry during (and after) COVID-19", Media, Culture & Society, No.44, Vol.3, 2022, pp. 591-600. https://doi.org/10.1177/01634437221079561
- Stenzel, L. M., L. J. Saha, and P. Guareschi, "To be fat or thin? Social representations of the body among adolescent female students in Brazil", International Education Journal, Vol.7, No.4, 2006, pp. 611-631.
- Straub, E. T., "Understanding technology adoption: Theory and future directions for informal learning", Review of Educational Research, Vol.79, No.2, 2009, pp. 625-649. https://doi.org/10.3102/0034654308325896
- Westgate, C. J., "Popular music fans and the value of concert tickets", Popular Music and Society, Vol.43, No.1, 2020, pp. 57-77. https://doi.org/10.1080/03007766.2019.1601152