DOI QR코드

DOI QR Code

Weight as Knowledge to be taught according to Didactic Transposition Theory

가르칠 지식으로서 무게에 대한 분석: 교수학적 변환 이론을 중심으로

  • Choi, Jisun (Gwangju National University of Education)
  • Received : 2022.09.13
  • Accepted : 2022.10.23
  • Published : 2022.10.31

Abstract

Criticism has been raised that the way of teaching weights in the 3rd and 4th graders of elementary school is different between the 2015 revised math curriculum and the 2015 revised science curriculum, causing confusion among elementary school teachers and students. This study tried to confirm the social recognition that should be considered in the process of didactic transformation which means transformation from knowledge to used into knowledge to taught and to compare the variations of didactic transformations differently according to didactic intentions. The research analyzes and synthesizes the root of the meaning of weight, weight in the international standard system of units SI, weight implemented in Korean mathematics curriculum and textbooks, Singaporean mathematics curriculum and textbooks, USA mathematics curriculum and textbooks, and Korean science curriculum and textbooks. Through this analysis, a pedagogical perspective on how to define and teach weight in elementary school as knowledge to be taught was derived.

초등학교 3~4학년군에서 무게를 지도하는 방식이 2015 개정 수학과 교육과정과 2015 개정 과학과 교육과정에서 상이하여, 초등학교 교사들과 학생들의 혼란이 야기된다는 비판이 제기되었다. 이에 본 연구는 사회적으로 사용된 지식이 가르쳐질 지식으로 교수학적 변환되는 과정에서 고려해야 할 사회적 인정성을 확인하고, 교수학적 의도에 따라 다르게 변환된 정도를 비교·분석하고자 하였다. 이를 위해 일상적 의미에서의 무게의 의미, 국제단위계에 따른 무게의 정의, 수학과 교육과정과 교과서에 구현된 무게, 과학과 교육과정과 교과서에 구현된 무게를 분석하였다. 이러한 분석을 통해서 가르칠 지식으로서의 무게를 어떻게 정의하고 가르칠 것인가에 관한 교수학적 관점을 도출하였다.

