DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Effect of Involuntary Participation in Communication Program Satisfaction on Empathy and Organizational Commitment

비자발적으로 참여하는 소통프로그램만족도가 공감능력과 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구

  • Received : 2023.09.23
  • Accepted : 2023.11.26
  • Published : 2023.12.31

Abstract

Businesses recognize the importance of empathy among members for achieving organizational goals. Accordingly, they have developed and implemented communication programs aimed at enhancing mutual understanding between the MZ generation and the older generation. However, recent communication programs conducted by businesses differ in that they involve compulsory participation driven by the organization. This study sought to empirically examine their effectiveness. Data was collected from 697 participants in communication programs to validate the proposed research model, which was empirically tested through regression analysis. The results of the analysis confirmed the effectiveness of communication programs even in non-voluntary situations and highlighted intergenerational perception differences. The findings of this study emphasize the significant role of communication and empathy within organizations. Consequently, they have impacted the development of communication strategies and culture within organizations, and are expected to provide theoretical and practical insights valuable to researchers and practitioners interested in intergenerational perception differences from a knowledge management perspective.

기업은 조직의 목표 달성을 위해 구성원 간의 공감이 중요하다는 인식하에 세대 간 상호이해를 증진시키기 위한 소통프로그램을 개발하여 운영하고 있다. 이를 통해 구성원의 공감능력을 향상시키고 궁극적으로 조직몰입을 높이고자 한다. 하지만 최근 기업에서 진행되는 소통프로그램은 기업 주도로 강제적인 참여방식이란 점에서 그동안의 의사소통프로그램 연구와는 차이가 있어 이에 대한 효과성을 실증하고자 했다. 본 연구에서는 제안된 연구모델을 검증하기 위해 기업에서 진행한 소통프로그램에 참여한 697명으로부터 데이터를 수집하였으며, 회귀분석을 통해 연구모델을 실증적으로 검증하였다. 분석 결과 비자발적인 상황에서도 소통프로그램의 효과성을 확인할 수 있었고, 세대 간 인식차이를 확인할 수 있었다. 본 연구의 결과는 조직 내 의사소통의 중요성과 공감능력의 역할을 확인함으로써 의사소통 전략구축과 소통문화 발전에 영향을 미쳤으며, 지식경영 관점에서 세대 간 인식차이에 관심을 두고 있는 연구자나 실무자에게 유용한 이론적, 실무적 시사점을 제공할 것으로 기대한다.

