DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Determinants of Students' Intents to Leave School: Focusing upon Human Rights Environments in School

학교인권환경이 학업중단 의사에 미치는 영향: 학생자치활동을 중심으로

  • 김신영 (한양사이버대학교 실버산업학과)
  • Received : 2022.09.30
  • Accepted : 2022.11.03
  • Published : 2022.11.30

Abstract

This study evaluates potential factors in various levels that affect students' intent to leave school. Those levels include individual, family, and school. After thorough review of literature on related subjects, the data from 「2021 Youth Survey on Human Right Conditions」 will be analyzed. Binary logistic regression analysis shows several results. First of all, respondents' age and sex strongly influence students' intents to leave school. Secondly, in terms of effect size, respondents' age is strongly related to the dependent variable in all models. Third, compared to those variables in individual and family levels, the effects of variables in school level are more significantly related to the intents to leave school. Finally, the significance of the effect of students' independent activities in school on the intent to leave school implies that students' voluntary and independent activities in school could decrease students' frustration in school and increase motivation to stay in school in certain ways.

이 연구는 중·고등학교 재학 중인 청소년들의 학업중단 의사에 영향을 미치는 요인을 개인, 가족, 학교 층위의 다양한 변수들에 대한 검토를 통해 밝혀내는 것을 목표로 한다. 「2021 아동·청소년 인권실태조사」에 대한 개괄적 소개와 동시에 조사 문항, 그리고 주요 독립변수의 기술통계치가 제시될 것이다. 다음은 이항로지스틱 분석기법을 활용하여 총 4개의 분석모형에 대한 검증이 수행될 것이다. 주요 분석 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째 응답자의 사회인구학적 특성으로서 성별과 연령이 학업중단 의사에 미치는 영향은 매우 강한 수준에서 일관되게 나타나고 있었다. 즉 다른 모든 조건이 동일하다면, 남성에 비해 여성이, 그리고 연령이 증가할수록 학업중단 의사를 가질 확률은 유의하게 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 효과 크기 측면에서 볼 때, 사회인구학적 변수 가운데 응답자 연령의 효과는 일관된 수준에서 크게 나타나고 있었다. 셋째, 독립변수를 사회인구학적 변수, 개인수준변수, 가족체계관련 변수, 학교체계관련 변수로 구분했을 때, 다른 변수군에 비해 학교체계관련 변수들의 효과가 다른 변수군 내의 변수들에 비해 통계적 유의도와 효과의 크기 측면 모두에서 응답자의 학업중단 의사에 주요하게 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2022년도 한국청소년정책연구원의 연구과제인 '2022 아동·청소년 권리에관한 국제협약 이행 연구-한국아동·청소년인권실태'의 일부로 수행된 연구임.

References

  1. Chung Minseon et a., "A Qualitative Study on the Determinants of Continuing Schooling of Potential School Dropouts", Youth Counselling Study, Vol. 19 No. 1, pp. 87-115, 2011. https://doi.org/10.35151/kyci.2011.19.1.005
  2. Moon Doosik, Choi Eunsi., "The Effect of Parenting Attitude on Youth's Addiction to Smartphones: Mediating Effects of Self-Esteem", Youth Studies, Vol. 22, No. 10, pp. 213-236, 2015
  3. Hart, R., Children's participation : The Theory and Practice of Involving Young Citizens in Community Development and Environmental Care. London, UK : Earthscan, 2016.
  4. Griffiths, A.J., Sharkey, J. D., & Furlong, M. J., Handbook of Positive Psychology in Schools. Routledge: Taylor & Francis Group, 2009
  5. An Hyejin., "The Longitudinal Study of effect of Parents' Abuse and Neglect on Youths' Depression and School Adjustment". Learner=Centered Curriculum Study, Vol. 16, pp. 474-493, 2016.
  6. Shin Seongja, Chung Sookhee., "The Effect of Teachers' Recognition of School Working Environments and Students' Individual Traits on Physical and Non-Physical Victimization Experience", School Social Welfare, Vol. 19, pp. 141-172, 2010.
  7. Lee Sunhee., An Effect of Recognized Parenting Attitudes on the intent to leave school of High School Students: Mediating Effect of Self Resilience, Master's Thesis. Myungji University. 2012.
  8. Kim Soonkyu., "An Effects of Family Environments Factors on Youths' Dropping out of School Youth Studies, Vol. 11, no. 3, pp. 43-63, 2010.
  9. Lambon, S., Mounts, N., Steinberg, L., Dornbusch, S., "Patterns of Competence and Adjustment among Adolescents from Authoritative, Authoritarian, Indulgent, and Neglectful Families", Child Development, Vol. 62, no. 5, pp. 1049-1065, 1991. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1991.tb01588.x
  10. McDill, E. L., Natriello, G., & Pallas, A. M., "A Population at Risk: Potential Consequences of Tougher School Standards for Student Dropouts" In G. Natriello (Ed.), School dropouts: Patterns and policies. pp, 106-147. New York: Teachers College Press, 1987.