DOI QR코드

DOI QR Code

The Moderating Effect of Self-efficacy on the Relationship between Regulatory Focus and Service Attachment in Live-commerce

라이브커머스에서 소비자의 조절초점성향과 서비스애착 관계에 미치는 자아효능감의 조절효과에 관한 연구

  • Sung, Jung-yeon (Dept. of Business Administration, College of Global Management Technology, Sungkyul University)
  • 성정연 (성결대학교 글로벌경영기술대학 경영학과)
  • Received : 2023.11.22
  • Accepted : 2023.12.21
  • Published : 2023.12.31

Abstract

The growth of the live commerce market allows you to conveniently and simply start live commerce anytime, anywhere with a smartphone. The use of smartphone services provides continuous communication and is used while feeling psychological attachment, and it leads to psychological attachment, self-consistency with consumers themselves, and self-identity. This study focuses on the motives and perceptions of consumers using live commerce. In other words, we will examine the relationship with service attachment through the moderating effect of self-efficacy and control focus tendency as consumers' personal and psychological characteristics. In other words, the tendency of regulatory focus, which determines the direction of behavior of consumers according to their motives and goals, affects the service attachment of live commerce. We believe that self-efficacy, which is personal confidence and belief that you can plan and execute on your own for the desired outcome in a given situation or task, will control this relationship. As a result of this research, consumers who highly perceive prevention focus were more likely to avoid negative consequences and pursue safety and obligations. Their attachment to live commerce services was stronger, offsetting their confidence and self-efficacy. When using live commerce services, the more they perceive that information acquisition is beneficial, the higher their belief, and self-efficacy, so service attachment, which is an emotional experience as well as a cognitive experience, is strongly formed for consumers with a preventive focus to avoid safety-seeking and negative consequences. Through the present research results, we believe that it will be helpful in operating strategies and management for companies and small business owners who want to understand the psychological behavior of consumers in using live commerce services.

라이브커머스 시장의 성장은 스마트폰만 있으면 언제, 어디서나, 편리하고 간단하게 라이브커머스를 시작할 수 있다. 스마트폰 서비스 이용은 지속적인 커뮤니케이션을 제공하며, 심리적 애착을 느끼면서 이용하게 되고, 더 나아가 심리적 애착과 소비자 자신과의 자아일치, 자아정체성까지 연결된다. 본 연구는 라이브커머스를 이용하는 소비자의 동기와 지각에 초점을 두고 살펴보고자 한다. 즉, 소비자의 개인적, 심리적 특성으로 조절초점성향과 자아효능감(self-efficacy)의 조절효과를 통해 서비스애착과의 관계를 살펴보려 한다. 다시 말해, 소비자의 동기와 목표에 따라 소비자의 행동 방향을 결정하게 되는 조절초점(regulatory focus)성향이 라이브커머스의 서비스애착에 영향을 미치고. 주어진 상황이나 과업에서 원하는 결과를 위해 스스로 계획하고 실행하여 목표를 달성할 수 있다는 개인적인 자신감 및 확신과 신념인 자아효능감(self-efficacy)이 이러한 관계를 조절할 것으로 본다. 분석결과, 예방초점을 높게 지각하는 소비자들은 부정적인 결과를 회피하고, 안전과 의무를 추구하는 경향이 강할수록, 개인적인 자신감과 신념인 자아효능감이 상쇄시켜 라이브커머스의 서비스에 대한 애착을 더 강하게 형성시켰다. 라이브커머스 서비스 이용 시, 정보획득에 대해 유익하다고 지각할수록, 자신의 신념인 자아효능감이 높아지므로 안전추구성향과 부정적 결과를 회피하려는 예방초점성향의 소비자들에게 인지적 경험뿐 아니라 감정적 경험인 서비스애착이 강하게 형성되는 것이다. 본 연구를 통해 라이브커머스의 서비스 이용에 대한 소비자의 심리적 행동을 이해하고, 이를 기반으로 라이브커머스에 진입하려는 기업 및 소상공인들에게 운영전략 및 관리에 도움이 되리라 본다.

