DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Landscape Characteristics and Implications of the Royal Garden through 「The 36 Scenery of Seongdeok Summer Mountain Resort」 by Kangxi Emperor

강희제(康熙帝)의 「승덕 피서산장(避暑山莊) 36경」에 담긴 황가원림의 경관 특성과 함의

  • RHO Jaehyun (Dept. of Landscape Architecture, Woosuk University) ;
  • MENG Zijun (School For fine Arts and Design, Hebei Normal University for Nationalities)
  • 노재현 (우석대학교 조경학과) ;
  • 맹자군 (중국 하북민족사범대학교 미술 및 디자인학과)
  • Received : 2022.08.09
  • Accepted : 2022.11.07
  • Published : 2022.12.30

Abstract

This study is a multi-layered exploration of 「The Thirty-Six Scenery of Seongdeok Summer Mountain Resort(承德避暑山莊三十六景)」 (The 36th view of Kangxi) recited by Emperor Kangxi of China through literature study, ancient calligraphy diagrams, and field studies. The conclusion of tracing the landscape characteristics and implications contained in 「The 36th view of Kangxi」 through the analysis of the headword(標題語) and the interpretation of the Jeyeong poem(題詠詩) is as follows. 「The 36th view of Kangxi」 is an extension of the outer edge of the Eight Sceneries, and when compared to the existing Eight Sceneries peom and Eight Sceneries painting, it is found that the landscape is centered on the 'viewpoint' rather than the landscape object. In particular, it aimed to create a structured landscape centered on nine types of buildings represented by 'Jeon(殿)' and 'Jeong(亭)' was given. In particular, Yeouiju, located in Lake district, is a scenic country endowed with the character of a gardens in Garden, which is composed by collecting famous representative Chinese landscapes and landscapes of Sansu-si and Sanshu Painting. As a result of headword analysis to understand the characteristics of landscape components, 14 landscapes (38.9%) related to water elements and 13 landscapes(36.1%) related to mountain elements, the elements related to architecture and civil engineering were classified in the order of 3 cases(8.3%), and the elements related to the skylight were classified in the order of 2 cases(5.6%). However, in Jeyeong-si, the mention of landscape vocabulary for climate elements was overwhelming. In other words, in the poems of 「The 36th Scenery of Kangxi」, scenery vocabulary symbolizing 'coolness' such as 雲(cloud), 水(water), 泉(spring), 清(clear), 波(wave), 流(wave), 風(wind) and 無暑(without heat), etc. It is not a coincidence that it appears, and it is strongly attached to the sense of place of Summer Mountain Resort in Rehe(熱河). Among the 23 landscapes whose seasonal background was confirmed, the fact that the lower landscape is portrayed as the majority and the climate elements of the resort area are portrayed in three-dimensional and multi-dimensional ways are closely related to the period of enjoying the gardens of Kangxi, the main subject of the landscape. In addition, many animal and plant landscapes appearing in Jeyeong-si appear to be in the same context as the spatial attributes of not only recreation, but also contemplation and hunting. On the other hand, in Jeyeongsi, there are 33 wonders(91.7%) citing famous people and famous books through ancient poems, old stories, and ancient stories tends to be prominent. It is inferred that this was based on Kangxi's understanding and pride in traditional Chinese culture. In 「The 36th view of Kangxi」, not only a book-writing description of the feelings of being entrusted to the family sutras, but also the spirit of patriotism, love, self-discipline and respect for mother and filial piety are strongly implied. Ultimately, 「The 36th view of Kangxi」 shows the real scene of the resort, as well as the spiritual dimension, in a multi-faceted and three-dimensional way, and the spirit of an emperor based on the dignity of the royal family and the sentiments of a writer it deserves to be called a collection of imperial records that were intended to reveal.

