DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative Study on Learner Satisfaction according to Instructional Mode -Case Analysis of Lecture Evaluation of the Same Course by the Same Instructor

수업 유형에 따른 학습자 만족도 비교 연구 -동일 교수자의 동일 강좌 강의평가 사례 분석

  • Received : 2022.08.04
  • Accepted : 2022.08.23
  • Published : 2022.10.28

Abstract

This study was performed to obtain basic data in relation to instructional design and teaching strategy according to instructional modes. For the purpose of this study, participants evaluated the qualities of the instructions they attended and the results of the evaluation were compared according to 4 instructional modes(content class, online real-time class, online and face-to-face mixed class, and face-to-face class). As a result of the study, there were differences in the evaluation regarding the appropriateness of the course according to instructional modes. That is, satisfaction with lecture progress was lower in the online real-time classes than in content classes, mixed classes, and face-to-face classes. As a result of the descriptive lecture evaluation analysis, in the content class type, students answered that they were satisfied with the easily understandable and interesting explanations. In the case of the online real-time classes, it was found that they were satisfied with thorough preparation and effective communication. In the mixed class type, they said they were satisfied with the systematic class and passionate lecture, and in the face-to-face classes, the pleasure of interaction and the enthusiasm of the instructor were identified as the main reasons for satisfaction. It was analyzed that the satisfaction characteristic commonly derived from the four class types was the enthusiasm of the instructor. The results of this study are expected to provide implications for instructional design and teaching strategy establishment according to each instructional mode.