Keywords

References

  1. 김경규, 신호경, 이윤희, 이기원(2010). 스마트폰 서비스 사용에서 지속적 사용 의도에 미치는 애착의 영향에 대한 연구. Journal of Information Technology Applications & Management, 17(4), 83-105.
  2. 김성종, 정병규 (2022). 라이브커머스 인플루언서 특성이 지속 사용의도에 미치는 영향: 상호 작용성과 신뢰성의 이중매개효과를 중심으로. 벤처혁신연구, 5(4), 23-39. https://doi.org/10.22788/5.4.2
  3. 손정이, 이태민 (2022). 라이브커머스 환경에서 상호작용성이 구매의도에 미치는 영향: 쇼 호스트의 전문성과 제품유형의 조절효과를 중심으로. e-비즈니스연구, 23(6), 133-157.
  4. 박준영, 양성병 (2022). 라이브커머스의 특성이 소비자의 시청 및 구매의도에 미치는 영향:질적 메타분석 활용. 인터넷전자상거래연구, 22(4), 46-63.
  5. 이소진(2021). 비대면 쇼핑의 미래는 '콘텐츠'에 있다. 여성경제신문
  6. 이안나(2023). 배민 '쇼핑라이브' 2년 반 만에 종료 수순..."음식.배달 커머스 집중". 디지털데일리
  7. 이초록(2022). 날로 커지는 라이브커머스 시장...작년보다 이용자 2배 증가. 열린뉴스통신
  8. 임지선(2019). 스마트폰만 있으면 TV, PC 없어도 안 불편해. 경향싱문
  9. 전성훈(2023). '시청자가 떠난다'...TV홈쇼핑 방송매출 비중 사상 첫 50% 밑으로. 연합뉴스
  10. 주은신, 권은숙(2022). 라이브커머스의 상호작용성이 구매 의도에 미치는 영향: 다차원적 실재감과 신뢰감의 매개 효과. 광고연구, 134, 163-199.
  11. 트렌드(2020). 미국, 라이브커머스 시장 현황과 진출전략. KOTRA 해외시장뉴스
  12. Aaker, J.N. & Lee, A.Y. (2001). 'I' Seek Pleasures and 'We' Avoid Pains; The Role of Self-Regulatory Goals in Information Processing and Persuasion. Journal of Consumer Research, 28(1), 33-49.
  13. Bandura, A. (1977). Self-efficacy- Toward Unifying Theory of Behavior Change. American Psychologist, 37, 122-147. https://doi.org/10.1037/0003-066X.37.2.122
  14. Bandura, A (1988). Organizational Application of Social Cognitive Theory. Australian Journal of Management, 13(2), 275-302.
  15. Bandura, A., Caprara, G.V., Barbaranelli, C., Gerbino, M., & Pastorelli, C.(2003). Role of Affectiveself-Regulatory Efficacy in Diverse Spheres of Psychosocial Functioning. Child development, 74(3), 769-782.
  16. Bowlby, J. (1979). The Making and Breaking of Affectional Bonds. London: Tavistok Publication.
  17. Cao, J., Li, J., Wang, Y., & Ai, M.(2022). The Impact of Self-Efficacy and Perceived Value on Customer Engagement under Live Streaming Commerce Environment. Security and Communication Networks, 2022(3), 1-13.
  18. Crowe, E. & Higgins, E.T.(1997). Regulatory Focus and Strategic Inclinations: Promotion and Prevention in Decision-Making. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 69(2), 117-132.
  19. Eastin, M. S. & LaRose, R.(2000). Internet self-efficacy and the psychology of the digital divide. Journal of Computer-Mediated Communication, 6(1).
  20. Fournier, S.(1998). Consumers and Their Brands: Developing Relationship Theory in Consumer Research. Journal of Consumer Research, 24(4), 343-373. https://doi.org/10.1086/209515
  21. Gist, E.M. & Mitchell. T.R.(1992). Self-Efficacy: A Theoretical Analysis of its Determinants and Malleability. Academy of Management Review, 17(2), 183-211.
  22. Hale, D., Thakur, R., Riggs, J., & Altobello, S.(2022). Consumers' Decision-Making Self-efficacy for Service Purchases: Construct Conceptualization and Scale. Journal of Services Marketing, 36(5), 637-657.
  23. Higgins, E.T.(1998). Promotion and Prevention: Regulatory Focus as a Motivational Principle. Advances in Experimental Social Psychology, 30, 1-46. https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60381-0
  24. Higgins, E.T., Friedman, R.S., Harlow, R.E., Idson, L.C., Ayduk, O.N., & Taylor, A.(2001). Achievement Orientations from Subjective Histories of Success: Promotion Pride versus Prevention Pride. European Journal of Social Psychology, 31(1), 3-23
  25. Hinson, R., Boateng, H., Renner, A., & Kosiba, J.P.B.(2019). Antecedents and Consequences of Customer Engagement on Facebook: An Attachment Theory Perspective. Journal of Research in Interactive Marketing, 13(2), 204-226.
  26. Hsiang, H.M. & Min, C.C.(2004). Internet Self-efficacy and Electronic Service Acceptance. Decision Support Systems, 38(3), 369-381.
  27. Nunnally, J. C.(1978). Psychometric theory (2nd ed.). New York: McGraw-Hill.
  28. Park, C.W., Maclnnis, D.J., Prester, J.P. Eisingerich, A.B., & Lacobucci, D.(2010). Brand Attachment and Brand Attitude Strength: Conceptual and Empirical Differentiation of Two Critical Brand Equity Drivers. Journal of Marketing, 74(2), 1-17.
  29. Pham, M.T. & Avnet, T.(2009). Contingent Reliance on the Affect Heuristic as a Function of Regulatory Focus. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 108(2), 267-278.
  30. Thomson, M.(2006). Human Brands:Investigating Antecedents to Consumers' Strong Attachments to Celebrities. Journal of Marketing, 70(3), 104-119. https://doi.org/10.1509/jmkg.70.3.104
  31. Thomson, M., MacInnis, D. J., & Park, C. W. (2005). The Ties That Bind: Measuring the Strength of Consumers' Emotional Attachments to Brands, Journal of Consumer Psychology, 15(1), 77-91.
  32. Velicer, W.F. & Fava, J.L.(1998). Effects of Variable and Subject Sampling on Factor Pattern Recovery. Psychological Methods, 3(2), 231-251.
  33. Venkatesh, V. & Davis, F.D.(2000). A Theoretical Extension of the Technology Acceptance Model-Four Longitudinal Field Studies. Management Science, 46(2), 186-204.
  34. Wang, Y.S. & Wang, H.Y.(2008). Developing and Validating an Instrument for Measuring Mobile Computing Self-efficacy. CyberPsychology & Behavior, 11(4), 405-413.
  35. Zhu, R. & Meyers-Levy, J. (2007). Exploring the Cognitive Mechanism that Underlies Regulatory Focus Effects, Journal of Consumer Research, 34(1), 89-96.