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Digital transformation in terms of user experience design - Focusing on Starbucks case

사용자 경험 디자인 측면에서의 디지털 트랜스포메이션 - 스타벅스 사례를 중심으로

  • 최예나 (서울여자대학교 산업디자인학과) ;
  • 허소연 (서울여자대학교 산업디자인학과) ;
  • 김민경 (서울여자대학교 산업디자인학과) ;
  • 정영욱 (서울여자대학교 산업디자인학과)
  • Received : 2022.09.26
  • Accepted : 2022.11.01
  • Published : 2022.11.30

Abstract

With the development of digital technology related to mobile, cloud, IoT, even traditional businesses have began to develop strategies for digital transformation. This is regarded as a very important part for business sustainability. However, many of these attempts are being conducted from the management point of view, and there has been little research on user experience design for digital transformation. In this study, Starbucks, which started a offline store business and expanded its experience with online services, was selected as a representative case and user research was conducted on it. Through an usability evaluation and post-task interviews of the Starbucks mobile application users, we discovered important issues of user experience to consider when transforming and expanding services online from offline. Based on the findings, the considersations for designing online user experience were discussed and proposed. These are expected to contribute to the process of researching and implementing digital transformation.

디지털 기술의 혁신으로 모바일, 클라우드, IoT 등이 발전함에 따라 전통적인 사업을 하던 기업들도 디지털 트랜스포메이션 전략을 세우기 시작했으며, 이는 기업의 생존을 위해서도 매우 중요한 부분으로 받아들여지고 있다. 그러나 이러한 시도의 많은 부분이 경영의 관점에서 진행되고 있으며 사용자 경험 디자인 관점에서의 연구는 부족한 상황이다. 본 연구에서는 오프라인 매장을 중심으로 사업을 시작하고 온라인 서비스로 경험을 확장한 스타벅스를 대표 사례로 선정하여 이에 대한 사용자 연구를 진행하였다. 스타벅스 모바일 어플리케이션을 사용하는 사용자를 대상으로 사용성 평가와 사후 인터뷰를 진행한 결과, 온라인으로 서비스를 전환하고 확장할 때 고려해야할 사용자 경험 문제점들을 파악할 수 있었다. 연구결과를 토대로 온라인에서의 사용자 경험을 디자인할 때 고려해야하는 점들을 논의하고 제안하였다. 이는 디지털 트랜스포메이션과 관련된 연구와 실제 사례에 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2021학년도 서울여자대학교 교내연구비의 지원을 받았음(2021-0124).

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