Keywords

References

  1. 권상집 (2017). 리더의 의사소통 유형이 직무성과와 조직시민 행동에 미치는 영향: 긍정심리자본의 매개효과를 중심으로 지식경영연구, 18(1), 25-47.  https://doi.org/10.15813/KMR.2017.18.1.002
  2. 김경희, 이희경 (2015). 대인관계 유능성에 대한 긍정정서의 영향: 경험 회피와 자기자비, 인지적 공감의 경로 탐색. 상담학 연구, 16(6), 83-107. 
  3. 김보라 (2013). 조직 커뮤니케이션 만족도, 직무몰입, 직무성과의 관계에 관한 연구. 석사학위논문, 숙명여자대학교 대학원, 서울. 
  4. 김영희, 강문실 (2015). 실천학습(Action Learning)이 대학생의 의사소통 능력과 대인관계 능력에 미치는 효과. 교양교육연구, 9(4), 211-243. 
  5. 김유경 (2015). 서비스 제공자 공감능력의 영향요인과 결과요인에 관한 연구. 경영과 정보연구, 34(1), 121-142. 
  6. 김필, 황성수 (2022). 세대간 스마트워크 효과성에 대한 인식 차이에 대한 연구: MZ세대 공무원과 기타세대 공무원을 대상으로. 한국인사행정학회보, 21(4), 1-30. 
  7. 김효숙 (2015). 균형적인 사내커뮤니케이션과 이직의도의 관계에 관한 연구: 조직사회자본의 매개효과를 중심으로. 한국광고홍보학보, 17(1), 55-91. 
  8. 나은영 (2002). 여성의 뉴미디어 이용과 가치관. 한국방송학보, 16(2), 77-115. 
  9. 문안나 (2021). 소통 연구 동향: 1990~2019년 출판된 학술논문에 대한 내용분석. 한국소통학보, 20(3), 163-184. 
  10. 박득진, 정창현, 한민수, 남택근 (2020). 사회맞춤형학과 교육프로그램의 만족도가 핵심역량 및 자기 주도역량에 미치는 영향에 관한 연구: 목포해양대학교 사례를 중심으로. 해양환경안전학회지, 26(6), 665-673. 
  11. 박홍석, 고혜신 (2018). 의사소통프로그램이 취업준비생의 직업기초능력으로서의 의사소통능력, 인지.정서적 공감능력에 미치는 영향. 취업진로연구, 8(2), 75-95.  https://doi.org/10.35273/JEC.2018.8.2.004
  12. 백유미 (2015). 코치의 공감능력과 직무만족이 몰입수준에 미치는 영향. 코칭능력개발지, 17(2), 145-152. 
  13. 손정민 (2019). 공무원의 조직 커뮤니케이션이 직무 태도에 미치는 영향: 긍정 심리자본의 매개효과를 중심으로. 행정논총, 57(4), 349-382. 
  14. 손정희, 김찬석, 이현선 (2021). MZ세대의 커뮤니케이션 고유 특성에 대한 각 세대별 반응 연구: MZ세대, X세대, 베이비붐 세대를 중심으로. 커뮤니케이션디자인학연구, 77, 203-216. 
  15. 송기현, 안귀여루 (2013). 직장인의 의사소통 능력과 의사소통 만족도가 직무만족에 미치는 영향. 한국심리치료학회지, 5(2), 117-129. 
  16. 송인섭, 박소연, 김효원, 한윤영, 김희정, 인혜진, 최영미 (2019). 연구방법론. 서울: 교육과학사. 
  17. 신건권 (2016). Amos 23 통계분석 따라하기. 서울: 청람. 
  18. 신혜영, 권상집 (2017). 리더의 의사소통 유형, 상사신뢰, 조직몰입, 혁신행동 간의 구조적 관계 분석. 지식경영연구, 18(2), 23-43.  https://doi.org/10.15813/KMR.2017.18.2.002
  19. 신호창, 송주현 (2015). 사내커뮤니케이션과 구성원 정서적, 자주적, 변화참여 열의와의 관계 연구. 정치정보연구, 18(2), 183-222. 
  20. 오순영 (2021). 온라인 의사소통프로그램이 간호대학생의 자기수용, 공감능력, 대인관계유능성에 미치는 영향. 한국산학기술학회논문지, 22(12), 517-525. 
  21. 오아라, 박경규, 용현주 (2013). 공감(compassion)과 정서적 몰입 및 직무성과와의 관계에 관한 연구. 조직과 인사관리연구, 37(2), 41-74. 
  22. 이동후 (2009). 사이버 대중으로서의 청년세대에 대한 고찰: 사회적 소통과 관여를 중심으로. 한국방송학보, 23, 409-448. 
  23. 이상훈, 류춘렬, 김세라 (2021). 어린이집 교사의 소통능력이 집단응집력, 공감능력과 소통만족에 미치는 영향: 어린이집 운영주체별 차이를 중심으로. 한국콘텐츠학회논문지, 219(3), 217-231. 
  24. 이재훈, 박계홍 (2020). 구성원의 공감능력이 조직유효성에 미치는 영향에 관한 연구: 조직지원인식의 조절효과를 중심으로. 기업경영리뷰, 11(2), 121-144. 
  25. 이준영, 한미정 (2020). 스타트업기업의 사내커뮤니케이션과 사회적 자본이 경영성과 인식에 미치는 영향력 고찰. 한국광고학보, 22(2), 76-114. 
  26. 조경덕, 장성화 (2012). 대인관계의 커뮤니케이션. 서울: 동문사. 
  27. 조찬희, 이형용 (2021). 경영자 감성리더십이 팀원의 셀프리더십에 미치는 조절효과에 대한 연구: MZ세대와의 차이를 중심으로. 지식경영연구, 22(4), 261-282.  https://doi.org/10.15813/KMR.2021.22.4.014
  28. 최수형 (2016). 조직구성원의 공감이 직무만족과 이직의도에 미치는 영향. 경영과 정보연구, 35(4), 229-250. 
  29. 함상우, 채희성, 김수 (2017). 비자발적 조직시민행동이 직무 만족에 미치는 영향과 심리적 계약위반의 조절효과. 예술인문사회 융합멀티미디어논문지, 7(10), 59-68. 
  30. 홍소희, 김민 (2021). MZ세대 특성에 따른 커뮤니케이션 메소드에 관한 연구. 조형미디미어학, 24(1), 117-118.
  31. Adler, R. B., & Proctor, R. F. (2015). Looking out, looking in. Nelson Education. 
  32. Allen, T. D. (2001). Family supportive work environments: The role of organizational perceptions. Journal of Vocational Behavior, 58, 414-435.  https://doi.org/10.1006/jvbe.2000.1774
  33. Angle, H. L., & Perry, J. L. (1981). An empirical assessment of organizational commitment and organizational effectiveness. Administrative Science Quarterly, 26, 1-14.  https://doi.org/10.2307/2392596
  34. Argyle, M. (1989). The social psychology of work. London: Penguin. 
