DOI QR코드

DOI QR Code

유아의 행동억제가 자기결정성에 미치는 영향: 어머니의 양육불안과 자율성 지지의 순차매개효과

Effects of Behavioral Inhibition in Young Children on Self-Determination: Sequential Mediating Effects of Mother's Parenting Anxiety and Autonomy Support

  • 김지효 (충북대학교 일반대학원 아동복지학과) ;
  • 신나리 (충북대학교 아동복지학과)
  • 투고 : 2023.06.22
  • 심사 : 2023.11.23
  • 발행 : 2023.12.31

초록

Objective: The purpose of this study is to investigate the effect of young children's behavioral inhibition on self-determination, examining the sequential mediating effects of mothers' parenting anxiety and autonomy support. Methods: Participants in this study were 225 mothers with children aged 6 years. An online survey was conducted, and SPSS Statistics 23.0 was used for basic analysis. The research model used the Process Macro 4.0 program. Results: The higher the level of behavioral inhibition, the lower the child's self-determination. Furthermore, a mediating effect was confirmed when parenting anxiety was added. However, in the single mediation model and the sequential mediation model in which autonomy support was added, the direct effects of behavioral inhibition temperament and parenting anxiety on self-determination disappeared. As a result, behavioral inhibition characteristics were found to have an indirect effect on self-determination through the sequential mediating effects of mother's parenting anxiety and autonomy support. Conclusion/Implications: If a mother with a child with a behaviorally inhibited temperament properly handles the negative emotions experienced during parenting based on her understanding of the child and supports the child to have a high degree of autonomy, she can enhance the child's right to self-determination.

