DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Learning Model Based on Digital Transformation

디지털 트랜스포메이션 기반 학습모델 연구

  • 이진구 (한국기술교육대학교 테크노인력기술대학원) ;
  • 이재영 (국민대학교 교양대학) ;
  • 정일찬 (한국기술교육대학교 HRD학과) ;
  • 김미화 (한국기술교육대학교 HRD학과)
  • Received : 2022.08.26
  • Accepted : 2022.09.26
  • Published : 2022.10.28

Abstract

The purpose of this study is to present a digital transformation-based learning model that can be used in universities based on learning digital transformation in order f to be competitive in a rapidly changing environment. Literature review, case study, and focus group interview were conducted and the implications for the learning model from these are as follows. Universities that stand out in related fields are actively using learning analysis to implement dashboards, develop predictive models, and support adaptive learning based on big data, They also have actively introduced advanced edutech to classes. In addition, problems and difficulties faced by other universities and K University when implementing digital transformation were also confirmed. Based on these findings, a digital transformation-based learning model of K University was developed. This model consists of four dimensions: diagnosis, recommendation, learning, and success. It allows students to proceed with learning by diagnosing and recommending various learning processes necessary for individual success, and systematically managing learning outcomes. Finally, academic and practical implications about the research results were discussed.

본 연구의 목적은 급격히 변화하는 환경 속에서 대학이 경쟁력을 가지기 위해 학습 디지털 트랜스포메이션과 관련된 이론 및 사례를 기반으로 대학에서 활용 가능한 디지털 트랜스포메이션 기반 학습모델을 제시하는 것이다. 이를 위해 기초적인 문헌연구와 사례연구, 전문가 초점집단면접(Focus Group Interview)이 진행되었으며 위 연구방법들을 통해 도출된 학습모델 관련 시사점은 다음과 같다. 국내외에서 관련 분야에 두각을 나타내는 대학들은 빅 데이터를 기반으로 학습분석을 대시보드 구현, 예측 모델 개발, 적응형 학습 지원 등에 활발하게 사용하고 있으며, 첨단 에듀테크를 수업에 적극적으로 도입하여 성과를 내고 있다. 또한 국내 대학이 당면한 현실적인 문제와 애로사항 및 현재 K대학이 당면한 디지털 트랜스포메이션 구현 관련 문제점과 기대 사항들도 확인되었다. 이 시사점들을 바탕으로 본 연구는 K대학의 디지털 트랜스포메이션 기반 학습모델을 개발하였다. 이 모델은 진단, 추천, 학습, 성공의 4개 차원으로 구성되어 있으며 학생이 이 모델을 통해 개인의 성공에 필요한 다양한 학습 과정을 진단 및 추천받아 학습을 진행하고, 학습 성과를 체계적으로 관리해 성공할 수 있도록 한다. 마지막으로 연구결과에 대한 학문적 그리고 실무적 시사점이 논의되었다.

Keywords

References

  1. 김민환, 실제적 교육방법론, 양서원, 1997.
  2. 유길상, 권오영, 이진구, 조정윤, 이영민, 김균, 최석현, 고용서비스 혁신을 위한 한국기술교육대학교의 역할, 한국기술교육대학교 고용직업능력개발센터, 2020.
  3. G. Westerman, C. Calmejane, D. Bonnet, P. Ferraris, and A. McAfee, "Digital Transformation: A roadmap for billion-dollar organizations." MIT Center for digital business and capgemini consulting, Vol.1, pp.1-68, 2011.
  4. G. Siemens, "Learning analytics: The emergence of a discipline," American Behavioral Scientist, Vol.57, No.10, pp1380-1400, 2013. https://doi.org/10.1177/0002764213498851
  5. https://landing.athabascau.ca/file/download/43713
  6. S. Shum, "Learning analytics. Policy Brief," UNESCO Institute for Information Technologies in Education, 2011.
  7. 이지현, "디지털 학습 환경에서 학습자 중심 피드백 설계 원리 및 전략에 대한 이론적 탐색," 교육공학연구, 제29권, 제3호, pp.517-540, 2012.
  8. 함윤희, 김진희, 허선영, 한형종, 최서연, "자기주도학습 지원을 위한 디지털교과서 대시보드 프로토타입 개발 연구," 교육공학연구, 제36권, 제1호, pp.1-31, 2020.
  9. 이호건, "에듀테크 글로벌 트렌드," 한국 IT 서비스학회 학술대회 논문집, pp.323-349, 2019.
  10. 홍정민, 에듀테크: 4 차 산업혁명 시대의 미래교육, 책밥, 2017.
  11. 남선우, "에듀테크 기반 플립러닝 교수학습 모형 개발 및 적용," 인문사회 21, 제11권, 제3호, pp.1677-1691, 2020.
  12. https://eadvisor.asu.edu
  13. https://www.youtube.com/watch?v=gGlWjT0qKLc
  14. https://case.edu/hololens/
  15. https://eadvisor.asu.edu
  16. https://www.microsoft.com/en-us/p/holoanat omy/9nblggh4ntd3?activetab=pivot:overviewtab