DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of Inquiry Activities Performed by Pre-service Elementary Teachers to Learn Optical Phenomena Using Algodoo Simulations

Algodoo 시뮬레이션을 활용한 초등 예비교사의 광학 현상 탐구 활동 분석

  • Received : 2022.06.23
  • Accepted : 2022.07.24
  • Published : 2022.08.31

Abstract

This study attempted to understand the characteristics of pedagogic activities performed by pre-service elementary school teachers. To this end, it applied Algodoo simulations to analyze the actions of students and obtain educational implications for optical learning. The study's participants comprised 79 first-year students enrolled in a teacher training college. Their activities could be classified as representation reproductions, verification experiments, and inquiry experiments. Students who performed representation reproduction exercises replicated renowned and authoritative exemplars, apprehending and demonstrating their principal features through simulations. Students performing verification experiments attempted to validate previously learned optical concepts by reviewing the relevant theoretical contexts. Such students primarily conducted simple experiments. Students accomplishing inquiry experiments used simulations to explore phenomena they did not know. Some of them even investigated optical phenomena beyond the domain of general physics. The above results confirmed that free optical experiments performed using Algodoo can effectively denote starting points for learners to engage in activities at varying levels. Additionally, students require assistance from instructors in addressing queries about the application of the principles and models related to optics. This study suggests ways in which instructors should help students at each level of activity. Additionally, the paper presents examples of varying levels of inquiry-related activities available on Algodoo. It also discusses the advantages and disadvantages of performing inquiry-based activities on Algodoo and suggests ways of enhancing the learning achieved through this platform.

본 연구에서는 Algodoo 시뮬레이션을 활용한 예비교사의 탐구 활동을 분석하여 그 특징을 이해하고 이를 통해 초등 예비교사를 위한 광학교육에 대한 교육적 시사점을 얻고자 하였다. 연구에는 교육대학의 1학년 학생 79명이 참여하였다. 학생들의 활동은 표상재생산, 확인실험, 탐구실험으로 구분할 수 있었다. 표상재생산을 수행한 학생들은 잘 알려진 권위 있는 표상을 시뮬레이션으로 나타냈으며 주요 특징을 포착하여 표상하였다. 확인실험을 수행한 학생들은 이론적 배경 조사를 통해 이미 알고 있는 개념을 확인하기 위한 실험을 수행하였으며, 주로 단순 탐구를 수행하였다. 탐구실험을 수행한 학생들은 현재 자신이 알지 못하는 것들을 시뮬레이션을 사용해 탐구하였으며 일반물리 이상에서 다루는 광학 현상에 대한 탐구를 수행한 학생도 있었다. 이상의 결과를 바탕으로 본 연구에서는 Algodoo를 활용한 자유로운 탐구 활동에서 학습자는 다양한 수준의 탐구 활동을 수행한다는 것을 확인하였다. 또한, Algodoo를 활용한 다양한 수준의 탐구 활동 예를 제시하고 Algodoo를 활용한 탐구 활동의 장단점과 이를 개선할 방안을 논의하였다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2019년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2019S1A5B5A07091669).