본 연구에서는 수업 유형에 따른 수업설계 및 교수전략 수립을 위한 기반 자료를 얻기 위하여 동일 교수자의 동일 강좌에 대한 서로 다른 수업 유형의 강의 평가 결과를 비교 분석하였다. 콘텐츠 수업, 온라인 실시간 수업, 온라인과 대면 혼합 수업, 대면 수업 등 4가지 수업 유형으로 나누어, 이에 따른 학습자 만족도를 비교 분석하고 각 유형에 대한 학습자의 요구를 확인하였다. 연구 결과, 강의 진행 적절성에 대한 강의 평가 영역에서 수업 유형별 만족도 차이가 나타났다. 즉, 온라인 실시간 수업 유형에서의 강의 진행에 대한 만족도가 콘텐츠 수업, 혼합 수업, 대면 수업의 만족도에 비해 낮게 나타났다. 서술형 강의 평가 분석 결과, 학습자들은 콘텐츠 수업에서는 쉽게 이해 가능하고 재미있는 설명에 만족한다고 응답하였다. 온라인 실시간 수업의 경우, 학생들은 철저한 준비와 원활한 소통에 만족한다고 평가하였다. 혼합 수업에서는 체계적 수업과 열정적 강의에 만족한다고 하였으며, 대면수업에서는 상호작용의 즐거움과 교수자의 열정을 만족도의 주된 이유로 표현하였다. 네 가지 수업 형태에서 공통적으로 도출된 만족도 특성은 교수자의 열정이라고 분석되었다. 연구 결과는 각각의 수업 유형에 따른 수업 설계와 교수 전략 수립에 시사점을 제공할 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 박혜정, 최명숙, 이규민, "가상강좌 강의평가 도구개발 및 타당화," 교육평가연구, 제19권, 제2호, pp.203-223, 2006.
  2. 한신일, "학생에 의한 강의평가의 관련요인 분석-교수, 학생, 수업관련요인을 중심으로-," 교육행정학연구, 제19권, 제4호, pp.247-266, 2001.
  3. 최금진, 권성연, 김은정, 박일수, "대학 강의평가 운영에 대한 교수 인식 분석-A대학을 중심으로," 학습자중심교과교육연구, 제18권, 제3호, pp.415-437, 2018.
  4. P. A. Cohen, "Effectiveness of student rating feedback for improving college instruction: A meta-analysis of findings," Research in Higher Education, Vol.13, No.4, pp.321-341, 1980. https://doi.org/10.1007/BF00976252
  5. 최윤희, 윤린, "강의평가 문항 개발 및 타당도 연구 - H대학의 사례를 중심으로," 교육정보미디어연구, 제26권, 제1호, pp.25-49, 2020.
  6. 이후희, 이상수, 이수상, 김은정, "대학 서술형 강의평가 자료의 언어 네트워크 분석," 교육혁신연구, 제28권, 제2호, pp.237-262, 2018. https://doi.org/10.21024/PNUEDI.28.2.201806.237
  7. 박노진, "핵심 문항들을 활용한 모델링-강의 평가 자료를 활용한 사례연구," 한국데이터정보과학회지, 제20권, 제6호, pp.1075-1083, 2009.
  8. D. D. Dill, Toward a system of educational quality control, In R. Haskins, & D. Macae (Eds.), Policies for America's Public School: Teachers, Equality, Indicators. NJ: Norwood, 1998.
  9. P. T. Ewell, "Assessment and public accountability: Back to the future," Change, Vol.23, No.6, pp.12-17, 1991. https://doi.org/10.1080/00091383.1991.9940589
  10. 양미경, "학생의 평정에 의거한 대학 강의평가의 의의와 한계," 교육원리연구, 제13권, 제1호, pp.93-122, 2008.
  11. A. A. Eric, "Improvement of instruction and teacher effectiveness: are student ratings reliable and valid?," Higher education, Vol.16, No.3, pp.267-278, 1987. https://doi.org/10.1007/BF00148970
  12. 김동심, 이명화, 이영선, "고등교육에서의 온라인 자기조절학습 측정도구 개발 및 타당화 연구," 교육공학연구, 제34권, 제4호, pp.901-927, 2018.
  13. J. Broadbent and W. L Poon, "Self-regulated learning strategies & academic achievement in online higher education learning environments: A systematic review," The Internet and Higher Education, Vol.27, pp.1-13, 2015. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2015.04.007
  14. 김지영, 김은지, "비대면 수업상황에 대한 대학생의 인식유형 연구-K대학을 중심으로," 사고개발, 제17권, 제1호, pp.31-57, 2021.
  15. T. F. McManus, "Individualizing instruction in a Web-based hypermedia learning environment: Nonlinearity, advance organizers, and self-regulated learners," Journal of Interactive Learning Research, Vol.11, No.2, pp.219-251, 2000.
  16. P. R. Pintrich, R. Roeser, and E. De Groot, "Classroom and individual differences in early adolescents' motivation and self-regulated learning," The Journal of Early Adolescence, Vol.14, No.2, pp.139-161, 1994. https://doi.org/10.1177/027243169401400204
  17. 김한나, "코로나 19로 인한 원격수업 유형에 따른 사범학부 학생들의 강의만족도와 학습효과 연구: 동영상 제작 수업과 실시간 화상 수업을 중심으로," 학습자중심교과교육연구, 제21권, 제2호, pp.169-193, 2021.
  18. 최임숙, 권정, 김화선, 강미경, "수업형태에 따른 학습자 만족도 연구-대면 수업, 콘텐츠 수업, 실시간 온라인 수업을 중심으로-," 대학교양교육연구, 제6권, 제2호, pp.129-153, 2021. https://doi.org/10.23115/JLAERI.2021.06.02.129
  19. 이한샘, 서은희, "대학의 원격화상수업과 대면수업의 만족도 비교 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제21권, 제7호, pp.440-447, 2021. https://doi.org/10.5392/JKCA.2021.21.07.440
  20. 한진희, "온라인 실시간 수업에서의 학습자 수업 만족도 연구," 문화기술의 융합, 제7권, 제3호, pp.173-178, 2021. https://doi.org/10.17703/JCCT.2021.7.3.173
  21. 박은혜, 성지훈, "실시간 화상 수업에서의 사회적 실재감 탐색 : 기독교교육 수업 사례를 중심으로," 기독교교육논총, 제64권, pp.203-235, 2020.
  22. 임철일, 김민지, 박주현, 배유진, 염지윤, "대학에서의 실시간 비대면 수업 유형별 수업설계 전략에 관한 사례연구," 교육공학연구, 제37권, 제2호, pp.459-488, 2021.
  23. 이광현, "대학강의평가 과연 신뢰할 수 있는가?: A교수의 동일강좌의 강의평가점수에 대한 사례 분석," 지방교육경영, 제21권, 제1호, pp.1-20, 2019.