Keywords

References

  1. 교육부(2015a). 과학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책 9].
  2. 교육부(2015b). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책 8].
  3. 교육부(2018a). 초등학교 수학 1-1. 천재교육.
  4. 교육부(2018b). 초등학교 수학 3-2. 천재교육.
  5. 교육부(2020). 초등학교 과학 4-1. 비상교육.
  6. 국립국어원(2022a). 표준국어대사전. Retrieved from https://stdict.korean.go.kr/main/main.do (2022.05.01).
  7. 국립국어원(2022b). 우리말 샘. Retrieved from https://opendict.korean.go.kr/main (2022.05.01).
  8. 권미선, 방정숙(2017). 들이와 무게의 단위에 대한 초등학교 수학 교과서 분석. 학교수학, 19(2), 385-403.
  9. 권성기, 남일균(2020). 초등학교 예비교사들은 무게와 질량 개념을 구별할 수 있을까? 한국교원교육연구, 37(4), 1-18. https://doi.org/10.24211/TJKTE.2020.37.4.1
  10. 김선희, 권석일, 박인, 선우진, 신보미, 이경화, 이화영, 임미인, 임해미, 정진호, 조성민, 하승수, 김철민, 변윤성(2021). 역량 함양 수학과 교육과정 재구조화 연구. 발간등록번호: 11-1342000-000791-01. 교육부
  11. 박준형, 전영석(2014). 무게 단원 수업에서 겪는 교사와 학생의 어려움 분석. Journal of the Korean Association for Science Education, 34(3), 295-301. https://doi.org/10.14697/JKASE.2014.34.3.0295
  12. 박준형, 전영석(2020). 초등학교에서 무게와 질량 단위 도입의 문제에 대한 고찰. New Physics: Sae Mulli, 70(7), 603-612. https://doi.org/10.3938/NPSM.70.603
  13. 방정숙, 권미선(2017). 초등학교 3~4학년군 수학.과학 교과서 비교 분석: 들이, 부피, 무게, 질량을 중심으로. 학교수학, 19(3), 617-638.
  14. 방정숙, 권미선, 김민정, 최인영, 선우진(2016). 한국, 일본, 싱가포르, 미국의 초등학교 수학 교과서에 제시된 들이와 무게 지도 방안에 대한 비교.분석. 한국초등수학교육학회지, 20(4), 627-654.
  15. 법제처(2021). 국가표준기본법. Retrieved from https://www.law.go.kr/%EB%B2%95%EB%A0%B9/%EA%B5%AD%EA%B0%80%ED%91%9C%EC%A4%80%EA%B8%B0%EB%B3%B8%EB%B2%95 (2021.12.01).
  16. 양정호(2003). 언해본 '무예제보'에 대하여. 관악어문연구, 28, 225-246.
  17. 이경화, 김동원, 김선희, 김혜미, 김화경, 박진형, 이호, 이화영, 임해미, 장정욱, 정종식, 조성민, 최인용, 송창근(2021). 포스트코로나 대비 미래지향적 수학과 교육과정 구성 방안 연구. 교육부.
  18. 이승은, 이정은, 박교식(2018). 우리나라와 일본의 초등학교 수학과 교육과정 측정 영역 비교.분석: 외연량을 중심으로. 한국학교수학회논문집, 21(1), 19-37. https://doi.org/10.30807/KSMS.2018.21.1.002
  19. 이종학, 전영주(2019). 한국 초등수학 교과서의 도량형 서술 내용에 대한 분석. 한국학교수학회논문집, 22(3), 183-199. https://doi.org/10.30807/KSMS.2019.22.3.001
  20. 산업자원부(2007). 법정계량단위 관련 FAQ. 산업자원부.
  21. 송근원(2020). 우리 뿌리말 사전: 말과 뜻의 가지치기(재개정판). 퍼플.
  22. 장혜원, 김동원, 이환철(2013). 초등학교 수학과 교육과정과 교과서의 연계 분석-2009 개정 교육과정 초등학교 1~2학년군을 중심으로. 학교수학, 15(4), 759-783.
  23. 최은아, 정연준(2021). 한국, 일본, 싱가포르, 미국의 초등교과서에 제시된 곱하는 수가 두 자리 수인 자연수 곱셈 지도 내용의 비교 분석. 수학교육 논문집, 35(4), 505-525.
  24. 한국물리학회(2022). 물리학백과. Retrieved from https://terms.naver.com/entry.naver?docId=4389941&cid=60217&categoryId=60217 (2022.05.01).
  25. 한국표준과학연구원(2001). 단위를 알면 세상이 보인다 단위이야기. 한국표준과학연구원 & 한국과학창의재단.
  26. 한국표준과학연구원(2020). 국제단위계(제9판). 한국표준과학연구원.
  27. Altieri, A. B., Balka, D. S., Day, R., Gonsalves, P. D., Grace, E. C., Krulik, S., Malloy, C., E., Molix-Bailey, R. J., Moseley, L. G., Mowry, B., Myren. C. L., Price, J., Reynosa, M. E., SantaCruz, R. M., Silbey, R., & Vielhaber, K. (2009a). Math connect 3. Columbus, Macmilan McGraw-Hill.
  28. Altieri, A. B., Balka, D. S., Day, R., Gonsalves, P. D., Grace, E. C., Krulik, S., Malloy, C., E., Molix-Bailey, R. J., Moseley, L. G., Mowry, B., Myren. C. L., Price, J., Reynosa, M. E., SantaCruz, R. M., Silbey, R., & Vielhaber, K. (2009b). Math connect 4. Columbus, Macmilan McGraw-Hill.
  29. Chevallard, Y. (1989) On didactic transposition theory: Some introductory notes. In Proceedings of Communication a l'International Symposium on Selected Domains of Research and Development in Mathematics Education (Bratislava, 3-7 aout 1988), Bratislava, pp. 51-62. Retrieved from http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/On_Didactic_Transposition_Theory.pdf. (2022.08.01).
  30. Council of Chief State School Officers(2010). Common core state standards for mathematics. Council of Chief State School Officers. Retrieved from http://www.corestandards.org/wp-content/uploads/Math_Standards.pdf (2022. 05.01).
  31. Kang, W., & Kilpatrick, J. (1992). Didactic transposition in mathematics textbooks. For the learning of mathematics, 12(1), 2-7. Retrieved from https://flm-journal.org/Articles/53840B1E86320031E69B7938060517.pdf (2022.08.01).
  32. Kheong, F. H., Ramakrishnan, C., & Choo, M. (2014). My pals are here! Maths 2B. Marshall Cavendish Education.
  33. Lee, M. Y., Choy, B. H., & Mizzi, A. (2021). Exploring the introduction of fractions in Germany, Singapore, and South Korea mathematics textbooks. Research in Mathematical Education, 24(2), 111-130. https://doi.org/10.7468/JKSMED.2021.24.2.111
  34. Ministry of Education, Singapore. (2012). Mathematics syllabus primary one to six.