DOI QR코드

DOI QR Code

Conservation on Jang-ji(障子) of two-peony paintings in the old Seonwonjeon of Gyeongbokgung Palace

경복궁 구(舊) 선원전 모란도2폭장지(牡丹圖二幅障子)의 보존

  • Received : 2022.09.30
  • Accepted : 2022.10.24
  • Published : 2022.11.30

Abstract

This study explores the results of the research and conservation treatment conducted on two-peony paintings in the collection of the National Museum of Korea. The Jang-ji(障子) resembles a folding screen, but differs in size, shape, and use. A thick sheet of paper was used to attach the paintings to a wall, and traces of the lattice frame and red pigments, which was mainly used for building structures, remain on the back of the paper. It is confirmed that the paper was used as Jang-ji(障子) attached to adorn the walls or doors of a building and specifically decorated the interior of Seonwonjeon Hall in Gyeongbokgung Palace, which was removed in 1867. The paper also indicates that the mounting was made in the 19th-century Joseon Dynasty, as the peony painting was finished in a different color from Jang-ji(障子) used for the Seonwonjeon Hall in Changdeokgung Palace. Based on the analysis of pigments and literature research, this study attempts to take a new approach to the colored pigments used in royal peony paintings, and it is believed that the conservation treatment used in this study highlights the necessity of continuous research on wallpaper as reference materials for royal paintings of the Joseon Dynasty.

본 연구는 국립중앙박물관 소장 모란도2폭장지(牡丹圖二幅障子)에 대한 조사를 실시하고 보존처리를 진행한 결과이다. 모란도2폭장지는 병풍과 유사하나 크기와 형태, 용도에서 차이를 보였다. 그림을 벽에 붙이기 위해 두꺼운 장지(壯紙)가 사용되었고, 장지의 후면에는 격자틀의 흔적과 건물 구조물에 주로 사용되었던 석간주(石間硃)가 남아있었다. 건물의 벽면이나 문을 장식하는 장지(障子)의 형태로 지금은 훼철되어 사라진 1867년 경복궁 선원전 내부를 장식하던 모란도임이 밝혀졌다. 또한 현존하는 창덕궁 선원전 모란도 장지의 장황과 다른 색상으로 마무리하여 19세기 조선시대 장황의 형태를 확인할 수 있었다. 안료 분석과 문헌 조사를 바탕으로 궁중 모란도에 사용된 채색 안료에 대해 재접근하고자 하였고, 이번 보존처리를 통해 향후 조선시대 궁중회화의 참고자료로써 장지(障子)에 관한 지속적인 연구가 필요할 것으로 사료된다.

Keywords