초록
본 연구는 한국어 심성어휘 데이터베이스(KLP-DB)의 분석을 통해 글자 빈도, 글자의 모음 유형, 받침 유무 등 글자 수준 정보가 두 글자로 된 단어와 비단어의 어휘판단에 어떤 영향을 주는지를 알아보고자 하였다. 반응시간과 오반응률에 대한 위계적 회귀분석을 실시한 결과 단어의 어휘판단에는 단어빈도가 중대한 영향을 미치지만, 첫째 글자의 빈도, 첫째 글자와 둘째 글자의 모음 유형과 받침 유무와 같은 글자 속성이 영향을 미쳤고, 두 글자의 모음 유형의 조합 및 둘째 글자의 빈도와 받침 유무의 조합도 영향을 주었다. 비단어의 어휘판단에는 첫째 글자와 둘째 글자의 빈도, 첫째 글자의 모음 유형, 첫째 글자와 둘째 글자의 받침 유무와 같은 글자 속성이 영향을 미쳤고, 두 글자의 사용빈도의 조합, 모음 유형의 조합, 및 첫째 글자의 빈도와 받침의 조합도 영향을 주었다. 단어빈도는 단어의 어휘판단에서 강력한 영향을 미쳤으며, 글자속성은 단어보다 비단어의 판단에서 더 일관적인 영향을 미쳤다. 본 연구의 결과는 어휘판단과제에서 단어와 비단어 목록의 구성 및 반응시간의 해석에 글자 속성의 문제를 충분히 고려해야 함을 가리킨다. 글자 속성의 효과에 대한 이해는 단어 재인 과정의 이해에도 기여할 것이다.
This study attempted to find out how lexical decision of two-syllable words or pseudo-words is affected by syllabic information, such as syllable frequency, syllable (i.e. vowel) type, and presence of final consonant (i.e. batchim), through the analysis of the Korean Lexicon Project Database (KLP-DB). Hierarchical regression of RT data showed that lexical decision of words was influenced by the frequency of the first syllable, the syllable type of the first and second syllables, batchim for the first and second syllables, and also by the interaction of the two syllable types and the interaction of syllable frequency and batchim of the second syllable. For pseudo-words lexical decision was influenced by the frequency of the first and second syllables, syllable type of the first syllable, and batchim for the first and second syllables, and also by the interaction of the two syllable frequencies, the interaction of the two syllable types, and the interaction of syllable frequency and batchim of the first syllable. Word frequency had a strong effect on lexical decision of words, while syllabic information had a stable effect on the lexical decision of pseudo-words. These results indicate that syllabic information should be seriously considered in constructing word and pseudo-word lists and interpreting lexical decision time. Understanding the effect of syllabic information will also contribute to the understanding of word recognition process.