  35. Bambacas, M., & Patrickson, M. (2008). Interpersonal communication skills that enhance organizational commitment. Journal of Communication Management, 12(1), 51-72.  https://doi.org/10.1108/13632540810854235
  36. Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182.  https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  37. Blair, R., & James R. (2005). Responding to the emotions of others: Dissociating forms of empathy through the study of typical and psychiatric populations. Consciousness and Cognition, 14(4), 698-718.  https://doi.org/10.1016/j.concog.2005.06.004
  38. Buchanan. (1974). Prediction of organizational behavior. Administrative Science Quarterly, 19(2), 287-289.  https://doi.org/10.2307/2393914
  39. Cameron, K. S., & Caza, A. (2004). Introduction: contributions to the discipline of positive organizational scholarship. American Behavioral Scientist, 47(6), 731-739.  https://doi.org/10.1177/0002764203260207
  40. Chentsova-Dutton, Y., Shucter, S., & Hutchin, S. (2002). Depression and grief reactions in hospice caregivers: From pre-death to 1 year afterwards. Journal of Affective Disorders, 69, 1-3.  https://doi.org/10.1016/S0165-0327(00)00361-X
  41. Cohen, J., & Cohen, P. (1983). Applied multiple regression/correlation analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 
  42. Daft, R. L., & Steers, R. M. (1986). Organizations: A micro/macro approach. Glenview, IL: Scott Foresman. 
  43. Davis, M. A. (2009). A perspective on cultivating clinical empathy. Complementary Therapies in Clinical Practice, 15(2), 76-79.  https://doi.org/10.1016/j.ctcp.2009.01.001
  44. Eisenberger, R., Huntington, R. H., & Sowa, S. D. (1986). Perceived organizational support. Journal of Applied Psychology, 71(31), 500-507.  https://doi.org/10.1037/0021-9010.71.3.500
  45. Guzley, R. M. (1992). Organizational climate and communication climate predictors of commitment to the organization. Management Communication Quarterly, 5(4), 379-402.  https://doi.org/10.1177/0893318992005004001
  46. Hartman, R. L., & Johnson, J. D. (1989). Social contagion and multiplexity: Communication networks as predictors of commitment and role ambiguity. Human Communication Research, 15(4), 523-548.  https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.1989.tb00198.x
  47. Jo, S. J., & Joo, B. K. (2011). Knowledge sharing: The influences of learning organization culture, organizational commitment, and organizational citizenship behaviors. Journal of Leadership & Organizational Studies, 18(3), 353-364.  https://doi.org/10.1177/1548051811405208
  48. Kariagina, T. D., & Ivanova, A. V. (2017). Empathy as an ability: Structure and development during training in psychological counseling. Journal of Russian & East European Psychology, 54(6), 470-497.  https://doi.org/10.1080/10610405.2017.1448180
  49. Lilius, J. M., Worline, M. C., Maitlis, S., Kanov, J., Dutton, J. E., & Frost, P. (2008). The contours and consequences of compassion at work. Journal of Organizational Behavior, 29, 193-218.  https://doi.org/10.1002/job.508
  50. Lim, J. O. (2016). The relationship between the workers of the big-five personality traits and self-efficacy and job satisfaction. Journal of Vocational Education & Training, 19(1), 75-106.  https://doi.org/10.36907/krivet.2016.19.1.75