문헌연구와 고서화 도해 그리고 현장연구를 통해 중국 강희제가 읊은 「승덕 피서산장 삼십육경(承德 避暑山莊 三十六景)」(이하 「강희36경」) 제영시(題詠詩)의 분석과 해석(解釋)을 통해 「강희36경」에 담긴 경관 특성과 함의를 추적한 결론은 다음과 같다. 「강희36경」은 팔경시의 외연(外緣)을 연장한 것으로, 기존의 「팔경시」나 <팔경도>와 비교해 볼 때 '대상 중심'이 아닌 '시점(시점장) 중심'의 경관 형상화가 두드러진다. 그 결과 전(殿)과 정(亭) 등 9개 유형의 건축물을 시점으로 구조화된 경관 틀짜임을 지향하였다. 특히 호박구에 입지한 여의주는 중국의 저명한 원림과 산수시 및 산수화의 정수(精髓)만을 모은 집금식(集錦式) 배치와 구성을 통해 원중원(園中園)의 성격을 부여하였다. 표제어 분석 결과, 제영시에 등장하는 경관요소는 수체류(水體類) 14개 경(38.9%), 지형지모(地形地貌)와 관련된 산체류(山體類) 13개 경(36.1%)으로 이들 요소의 비중이 월등히 높았으며, 건축·토목류는 3개 경(8.3%), 천공류(天空類)는 2개 경(5.6%)으로 분류되었다. 제영시에서는 기후풍토요소에 대한 경관어휘(景觀語彙)의 언급이 압도적으로 두드러졌는데 특히 표제어에서는 구름(雲)과 바람(風)이 대표적 경관어휘로 드러났다. 뿐만 아니라 운(雲)·수(水)·천(泉)·청(清)·파(波)·류(流)·풍(風) 그리고 무서(無暑) 등과 같은 '청량(淸涼)'을 상징하는 시어가 높은 빈도로 출현하고 있음은 우연이 아니며, 이는 열하(熱河)의 지역성 및 피서산장의 장소성과 강하게 밀착되어 있음을 보여준다. 계절 배경이 확인된 23개 경중에서 하경(夏景)이 과반수로 비중 있게 묘사되는 점이나 피서산장 일원의 청랭성(淸冷性)으로 집약되는 기후풍토요소가 입체적이고 다의적으로 묘사되고 있음은 경관 주체인 강희제의 원림 향유 시기와 관련 깊은 것으로 보인다. 더불어 제영시에 등장하는 다수의 동식물 경관은 휴양은 물론 관상과 수렵의 공간 속성과도 동일한 맥락으로 보인다. 한편 제영시에는 고시(古詩), 전고(典故), 고화(古畫) 등을 통해 명인(名人)과 명저(名著)를 인용한 경이 33개(91.7%) 경에 이를 정도로 상고성(尙古性)의 경향이 두드러진다. 이는 경관 주체인 강희제의 중국 전통문화에 대한 이해와 자부심을 바탕으로 한 것으로 추론된다. 「강희36경」에는 가경(佳景)에 의탁(依託)된 심정에 대한 서경적 묘사뿐만 아니라 근정애민(勤政愛民) 정신, 자강불식(自强不息)과 권학(勸學) 정신 그리고 모친에 대한 공경(恭敬)과 효(孝)의 정서가 깊이 내포되고 있다. 궁극적으로 「강희36경」은 피서산장의 실경(實景)은 물론 의경적(意境的) 차원을 다층적이고 입체적으로 보여줌으로써, 황가원림의 품격과 문인의 정서를 바탕으로 한 황제로서의 기개(氣槪)를 드러내고자 한 제황적(帝皇的) 집경(集景)이라 할 만하다.

