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The Empirical Analysis of Factors Affecting the Intention of College Students to Use Generative AI Services

대학생의 생성형 AI 서비스 이용의도에 영향을 미치는 요인에 대한 실증분석

  • Received : 2023.11.30
  • Accepted : 2023.12.22
  • Published : 2023.12.31

Abstract

Generative AI services, including ChatGPT, were becoming increasingly active. This study aimed to empirically analyze the factors that promoted and hindered the diffusion of such services from a consumer perspective. Accordingly, a research model was developed based on the Value-based Adoption Model (VAM) framework, addressing both benefit and sacrifice factors. Benefits identified included usefulness and enjoyment, while sacrifices were security and hallucination. The study analyzed how these factors affected the intention to use generative AI services. A survey was conducted among college students for empirical analysis, and 200 valid responses were analyzed. The analysis utilized structural equation modeling with AMOS 24. The empirical results showed that usefulness and enjoyment had a significant positive impact on perceived value, while security and hallucination had a significant negative impact. The order of influence on perceived value was usefulness, hallucination, security, and then enjoyment. Perceived value had a significant positive impact on usage intention. Moreover, perceived value was found to mediate the relationship between usefulness, enjoyment, security, hallucination, and the intention to use generative AI services. These findings expanded the research horizon academically by validating the effectiveness of generative AI services based on existing models and demonstrated the continued importance of usefulness in a practical context.

ChatGPT를 포함한 생성형 AI 서비스가 활성화되고 있다. 본 연구에서는 대학생의 관점에서 생성형 AI 서비스의 확산하는 요인에 대하여 실증적으로 분석하고자 하였다. 이를 위해 Value-based Adoption Model의 프레임워크를 토대로 연구모형을 도출하였다. 혜택요인으로 유용성과 즐거움을, 희생요인으로 보안성과 할루시네이션을 도출하였다. 이러한 요인들이 생성형 AI 서비스 이용의도에 미치는 영향을 분석하였다. 실증 분석을 위하여 대학생을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 유효한 200부를 분석하였다. 분석은 AMOS 24를 활용하여 구조방정식으로 하였다. 실증 분석 결과 유용성, 즐거움은 인지된 가치에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 보안성과 할루시네이션은 인지된 가치에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 인지된 가치에 영향을 미치는 영향력의 크기는 유용성, 할루시네이션, 보안성, 즐거움 순이었다. 인지된 가치는 이용의도에 정(+)의 영향을 미쳤다. 또한, 인지된 가치는 유용성, 즐거움, 보안성, 할루시네이션과 생성형 AI 서비스 이용의도간 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 학술적으로는 기존의 검정된 모형을 바탕으로 생성형 AI 서비스의 특성을 결합하여 그 유효성을 검정함으로써 연구의 지평을 넓혔고, 실무적으로는 유용성이 여전히 중요한 요인인 것을 검정하였다는 점에서 의의가 있었다.

Keywords

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