키워드

참고문헌

  1. 교육부, 보건복지부 (2019). 2019 개정누리과정 해설서. https://www.moe.go.kr에서 2022년 8월 20일 인출.
  2. 김경미, 박범혁, 김영희 (2005). 과보호적 양육행동에 관련된 어머니와 아동의 특성. 놀이치료연구, 9(1), 23-37.
  3. 김아영 (2008). 한국 청소년의 학업동기 발달. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 14(1), 111-134.
  4. 김은주, 도승이 (2009). 협동학습에서 학습자의 유능감 및 관계성 욕구와 내재동기 및 수업 참여의 관계분석. 교육심리연구, 23(1), 181-196.
  5. 김춘경 (2000). 부모의 과잉보호가 아동의 성격발달에 미치는 영향에 관한 개인심리학적 분석. 놀이치료연구, 4(1), 35-49.
  6. 노보혜, 박성연, 지연경 (2011). 사회경제적 지위, 어머니의 학습관여 및 양육행동과 아동의 자기결정동기 간의 관계. 아동학회지, 32(4), 83-97. https://doi.org/10.5723/KJCS.2011.32.4.83
  7. 류숙렬 (2003). 자기결정 활동 프로그램의 개발과 적용이 전이기 경도장애학생의 자기결정력 증진에 미치는 효과. 특수교육학연구, 38(1), 161-182.
  8. 박경숙, 오인수 (2016). 자기결정성동기 및 자기효능감이 학습몰입에 미치는 영향: 영어교과흥미의 매개효과를 중심으로. 교과교육학연구, 20(4), 295-305. https://doi:10.24231/rici.2016.20.4.295
  9. 박근주, 서소정 (2013). 유아의 자기결정력에 영향을 미치는 요인: 유아의 놀이성, 자아존중감, 자기조절력을 중심으로. 한국보육지원학회지, 9(5), 489-511. https://doi.org/10.14698/JKCCE.2013.9.5.489
  10. 변수빈, 신나리 (2021). 어머니의 과보호와 유아의 놀이 중 또래상호작용. 사회적 미성숙과 위축의 매개역할을 중심으로. 한국보육지원학회지, 17(1), 105-124. https://doi.org/10.14698/jkcce.2021.17.01.105
  11. 손영미 (2016). 어머니의 양육불안이 자녀의 부정정서 표현에 대한 반응과 자녀의 문제행동에 미치는 영향. 가톨릭대학교 석사학위논문.
  12. 신이나, 손원숙 (2015). 자기결정성 동기와 학업성취도의 종단적 상호효과. 교육심리연구, 29(3), 591-610. https://doi.org/10.17286/KJEP.2015.29.3.09
  13. 오영진, 김영희 (2021). 부모양육불안 척도 개발 및 타당화 연구. 미래유아교육학회지, 28(2), 27-57. https://doi.org/10.22155/JFECE.28.2.27.57
  14. 우수경, 김기예 (2007). 어머니의 언어통제유형 및 정서표현과 유아의 성에 따른 유아의 자율성. 유아교육학논집, 11(2), 331-348.
  15. 위지희, 채규만 (2015). 양육불안 척도 개발 및 타당화 연구. 한국심리학회지: 임상, 34(4), 945-970. https://doi.org/10.15842/kjcp.
  16. 이기숙, 정미라, 김현정 (2008). 한국, 일본, 중국 부모들의 자녀양육에 대한 비교연구. 유아교육연구, 28(3), 151-172. https://doi.org/10.18023/kjece.2008.28.3.007
  17. 이정란, 양옥승 (2003). 유아의 자기조절 구성 요인에 관한 연구. 유아교육연구, 23(2), 69-90.
  18. 이정욱, 이선남 (2018). 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육불안 측정도구 표준화 연구. 유아교육연구, 38(1), 217-238. https://doi.org/10.18023/kjece.2018.38.1.009
  19. 이지혜, 장영숙 (2016). 부모의 훈육방식이 유아의 자율성과 자아탄력성에 미치는 영향. 열린부모교육연구, 8(4), 1-20.
  20. 이하람, 신나나 (2020). 유아의 행동억제와 불안: 어머니의 과보호적 양육행동과 자율성 지지의 매개효과. 한국보육지원학회지, 16(6), 71-88. https://doi.org/10.14698/jkcce.2020.16.06.071
  21. 이현아, 이강이 (2021). 어머니의 양육불안이 유아의 자기결정성에 미치는 영향: 과제 지원 행동의 매개효과를 중심으로. 아동학회지, 42(2), 185-198. https://doi.org/10.5723/kjcs.2021.42.2.185
  22. 정은영, 장성숙 (2008). 청소년이 지각한 어머니의 과보호 척도 개발: 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석 결과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 20(2), 293-312.
  23. 주희진 (2011). 초등학생의 자기결정성 동기, 자기주도적 학습능력, 학업적 자기효능감, 학업성취의 인과관계. 학습자중심교과교육연구, 11(2), 237-259.
  24. 최헌혁, 허진영 (2012). 체육수업 상황에서 행동활성화와 억제 척도의 재검증과 자기결정성 동기의 관계. 한국체육학회지, 51(5), 229-241.
  25. 허영호 (2007). 아토피피부염 환아 어머니의 사회적 지지, 불안과 우울에 관한 연구. 한양대학교 석사학위논문.
  26. 홍국진, 이은주 (2017). 부모의 자율성 지지와 통제적 양육이 청소년의 학업성취와 또래애착에 미치는 영향: 자기결정성 동기의 종단적 매개효과. 교육심리연구, 31(2), 305-326. https://doi.org/10.17286/KJEP.2017.31.2.05
  27. Barker, T. V., Buzzell, G. A., & Fox, N. A. (2019). Approach, avoidance, and the detection of conflict in the development of behavioral inhibition. New Ideas in Psychology, 53, 2-12. https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2018.07.001
  28. Becker, K. D., Ginsburg, G. S., Domingues, J., & Tein, J. Y. (2010). Maternal control behavior and locus of control: Examining mechanisms in the relation between maternal anxiety disorders and anxiety symptomatology in children. Journal of Abnormal Child Psychology, 38(4), 533-543. https://doi.org/10.1007/s10802-010-9388-z
  29. Bishop, G., Spence, S. H., & McDonald, C. (2003). Can parents and teachers provide a reliable and valid report of behavioral inhibition?. Child Development, 74(6), 1899-1917. https://doi.org/10.1046/j.1467-8624.2003.00645.x
  30. Bronstein, P., Ginsburg, G. S., & Herrera, I. S. (2005). Parental predictors of motivational orientation in early adolescence: A longitudinal study. Journal of Youth and Adolescence, 34(6), 559-575. https://doi.org/10.1007/s10964-005-8946-0
  31. Carlton, M. P., & Winsler, A. (1998). Fostering intrinsic motivation in early childhood classrooms. Early Childhood Education Journal, 25, 159-166. https://doi.org/10.1023/A:1025601110383
