DOI QR코드

DOI QR Code

Comparative Study on Perceived Effectiveness of Suncheon Bay International Garden Expo - 2013 and 2023 with a Focus on Visitors -

순천만국제정원박람회 개최효과 인지 비교 연구 - 2013, 2023년 방문객을 중심으로 -

  • Kim, Tai-Won (Dept. of Urban Design and Landscape Ecological Architecture, Hanyang University) ;
  • Kim, Gunwoo (Dept. of Urban Design and Landscape Ecological Architecture, Hanyang University)
  • 김태원 (한양대학교 도시대학원 도시설계.경관생태조경학과) ;
  • 김건우 (한양대학교 도시대학원 도시설계.경관생태조경학과)
  • Received : 2023.10.12
  • Accepted : 2023.11.01
  • Published : 2023.12.31

Abstract

By comparing and analyzing the effects of the 2013 Suncheon Bay International Garden Expo and the 2023 Suncheon Bay International Garden Expo, designated as Korea's first national garden, this study aims to present basic data for the future operation direction and sustainability strategy. First, in both fairs, satisfaction throughout the event was high, 4.0 or higher. In particular, the satisfaction level of the 2023 Suncheon Bay International Garden Expo was higher than that of the 2013 Suncheon Bay International Garden Expo. As the longest international event held since the COVID-19 pandemic, it reflected the citizens' demand for healing and recharging in natural spaces. Second, as a result of comparing the types of perceptions that affected satisfaction, it was found that economic, environmental, and ecological types commonly affected satisfaction at the 2013 and 2023 Suncheon Bay International Garden Expo. The 2013 Suncheon Bay International Garden Expo established the brand value as an "ecological city" by creating a garden in the city center along with an ecological resource called Suncheon Bay. In addition, the 2023 Suncheon Bay International Garden Expo expanded the scope of the garden to the entire city center. It also attempted to create a city where humans and nature coexist by realizing values, such as responding to climate change and carbon neutrality. In other words, one of the ways to secure urban competitiveness is to attract corporate investment and tourists and build a differentiated brand in Suncheon by promoting the 2023 fair based on the potential ecological values of the region after the 2013 Suncheon Bay International Garden Expo. Therefore, if the Suncheon Bay International Garden Expo continues to develop environmental and ecological content and programs in line with changes in society and tries to establish itself in citizens' perception through cooperation with local governments and residents, it will be able to establish its identity and brand power.

본 연구는 우리나라 최초 국가 정원으로 지정된 '순천만정원'을 매체로 한 2013순천만국제정원박람회와 2023순천만국제정원박람회의 개최 효과를 비교 분석함으로써 향후 순천만정원박람회의 운영 방향성과 지속가능 전략 설정을 위한 기초자료 제시를 목적으로 수행하였는바 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 두 번의 박람회 모두 행사 전반에 걸친 만족도가 4.0 이상의 값으로 높게 나타났다. 특히 2023순천만국제정원박람회의 만족도가 2013순천만국제정원박람회보다 높은 값으로 나타났다. 코로나19 이후 열린 최장기 국제 행사로서 자연공간에서의 힐링과 충전에 대한 시민들의 수요충족이 반영된 것으로 판단된다. 둘째, 만족도에 영향을 주는 인식 유형 비교의 결과 경제, 환경·생태 유형이 2013, 2023 순천만국제정원박람회에서 공통적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 2013순천만국제정원박람회는 순천만이라는 생태 자원과 함께 도심 속 정원을 조성하여 '생태 도시'로의 브랜드가치를 확립하는데 무리가 없었다. 이와 더불어 2023순천만국제정원박람회는 정원의 범위를 도심 전체로 확대하였고, 기후변화 대응, 탄소중립 등의 가치를 실현하여 인간과 자연이 공존하는 도시를 만들고자 하였다. 즉, 2013순천만국제정원박람회 이후 또 한 번 지역의 잠재된 생태적 가치를 바탕으로 2023년 박람회를 추진함으로써, 기업의 투자와 관광객을 유치하고, 순천시의 차별화된 브랜드를 구축하는 것이 도시 경쟁력을 확보할 수 있는 방법 중 하나임을 설명한다. 따라서 순천만국제정원박람회는 사회의 변화와 발맞춰 환경·생태적 컨텐츠와 프로그램을 지속적으로 개발하고 해당 지자체와 주민들의 협력을 통해 시민들의 인식 속에 자리 매김할 수 있도록 노력한다면 향후 메가 이벤트로 써의 정체성 확립과 브랜드 파워를 가질 수 있을 것이라 사료된다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 한양대학교 교내연구지원사업으로 연구되었음(HY-202300000003545).

References

  1. 권태근, 김태원, 조세환(2015) 2013 순천만국제정원박람회 개최 효과에 대한 방문객 인식 분석. 한국정원디자인학회지 1(1): 40-47.  https://doi.org/10.22849/JKIGD.2015.1.1.005
  2. 김병식, 김성겸(2008) 메가스포츠 이벤트 유치와 지역사회 파급효과의 관계. 한국체육과학학회지 17(2): 473-483. 
  3. 김태원, 김건우(2022) 국내정원박람회 개최 효과에 대한 방문객 인식 비교 연구 -2013순천만국제정원박람회, 2015서울정원박람회, 2022고양국제꽃박람회를 대상으로-. 한국조경학회지 50(6): 58-69.  https://doi.org/10.9715/KILA.2022.50.6.058
  4. 김태원, 조세환(2016) 2015서울정원박람회 개최 효과에 대한 방문객 인식 분석. 한국정원디자인학회지 2(2): L 98-104.  https://doi.org/10.22849/JKIGD.2016.2.2.005
  5. 김학열, 김항집, 김갑성, 김용석, 나강열, 주수현, 조상필(2012) 국제적 메가이벤트를 활용한 지역발전 전략. 도시정보 359: 3-23. 
  6. 안경모, 이찬, 주현식(2007) 2006고양세계꽃박람회 지역 경제적 파급효과 분석. 호텔관광연구 9(1): 1-13. 
  7. 이정록(2014) 2013순천만국제정원박람회 정책화 과정과 동인에 관한 연구. 대한지리학회지 49(6): 849-864. 
  8. 정주현, 안정명, 강미란(2015) SFC의 개발과 정원디자인에 응용방안 제시 -경기정원문화박람회와 서울정원박람회 참여 정원을 중심으로-. 한국정원디자인학회지 1(1): 48-56.  https://doi.org/10.22849/JKIGD.2015.1.1.006
  9. https://scbay.suncheon.go.kr/ 순천시(2023) 순천시국제정원박람회 홈페이지. 
  10. https://www.suncheon.go.kr/tour/ 두근두근순천여행 홈페이지.