DOI QR코드

DOI QR Code

The Moderating Effect of Resilience in Role Stress on Psychological Burnout : Focuced on a Catholic Nuns

역할스트레스가 심리적 소진에 미치는 영향에서 회복탄력성의 조절효과: 가톨릭 여성수도자를 중심으로

  • 유미화 (광주광역시 여자청소년회복지원시설) ;
  • 안주아 (동신대학교 상담심리학과)
  • Received : 2022.08.19
  • Accepted : 2022.09.26
  • Published : 2022.10.28

Abstract

Catholic nuns are under a lot of role stress while living as a monk, which leads to psychological burnout, causing negative effects. This study confirmed which sub-factors of the role stress of Catholic nuns has a greater effect on psychological burnout, and analyzed whether resilience has a moderating effect on psychological burnout. As a result of a mail survey of 234 catholic nuns, first, role stress could be confirmed according to the period of catholic nuns' life in the capital and the roles of internal and external apostles. In particular, when the life of the capital was less than 20 years, they felt different from the role ambiguity. Second, it was found that the role stress of catholic nuns had an effect on psychological burnout, and role ambiguity, role conflict, and role all had an effect on psychological burnout. In particular, role ambiguity was found to have the greatest effect, causing greater psychological burnout of role ambiguity than role. Third, in the relationship between role stress and psychological burnout, resilience had a moderating effect This study suggests that reducing the role ambiguity of nuns is the most important, and that it is necessary to improve resilience as a way to reduce psychological burnout. Above all, it is meaningful in that it targets nuns who are difficult to access easily.