References

  1. 강은희, 김찬종, 최승언, 유준희, 박현주, 이신영, 김희백 (2012). 심장 혈액 흐름의 모형 구성 과정에서 나타난 소집단 상호작용과 소집단 규범. 한국과학교육학회지, 32(2), 372-387. https://doi.org/10.14697/JKASE.2012.32.2.372
  2. 교육부(2015). 과학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74 호 [별책9]. 교육부.
  3. 권경필(2014). 빨대의 굴절상 삽화에 대한 초등 예비 교 사들의 이해 분석. 교사교육연구, 53(4), 815-824. https://doi.org/10.15812/TER.53.4.201412.815
  4. 김병조(2017). 알고두 시뮬레이션을 활용한 교수학습 자 료 개발 및 적용. 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회 논문집, 21(1), 131-134.
  5. 김지선, 김중복(2018). 알고두 프로그램을 이용한 전기회 로 비유 생성 활동에서 나타난 초등과학영재 학생들 의 비유물의 변화 과정. 초등과학교육, 37(2), 161-172.
  6. 김윤화, 유준희(2019). 자생적 온라인 교사 공동체의 질문분석을 통한 초등교사의 과학 교수 관련 어려움 탐색: 인디스쿨의 물리 관련 질문 게시글을 중심으로. 한국과학교육학회지, 39(1), 73-88. https://doi.org/10.14697/JKASE.2019.39.1.73
  7. 박수경(2015). 지질구조에 대한 모델링기반 학습에서 나 타나는 논증패턴과 정신모형 수준에 대한 분석. 한국 과학교육학회지, 35(5), 919-929.
  8. 박정우(2017). 볼록렌즈가 상을 만드는 원리에 대한 과 학적 모형의 사회적 구성 프로그램 개발 및 적용. 한 국광학회지, 28(5), 203-212.
  9. 박정우(2021). 그래프 표상 프로그램을 활용한 대학생의 양자역학 시각화. 새물리, 71(2), 186-199.
  10. 양찬호, 김수현, 조민진, 노태희(2016). 물질의 입자성에 대한 모형 구성 과정에서 나타나는 소집단 토론과 전 체 학급 토론의 특징. 한국과학교육학회지, 36(3), 361-369. https://doi.org/10.14697/JKASE.2016.36.3.0361
  11. 윤혜경, 이인선, 박정우(2021). 빛의 반사 현상에 대한 초 등 예비교사의 시각적 모델링 과정. 한국과학교육학 회지, 41(1), 19-31.
  12. 이지원(2021). 빛의 굴절에 대한 초등예비교사의 개념이 해와 지도계획의 어려움 분석. 한국과학교육학회지, 41(1), 11-17. https://doi.org/10.14697/JKASE.2021.41.1.11
  13. 정재훈, 이태욱(2013). Algodoo 시뮬레이션 교수 학습 프 로그램 설계. 한국컴퓨터정보학회 학술발표논문집, 21(2), 199-201.
  14. Aini, N., & Bunawan, W. (2020). The development of two-tier multiple choice tests to assess student's conceptual understanding in physics learning assissted by ALGODOO. INPAFI (Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika), 8(4), 33-41.
  15. Ainsworth, S., Prain, V., & Tytler, R. (2011). Drawing to learn in science. Science, 333(6046), 1096-1097. https://doi.org/10.1126/science.1204153
  16. Antunes Junior, E. L. Q. (2015, May 20). The optics from the sociocultural and epistemological perspective: A didactic experience in physics teaching. https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/132040/000982738.pdf?sequence=1
  17. Bendall, S., Goldberg, F., & Galili, I. (1993). Prospective elementary teachers' prior knowledge about light. Journal of Research in Science Teaching, 30(9), 1169-1187. https://doi.org/10.1002/tea.3660300912
  18. Celik, H., Ugur, S. A. R. I., & Ha rwa nto, U. N. (2014). Developing and evaluating physics teaching material with ALGODOO (PHUN) in virtual environment; Archimedes' principle. The Eurasia Proceedings of Educational and Social Sciences, 1, 178-183.
  19. Chinn, C. A., & Melhotra, B. A. (2002). Epistemologically authentic inquiry in schools: A theoretical framework for evaluating inquiry tasks. Science Education, 86(2), 175-218. https://doi.org/10.1002/sce.10001
  20. da Silva , S. L., da Silva , R. L., Junior, J. T. G., Goncalves, E., Viana, E. R., & Wyatt, J. B. (2014a). Animation with Algodoo: A simple tool for teaching and learning physics. arXiv preprint arXiv:1409.1621.
  21. da Silva , S. L., Junior, J. T. G., da Silva , R. L., Via na , E., & Leal, F. F. (2014b). An alternative for teaching and learning the simple diffusion process using Algodoo animations. arXiv preprint arXiv:1412.6666.
  22. Euler, E., & Gregorcic, B. (2019). Algodoo as a Microworld: Informally Linking Mathematics and Physics. In G. Pospiech, M. Michelini, & B. S. Eylon (Eds.), Mathematics in Physics Education (pp. 355-385). Springer.