Keywords

References

  1. 文古籍, 「御制避暑山庄詩」 二券.
  2. 柳得恭, 1986, 「熱河紀行詩註」, 「栖碧外史海外蒐佚本」 十券.
  3. 「承德府志」
  4. 「清宮熱河檔案」
  5. 「扈從賜遊記」
  6. 「欽定熱河志」
  7. 冷枚 <避暑山莊圖>
  8. 沈崳 <禦制避暑山莊圖詠>
  9. 錢維城 <禦制避暑山莊七十二景圖詠>
  10. [한국] 朴趾源, 1982, 「熱河日記」, 漢城民族文化促進會, pp.259~282.
  11. 劉敦楨, 1980, 「中國古代建築史」, 中國建築工業出版社, p.278.
  12. 李龍.王立平, 2004, 「承德避暑山莊及周圍寺廟」, 中國水利水電出版社, p.28.
  13. 李敏, 2008, 「華夏園林意匠」, 中國建築工業出版社, p.121.
  14. 孟兆禎, 1985, 「避暑山莊園林藝術」, 紫禁城出版社, pp.44~48.
  15. 石林.春江, 1983, 「承德覽勝」, 北京地質出版社, p.28.
  16. 汪菊淵, 2012, 「中國古代園林史」, 中國建築工業出版社, pp.13~15.
  17. 袁森坡, 1981, 「避暑山莊與外八廟」, 北京出版社, pp.67~78.
  18. 魏民, 2007, 風景園林專業綜合實習指導書(規劃設計篇), 北京.中國建築工業出版社, 2007年6月 第一版, p.7.
  19. 周維權, 1990, 「中國古典園林史」, 清華大學出版社, pp.529~530.
  20. 周曉梅, 2006, 「避暑山莊研究」, 遼寧民族出版社, p.39.
  21. 陳振遠, 1999, 「七十二景詩畫情」, 地質出版社.
  22. 天津大學建築系, 北京市園林局, 1990, 「清代禦苑擷英」, 天津大學出版社, p.169.
  23. 彭一剛, 1986, 「中國古典園林分析」, 中國建築工業出版社, pp.41~42.
  24. 布尼阿林, 1987, 「承德曆代風景詩選」, 文化藝術出版社, pp.82~109.
  25. [日] 關野 貞.竹島 卓一著, 於廣達譯, 2016, 「熱河-影集與解說」, 北京團結出版社, pp.208~210.
  26. 우정정, 2012, 「역사문화 테마파크의 단체방문객과 개별방문객 비교 분석: 중국 청더 피서산장을 중심으로」, 배재대학교 대학원 석사학위논문.
  27. 한국전통조경학회, 2016, 「최신 동양조경문화사」, 도서출판 대가, pp.446~454.
  28. 薑英傑, 2020, 逸韻風前別 生香雨後鮮-避暑山莊香遠益清乾隆盛期原貌複原研究, 中央美術學院 碩士學位論文.
  29. 年玥, 2019, 承德避暑山莊風水形勢論與理氣論合局研究, 天津大學 碩士學位論文.
  30. 寧鬱瑋, 2021, 岸花沾露滿,湖月漾波寬-承德避暑山莊臨芳墅清代乾隆盛期原貌複原研究, 中央美術學院 碩士學位論文.
  31. 譚穎, 2017, 「한.중 정원에 나타난 비보풍수 비교 연구: 중국 4대 원림을 중심으로」,가천대학교 대학원 석사학위논문.
  32. 孫鵬, 2012, 空間句法理論與傳統空間分析方法對中國古典園林的對比解讀: 承德避暑山莊空間環境研究, 北京林業大學 博士學位論文.
  33. 於靜, 2017, 從避暑山莊總體規劃到人居環境構建的研究, 北京林業大學 碩士學位論文.
  34. 吳媛, 2008, 避暑山莊植物造景研究, 浙江大學 碩士學位論文.
  35. 王若嬙, 2021, 避暑山莊清代橋閘複原研究, 中央美術學院 碩士學位論文.
  36. 張婧婍, 2014, 承德避暑山莊山水地形與空間構建的分析, 北京林業大學 碩士學位論文.
  37. 肖嫻, 2017, 山水畫對皇家園林營造的影響研究, 湖南科技大學 碩士學位論文.
  38. 임계순, 2004, 18세기 淸朝 제2의 政治中心地, 承德 避暑山莊, 明淸史硏究 1(21), pp.155~188.
  39. 劉琦.韓波, 2014, 中國古典園林與現代園林的繼承與發展, 中國園藝文摘, 30(12), pp.107, 123.
  40. 李彬彬, 2016, 避暑山莊風水形勢, 安徽文學, 5, pp.123~124.
  41. 李妍, 2008, 避暑山莊肇建之初的生態園林特征, 河北旅遊職業學院學報, 1, pp.154~156.
  42. 楊天在, 1996, 避暑山莊的造園藝術, 承德民族師專學報, 3, pp.19~24.
  43. 張麗環, 2006, 光華閃耀,碩果累累-避暑山莊及周圍寺廟三個十年整修規劃紀實, 承德職業學院學報, 1, pp.110~112.
  44. 陳東, 2016, 清代避暑山莊的宮廷花卉, 紫禁城, 9, pp.34~49.
  45. 陳浩, 2021, 感受清涼聖地承德避暑山莊, 決策探索, 9, pp.92~95.
  46. https://ko.wikipedia.org
  47. https://www.jianshu.com/p/4afc2cad9a0e
  48. https://www.thepaper.cn