  32. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1991). A motivational approach to self: integration in personality. In R. A. Dienstbier (Ed.), Nebraska symposium on motivation: Vol. 38. Perspectives on motivation (pp 237-288). University of Nebraska Press.
  33. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2002). Self-determination research: Reflections and future directions. In E. L. Deci & R. M. Ryan (Eds.), Handbook of self-determination research (pp. 431-441). University of Rochester Press.
  34. Deci, E. L., Koestner, R., & Ryan, R. M. (2001). Extrinsic rewards and intrinsic motivation in education: Reconsidered once again. Review of Educational Research, 71(1), 1-27. https://doi.org/10.3102/00346543071001001
  35. Fox, N. A., Henderson, H. A., Marshall, P. J., Nichols, K. E., & Ghera, M. M. (2005). Behavioral inhibition: Linking biology and behavior within a developmental framework. Annual Review of Psychology, 56, 235-262. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.55.090902.141532
  36. Ginsburg, G. S., & Schlossberg, M. C. (2002). Family-based treatment of childhood anxiety disorders. International Review of Psychiatry, 14(2), 143-154. https://doi.org/10.1080/09540260220132662
  37. Grolnick, W. S., Ryan, R. M., & Deci, E. L. (1991). Inner resources for school achievement: Motivational mediators of children's perceptions of their parents. Journal of Educational Psychology, 83(4), 508. https://doi.org/10.1037/0022-0663.83.4.508
  38. Hendrick, J. & Weissman, P. (2007). Total learning: Developmental curriculum for the young child. Pearson Merrill Prentice Hall.
  39. Hofmann, S. G., & DiBartolo, P. M. (Eds.). (2014). Social anxiety: Clinical, developmental, and social perspectives. Elsevier.
  40. Kochanska, G., & Aksan, N. (2006). Children's conscience and self regulation. Journal of Personality, 74(6), 1587-1618. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2006.00421.x
  41. Krebs, H., Weyers, P., & Janke, W. (1998). Validation of the German version of Cloninger's TPQ: Replication and correlations with stress coping, mood measures and drug use. Personality and Individual Differences, 24(6), 805-814. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(98)00008-7
  42. Penley, J. A., Tomaka, J., & Wiebe, J. S. (2002). The association of coping to physical and psychological health outcomes: A meta-analytic review. Journal of Behavioral Medicine, 25, 551-603. https://doi.org/10.1023/a:1020641400589
  43. Rubin, K. H., Hastings, P. D., Stewart, S. L., Henderson, H. A., & Chen, X. (1997). The consistency and concomitants of inhibition: Some of the children, all of the time. Child Development, 68(3), 467-483. https://doi.org/10.2307/1131672
  44. Schwartz, C. E., Wright, C. I., Shin, L. M., Kagan, J., & Rauch, S. L. (2003). Inhibited and uninhibited infants "grown up": Adult amygdalar response to novelty. Science, 300(5627), 1952-1953. https://doi.org/10.1126/science.1083703
  45. Shamir-Essakow, G., Ungerer, J. A., & Rapee, R. M. (2005). Attachment, behavioral inhibition, and anxiety in preschool children. Journal of Abnormal Child Psychology, 33(2), 131-143. https://doi.org/10.1007/s-10802-005-1822-2
  46. Soenens, B., Vansteenkiste, M., Lens, W., Luyckx, K., Goossens, L., Beyers, W. et al. (2007). Conceptualizing parental autonomy support: Adolescent perceptions of promotion of independence versus promotion of volitional functioning. Developmental Psychology, 43(3), 633-646. https://doi.org/10.1037/0012-1649.43.3.633
  47. Whaley, S. E., Pinto, A., & Sigman, M. (1999). Characterizing interactions between anxious mothers and their children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 67(6), 826-836. https://doi.org/10.1037/0022-006X.67.6.826
  48. Williams, G. C., & Deci, E. L. (1996). Internalization of biopsychosocial values by medical students: A test of self-determination theory. Journal of Personality and Social Psychology, 70(4), 767-779. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.4.767
  49. Wolman, J., Campeau, P., Dubois, P., Mithaug, D., & Stolarski, V. (1994). AIR self-determination scale and user guide. American Institute for Research.