  51. Limbu, Y. B., Jayachandran, C., Babin, B. J., & Peterson, R. T. (2016). Empathy, nonverbal immediacy, and salesperson performance: The mediating role of adaptive selling behavior. Journal of Business & Industrial Marketing, 31(5), 654-667.  https://doi.org/10.1108/JBIM-03-2015-0048
  52. Linares, P. J. (2011). Job satisfaction, organization commitment, occupational commitment, turnover intent and leadership style of Tissue bank employees. Capella University. 
  53. Mathieu, J. E., & Zajac, D. M. (1990). A review and meta-analysis of the antecedents, correlates, and consequences of organizational commitment. Psychological Bulletin, 108(2), 171-194.  https://doi.org/10.1037/0033-2909.108.2.171
  54. Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1991). A three-component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review, 1(1), 61-89.  https://doi.org/10.1016/1053-4822(91)90011-Z
  55. Moore, C. (2019). Engaging Gen Z. Army University Press, NCO Journal Archives. 
  56. Morris, J. H., & Sherman, J. D. (1981). Generalizability of an organizational commitment model. Academy of Management Journal, 24(3), 512-526.  https://doi.org/10.2307/255572
  57. Mottaz, C. J. (1988). Determinants of organizational commitment. Human Relations, 41(6), 467-482.  https://doi.org/10.1177/001872678804100604
  58. Mowday, R. T., Porter, L. W., & Steers, R. M. (1982). Employee organization linkage: The psychology of commitment, absenteeism & turnover. New York: Academic Press. 
  59. O'Reilly, III. C., & Chatman, J. (1986). Organizational commitment and psychological attachment: The effects of compliance, identification and internalization on prosocial behavior. Journal of Applied Psychology, 71, 492-493.  https://doi.org/10.1037/0021-9010.71.3.492
  60. Reniers, R. L., Corcoran, R., Drake, R., Shryane, N. M., & VVllm, B. A. (2011). The QCAE: A questionnaire of cognitive and affective empathy. Journal of Personality Assessment, 93(1), 84-95.  https://doi.org/10.1080/00223891.2010.528484
  61. Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2011). Organizational behavior. NJ: Prentice-Hall Inc. 
  62. Rogers C. R. (1995). A way of being (Revised ed.). New York: Houghton Mifflin. 
  63. Schroth, H. (2019). Are you ready for Gen Z in the workplace? California Management Review, 61(3), 5-18.  https://doi.org/10.1177/0008125619841006
  64. Steers, R. M. (1977). Antecedents and outcomes of organizational commitment. Administrative Science Quarterly, 22(1), 46-56.  https://doi.org/10.2307/2391745
  65. Van de Hoff, B., & De Ridder, J. (2004). Knowledge sharing in context: The influence of organizational commitment, communication climate and CMC use on knowledge sharing. Journal of Knowledge Management, 8(6), 117-130.  https://doi.org/10.1108/13673270410567675
  66. Welsch, H. P., & LaVan, H. (1981). Inter-relationships between organizational commitment and job characteristics, job satisfaction, professional behavior and organizational climate. Human Relations, 34, 1079-1089.  https://doi.org/10.1177/001872678103401205
  67. Wong, C. S., & Law, K. S. (2002). The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude. Leadership Quarterly, 13(3), 243-274.  https://doi.org/10.1016/S1048-9843(02)00099-1
  68. Zhao, H., Peng, Z., & Chen, H. K. (2014). Compulsory citizenship behavior and organizational citizenship behavior: The role of organizational identification and perceived interactional justice. The Journal of Psychology, 148(2), 177-196. https://doi.org/10.1080/00223980.2013.768591