DOI QR코드

DOI QR Code

Comparison of Learning Attitudes, Class Satisfaction and Self-regulated Learning Ability in Face-to-face and Non-face-to-face Classes of College Physical Therapy Students

전문대학교 물리치료과 학생의 대면수업과 비대면 수업의 수업태도, 수업 만족도 및 자기조절학습능력의 비교

  • Chung Eunjung (Dept. of physical therapy, Andong Science College)
  • 정은정 (안동과학대학교 물리치료과)
  • Received : 2023.04.14
  • Accepted : 2023.06.08
  • Published : 2023.12.31

Abstract

Background: The purpose of this study was to comparison of learning attitude, class satisfaction, and self-regulated learning ability of face-to-face and non-face-to-face classes in college physical therapy students to improve the educational effect and quality of non-face-to-face classes when face-to-face classes such as COVID-19 become inevitable in the future. Design: Cross-section study. Methods: This study was conducted with 91 college students, 3rd year students of physical therapy department at a community college in 'A' region, Gyeongsangbuk-do, who took face-to-face classes in the first semester of 2022 and non-face-to-face classes in 2021 of the previous semester. Results: Class attitude was higher in face-to-face classes than in non-face-to-face classes. There was a significant difference in class satisfaction between face-to-face and non-face-to-face classes, In self-regulated learning ability, face-to-face classes had a more positive effect on self-regulated learning ability than non-face-to-face classes. Conclusion: This study serves as empirical basic data on the actual condition of non-face-to-face classes compared to face-to-face classes for college physical therapy students, suggests the direction of future research, and improves the quality of non-face-to-face classes in the field of physical therapy, which requires a lot of practice. and hope it will be used for development.

Keywords

References

  1. 강세리. 초등 학습자의 대면․비대면 영어 수업 만족도 차이[석사학위논문]. 연세대학교 교육대학원; 2021.
  2. 강희원. 모션그래픽 제작 실기과목의 대면․비대면 수업방식에 대한 학업성취도 및 수업만족도에 대한 연구[석사 학위논문]. 홍익대학교 영상․커뮤니케이션대학원; 2022.
  3. 교육부. 2학기 전면 등교를 위한 단계적 이행방안 발표. 교육부보도자료. 2021.06.20.
  4. 교육부. 온전한 학교 일상회복, 5월 2일(월)부터 본격시작. 교육부보도자료. 2022.04.29.
  5. 권종산. 오프라인 면대면 수업과 비동기식 온라인 수업의 학습효과에 대한 비교분석 연구-'HTML5 웹프로그래밍'과목의 강의평가 및 기말고사 문항을 중심으로. 대한산업경영학회. 2022;20(7):37-50.
  6. 김정은. 비대면 수업이 예비유아교사의 자기주도학습능력, 학습태도 및 수업전문성에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구. 2022;22(7):1-10.
  7. 김상미. 코로나-10 관련 비대면 수업에 관한 국내 언론보도기사 분석. 한국디지털콘텐츠학회 논문지. 2020;21(6):1091-100. https://doi.org/10.9728/dcs.2020.21.6.1091
  8. 김은정 이상수. 사회과 거꾸로 수업에서 중학생의 학습양식, 사회정서역량, 학업성취도 및 수업만족도 간의 관계. 학습자중심교과교육연구. 2015;15(6):367-87.
  9. 문경란. 전문대 전공교과의 대면과 비대면수업 스트레스, 몰입도와 만족도. 한국컴퓨터정보학회. 2023;28(3):91-100. https://doi.org/10.9708/JKSCI.2023.28.03.091
  10. 박영란. 사이버대학에서 수업환경과 학습 관련변인이 학업성취도 및 수업만족도에 미치는 영향[석사학위논문]. 건국대학교 교육공학과; 2014.
  11. 안정민, 이경옥. 비대면 상황에서 예비유아교사의 교직열정, 이러닝 준비도, 자기조절학습능력, 학습성과 간의 구조적 관계. 학습자중심교과교육연구. 2021;21(9):529-542.
  12. 이강연, 김찬우. 조리실습과목의 비대면 온라인수업에 따른 조리전공 대학생의 주관성 연구- 구글 클래스룸 활용 중심. 한국콘텐츠학회논문지. 2021;21(4):292-302. https://doi.org/10.5392/JKCA.2021.21.04.292
  13. 이정호. 대면수업과 비대면수업의 수업평가 학습요인 비교 사례연구. 인문사회21. 2021;12(1):143-156.
  14. 이태정, 윤우영. 비대면(Untact) 수업의 운영 실태 및 개선 방안에 관한 연구- 세무회계 관련 학과를 중심으로. 디지털융복합연구. 2020;18(11):177-185. https://doi.org/10.14400/JDC.2020.18.11.177
  15. 정선영, 정미라. 실시간 온라인 하브루타 토론이 자기조절학습능력에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구. 2023;23(9):765-780. https://doi.org/10.22251/jlcci.2023.23.9.765
  16. 정은정. COVID-19 이후 물리치료과 학생의 온라인수업 실태 조사 연구. 대한물리치료과학회지. 2022;29(4):54-64. https://doi.org/10.26862/jkpts.2022.12.29.4.54
  17. 정은정. 하브루타(Havruta) 수업이 전문대학교 물리치료과 학생들의 학습 태도와 수업 만족도에 미치는 영향. 대한물리치료과학회지. 2021;28(1):62-75.
  18. 조성일. 대면수업과 온라인 수업의 학업 성취도 비교. 한국상업교육학회. 2020;34(6):23-39.
  19. 최원경. 면대면 대 비대면 강의 만족도 비교: 코로나19 사태에서의 대학원 교양영어 수업 사례 연구. 영어교과교육. 2020;19(4):223-245. https://doi.org/10.18649/JKEES.2020.19.4.223
  20. 최현실. 코로나-19로 인한 대학신입생의 비대면 수업 경험에 대한 연구. 교양교육연구. 2021;15(1):273-86.
  21. 한국교육개발원. 교육의 본질 추구를 위한 수학 교육 평가 체계연구(II)- 수학과 평가 도구 개발 서울: 한국교육개발원; 1992.
  22. 홍정희. 코로나19시대, 부산광역시 중학생의 대면․비대면 음악수업 간 인식 비교[석사학위논문]. 동아대학교 교육대학원; 2022.
  23. 황보현. 특성화 고등학교에서 대면, 비대면 체육수업에 따른 학습태도, 수업만족도의 차이에 관한 연구[석사학위논문]. 서강대학교 교육대학원; 2022.
  24. Pintrich PR, De Groot EV. Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. J Educ Psychol. 1990;82(1):33-40. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33
  25. Puzziferro M. Online technologies self-efficacy and self-regulated learning as predictors of final grade and satisfaction in college-level online courses. Am J Distance Educ. 2008;22(2):72-89. https://doi.org/10.1080/08923640802039024
  26. Zimmerman BJ. A social cognitive view of self-regulated academic learning. J Educ Psychol. 1989;82(3):329-340. https://doi.org/10.1037/0022-0663.81.3.329