가톨릭 여성수도자들은 수도생활을 수행하면서 역할스트레스를 많이 받고, 이것이 심리적 소진으로 이어져 수도회 탈회와 성소자 감소라는 부정적 영향을 야기하고 있다. 본 연구는 여성수도자의 역할스트레스 중 어떤 하위요인이 심리적 소진에 더 큰 영향을 미치는지, 회복탄력성이 심리적 소진에 미치는 영향에서 조절효과가 있는지 분석하였다. 여성수도자 234명을 대상으로 설문을 실시한 결과 첫째, 여성수도자의 수도생활 기간 및 내부 사도직과 외부 사도직 역할에 따라 역할스트레스를 확인할 수 있었다. 특히 수도생활이 20년 이하인 경우 역할모호성과 역할과다를 느끼고 있었고, 역할갈등의 경우는 수도생활에 따른 차이를 보이지 않았다. 둘째, 여성수도자의 역할스트레스는 심리적 소진에 영향을 미치고 있었고, 역할모호성, 역할갈등, 역할과다 모두 심리적 소진에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 특히 역할모호성이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타나 역할과다 보다 역할에 대한 모호성이 더 큰 심리적 소진을 유발하고 있었다. 셋째, 역할스트레스와 심리적 소진의 관계에서 회복탄력성은 조절효과가 있었다. 본 연구는 여성수도자들의 역할모호성을 덜어주는 것이 가장 중요하며 심리적 소진을 줄이는 방안으로서 회복탄력성 증진이 필요하다는 것을 시사한다. 무엇보다 쉽게 접근하기 어려운 여성수도자들을 대상으로 했다는 점에서 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 최혜영, "수도생활과 중년기 영성:한국천주교여자수도회가 직면한 중년기적 위기의 특성과 서원생활," 神學展望, 제182권, pp.106-140, 2013.
  2. 한국천주교주교회의, 2019년 한국천주교통계, 한국천주교중앙협의회, 2019.
  3. M. G. Brog and R. J. Riding, "Occupational stress and satisfaction in teaching," British Educational Research Journal, Vol.17, No.3, pp.263-281, 1991. https://doi.org/10.1080/0141192910170306
  4. 윤아랑, 정남운, "상담자의 소진: 개관," 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 제23권, 제2호, pp.231-256, 2011.
  5. H. J. Freudenberger, "Staff burn-out," Journal of Social Issues, Vol.30, No.1, pp.159-165, 1974. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1974.tb00706.x
  6. 김주환, 회복탄력성: 시련을 행운으로 바꾸는 유쾌한 비밀, 위즈덤하우스, 2011.
  7. S. D. Broysenko and S. Toscano, "Impulsive differential systems: The problem of stability and practical stability," Nonlinear analysis, pp.71-12, 2009.
  8. Goldstein and Brooks, Handbook of resilience in Children, New York, NY United States, 2009.
  9. 김성범, "통합학급에서 ADHD 아동을 담당하는 일반교사의 직무 스트레스가 심리적 소진에 미치는 영향: 회복탄력성의 조절효과를 중심으로," 특수교육재활과핚연구, 제59권, 제4호, pp.281-296, 2020.
  10. 이성진, 지방공무원의 직무 스트레스가 소진에 미치는 영향: 회복탄력성의 조절효과, 아주대학교 석사학위논문, 2021.
  11. 박문수, 한국천주교회 교세 변동 추이 분석. 가톨릭뉴스 지금여기, 2020. http://www.catholicnews.co.kr/news/articleView.html?idxno=22595, 2022.01.31.
  12. 한국천주교여자수도회 한국가톨릭사목연구소, 한국천주교여자수도회의 봉헌생활 현실과 쇄신방향에 관한 연구, 한국천주교중앙협의회, 2017.
  13. 김누리, 여성수도자의 스트레스가 심리적 안녕에 미치는 영향: 스트레스 대처 방식과 탈중심화의 조절효과, 가톨릭대학교, 석사학위논문, 2019.
  14. J. R. Rizzo, R. J. House, and S. I. Lirtzman, "Role conflict and ambiguity in complex organizations," Administrative Science Quarterly, Vol.15, No.2, pp.150-163, 1970. https://doi.org/10.2307/2391486
  15. 정윤주, 김분자, "주택관리사의 역할스트레스와 심리적 소진 간의 관계에서 회복탄력성의 매개효과," 사회복지경영연구, 제6권, 제2호, pp.19-42, 2019.
  16. J. C. Latack, "Coping with job stress: measures and future directions for scale development," Journal of Applied Psychology, Vol.71, No.2, pp.377-385, 1984. https://doi.org/10.1037/0021-9010.71.3.377
  17. R, L. Kahn and P. Byosiere, "stress in organizations, In M. D. Dunntte and L. M. Hough Eds., Handbook of industrial and organizational psychology," Consulting psychologists press, pp.71-650, 1992.
  18. J. M. Ivancevich and M. T. Matterson, "Optimizing Human Resources a Case Stress Management," Organizational Dynamics, pp.113-114, 1980.
  19. J. C. Quick and J. D. Quick, Organizational Stress and Preventive Management, New York: McGraw-Hill Inc, 1984.
  20. 정혜진, 홍길희, "유아교사의 직무스트레스 및 우울이 직무소징에 미치는 영향: 우울의 조절효과를 중심으로," 한국보육지원학회지, 제9권, 제1호, pp.263-280, 2013.
  21. 이기학, 이현아, "전문상담교사의 직무스트레스요인과 직무만족도, 심리적소진의 관계," 한국심리학회지: 학교, 제6권, 제1호, pp.83-102, 2009.
  22. 이영만, "교사의 심리적 소진에 관한 연구동향," 초등교육연구, 제26권, 제2호, pp.125-152, 2013.
  23. 박호용, 민경화, "공공 상담기관 청소년상담자의 역할스트레스와 이직의도의 관계: 내재적 동기로 조절된 심리적 소진의 매개효과," 청소년학연구, 제28권, 제12호, pp.217-243, 2021.
  24. 김인영, 청소년관련기관 상담가의 직무스트레스와 소진과의 관계에서 심리적 안정감의 매개효과, 숙명여자대학교, 석사학위논문, 2021.
  25. 최선정, 원불교 유아교육기관 교사의 직무스트레스와 직무만족도의 관계, 원광대학교, 석사학위논문, 2016.
  26. 노필순, 윤혜미, "보육교사의 직무스트레스, 경력몰입, 소진과 이직의도간 관계," 한국아동복지학, 제43권, pp.157-184, 2013.
  27. J. L. Embich, "The Relationship of Secondary Special Education Teachers, Roles and Factors That Lead to Professional Burnout," Teacher Education and Special Education, Vol.24, pp.58-69, 2001. https://doi.org/10.1177/088840640102400109
  28. J. H. Block and J. Block, The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior, In Minesota symposia on child psychology, Now York: Wiley, 1980.
  29. C. A. Olsson, L. Bond, J. M. Burns, D. A. Vella-Brodrick, and S. M. Sawyer, "Adolescent resilience: A conceptual analysis," Journal of Adolescence, Vol.26, pp.1-11, 2003. https://doi.org/10.1016/S0140-1971(02)00118-5
  30. C. Maslach, Maslach Burnout Inventory, Mind Garden, 1986.
  31. C. Maslach and S. E. Jackson, "The measurement of experienced burnout," Journal of Occupational Behavior, Vol.2, No.2, pp.99-113, 1981. https://doi.org/10.1002/job.4030020205
  32. J. G. Dyer and T. M. McGuinness, "Resilience: Analysis of concept," Archives of Psychiatric Nursing, Vol.10, pp.276-282, 1996. https://doi.org/10.1016/S0883-9417(96)80036-7
  33. 강현미, 탁정화, 황해익, "유아교사의 정서지능과 낙관성의 관계에서 회복탄력성의 매개효과," 유아교육연구, 제34권, 제2호, pp.323-346, 2014. https://doi.org/10.18023/KJECE.2014.34.2.015
  34. S. Collishaw, A. Pickles, J. Messer, M, Rutter, C. Shearer, and B. Maughan, "Resilience to adult psychopathology following childhood maltreatment: Evidence from a community sample," Child Abuse and Neglect, Vol.31, No.3, pp.211-229, 2007. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2007.02.004
  35. A. S. Masten and J. Obradovic, "Competence and resilience in development," Annals of the New York Academy of Sciences, Vol.1094, No.1, pp.13-27, 2006. https://doi.org/10.1196/annals.1376.003
  36. K. G. Van, "The ability of older people to overcome adversity: A review of the resilience concept," Geriatric Nursing, Vol.32, No.2, pp.122-127, 2013.
  37. 강정숙, 임지영, "임상간호사의 회복탄력성이 직무스트레스와 소진에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제11호, pp.263-273, 2015. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.11.263
  38. 박은혜, 전샛별, "유치원 교사의 회복탄력성에 영향을 미치는 위험요인과 보호 요인탐색," 한국교원교육연구, 제27권, 제1호, pp.253-275, 2010. https://doi.org/10.24211/TJKTE.2010.27.1.253
  39. Q. Gu and C. Day, "Teachers resilience: A necessary condition for effectiveness," Teaching and Teacher Education, Vol.13, No.8, pp.1302-1316, 2007.