  23. Haglund, J., Jeppsson, F., Hedberg, D., & Schonborn, K. J. (2015). Students' framing of laboratory exercises using infrared cameras. Physical Review Special Topics: Physics Education Research, 11(2), 020127. https://doi.org/10.1103/PhysRevSTPER.11.020127
  24. Halloun, I. (2007). Modeling theory in science education. Springer Science & Business Media.
  25. Halliday, D., Resnick, R., & Walker, J. (2013). Fundamentals of physics. John Wiley & Sons.
  26. Heywood, D. S. (2005). Primary trainee teachers' learning and teaching about light: Some pedagogic implications for initial teacher training. International Journal of Science Education, 27(12).
  27. Galili, I. (1996). Students' conceptual change in geometrical optics. International Journal of Science Education, 18(7), 847-868. https://doi.org/10.1080/0950069960180709
  28. Giere, R. (1991). Understanding Scientific Reasoning. Orlando, Holt, Rinehart, and Winston, Inc.
  29. Gilbert, J. K. (2005). Visualization: A metacognitive skill in science and science education Visualization in science education. In J. K. Gilbert (Ed.), Visualization in Science Education (pp. 9-27). Springer.
  30. Gregorcic, B., & Bodin, M. (2017). Algodoo: A tool for encouraging creativity in physics teaching and learning. The Physics Teacher, 55(1), 25-28. https://doi.org/10.1119/1.4972493
  31. Jenc, M. (2016). Use of the Algodoo program in teaching physics. Unpublished doctoral dissertation, Zapadoceska University, Plzen, Cesko.
  32. Jenkins, F. A., & White, H. E. (1976). Fundamentals of optics. New York, Mcgraw-Hill College, Chapter 9.
  33. Kirschner, P. A. (1992). Epistemology, practical work and academic skills in science education. Science & Education, 1(3), 273-299. https://doi.org/10.1007/BF00430277
  34. Kores, J. (2012). Using Phun to Study "Perpetual Motion" Machines. The Physics Teacher, 50(5), 278-279. https://doi.org/10.1119/1.3703542
  35. Matthews, M. R. (2014). International handbook of research in history, philosophy and science teaching. Dordrecht, Springer, Chapter 4.
  36. Park, J., Shin, M., Shim, H., Lee, G., & Lee, S. (2019). Developing a science simulation program to teach the concept of balance in physics: Its development and application for gifted Korean elementary students of science. The Journal of Social Sciences Research, 5(5), 975-984.
  37. PHET. (2022, May 20). Geometric Optics. https://phet.colorado.edu/en/simulation/legacy/geometric-optics
  38. Rouse, W. B., & Morris, N. M. (1986). On looking into the black box: Prospects and limits in the search for mental models. Psychological bulletin, 100(3), 349-363. https://doi.org/10.1037/0033-2909.100.3.349
  39. Science Korea, (2022, May 20). Newton's Reflecting Telescope. https://m.blog.naver.com/PostView.naver? blogId=jtg777&logNo=10100216188&targetKeyword= &targetRecommendationCode=1
  40. Serway, R. A., & Vuille, C. (2014). College physics. Cengage Learning.
  41. Vliora, E., Mouzakis, C. Kalogiannakis, M. (2018). Teaching Light Refraction Using Algodoo Application. Open Education: The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology, 14(2), 76-94.
  42. Wellington, J. (2002). Epilogue. In J. Wellington (Ed.), Practical work in school science: Which way now? (pp. 282-284). New York: Routledge.
  43. Zang, M. (2012). The Algodoo simulation kit: Description and examples, Unpublished dissertation University of Wurzburg, Bayern, German.