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A Study on Application of Archival Information Services Based on Metaverse

메타버스 기반 기록정보서비스 적용 방안 연구

  • 김현진 (알엠소프트 신기술개발) ;
  • 임진희 (이화여자대학교 정책과학과)
  • Received : 2022.09.14
  • Accepted : 2022.10.11
  • Published : 2022.10.31

Abstract

Metaverse combines the real and virtual worlds to create a world where all experiences and activities in the real world are possible even in the virtual world without time and space constraints. Currently, metaverse technology is expanding and converging into the realms of society, economy, and culture. In particular, the MZ generation, the main user base, is engaged in various cultural activities such as games, contents, culture, exhibitions, and performances in the metaverse world. Archives, one of the cultural institutions, should provide a new type of service by fusion of Archival information services with metaverse technology so that the MZ generation can know the value and meaning of archives. This will arouse the interest of the MZ generation, which will naturally increase the awareness of the archives, increase visits and use, and will serve as an opportunity to expand the user base. Therefore, in this study, the concept, type, and characteristics of each service were examined, and the representative metaverse platform for each service was selected and a platform utilization plan suitable for Archival information services such as exhibition, experience, and publicity was proposed. In addition, by using 'Spatial', a blockchain-based social metaverse platform, to directly produce exhibition contents, we want to check the considerations suggested, the production process, and the advantages of the metaverse exhibition.

메타버스는 현실과 가상의 세계를 결합하여 시공간의 제약 없이 현실에서의 모든 경험과 활동이 그대로 가상에서도 가능한 세계이다. 현재 사회, 경제, 문화의 영역으로 메타버스 기술이 확대 및 융합되고 있으며, 특히 주 이용자층인 MZ세대는 메타버스 세계에서 게임, 콘텐츠, 문화, 전시, 공연 등 다양한 문화 활동을 영위하고 있다. 문화기관 중 하나인 기록물관리기관은 MZ세대에게 기록물의 가치와 의미를 알릴 수 있도록 기록정보서비스를 메타버스 기술과 융합하여 새로운 형태의 서비스를 제공해야 한다. 이는 MZ세대들의 흥미를 유발시켜 자연스레 기록관의 인지도 상승과 방문 및 이용 증가로 이어질 것이며, 이용자 저변을 확대할 수 있는 계기가 될 것이다. 이에 본 연구에서는 메타버스의 개념, 유형, 서비스별 특징에 대하여 살펴보고, 서비스별 대표 메타버스 플랫폼을 선정하여 전시, 체험, 홍보 등의 기록정보서비스에 적합한 플랫폼 활용 방안을 제안하였다. 또한, 블록체인 기반 소셜형 메타버스 플랫폼인 '스페이셜(Spatial)'을 활용하여 직접 전시콘텐츠를 제작해봄으로써 제안하는 고려사항과 제작 공정 및 메타버스 전시의 이점을 확인하고자 한다.

Keywords

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