Acknowledgement
본 연구는 2022년 춘천교육대학교 대학혁신지원사업의 연구비 지원을 받아 수행되었음
References
- B. Kachru, "Standards, codification and sociolinguistic realism: English language in the outer circle," In R. Quirk and H. Widowson (Eds.), English in the world: Teaching and learning the language and literatures Cambridge: Cambridge University Press, pp.11-36, 1985.
- B. Seidlhofer, "English as a lingua franca in the expanding circle: What it isn't," In R. Rubdi & M. Saraceni (Eds.). English in the world. Global rules, global roles, London: Continuum, pp.40-50, 2006.
- B. Seidlhofer, Understanding English as a Lingua Franca, Oxford University Press, 2013.
- B. Yang, S. Zhou, and W. Ju, "Learning English speaking through mobile-based role-plays: the exploration of a mobile English language learning app called Engage," The EUROCALL Review, Vol.21, No.2, pp.27-38, 2013. https://doi.org/10.4995/eurocall.2013.9788
- 이정은, 정동빈, "모바일을 활용한 대학생 영어 말하기 녹음과제의 효과성," 영어영문학연구, 제38권, 제1호, pp.267-297, 2012. https://doi.org/10.21559/AELLK.2012.38.1.014
- 손정옥, SNS를 활용한 영어 학습이 초등학생의 정의적 영역과 학업 성취도에 미치는 영향, 숙명여자대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2014.
- J. M. Howard and A. Scott, "Any time, any place, flexible pace: Technology-enhanced language learning in a teacher education programme," Australian Journal of Teacher Education, Vol.42, No.6, pp.51-68, 2017.
- 최미영, 너서리 라임(Nursery Rhyme)을 활용한 수업이 초등학생의 영어 발음에 미치는 영향, 서울교육대학교 교육전문대학원, 석사학위논문, 2020.
- P. Ilic, "The effects of mobile collaborative activities in a second language course," International Journal of Mobile and Blended Learning, Vol.7, No.4, pp.16-37, 2015.
- 진승희, "스마트폰 어플리케이션을 사용한 플래시카드 어휘 학습 및 SNS 기반 모바일 협력학습이 영어 학습자의 어휘 발달에 미치는 영향," Multimedia-Assisted Language Learning, Vol.21, No.4, pp.298-322, 2018. doi: 10. 15702/mall.2018.21.4.298 https://doi.org/10.15702/mall.2018.21.4.298
- 김유경, 멀티미디어를 활용한 영어 동화 학습이 유아 영어의 흥미도에 미치는 영향, 중앙대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2003.
- Z. Hyder, Kids can learn at home with Read Along by Google https://blog.google/outreach-initiatives/education/early-access-read-along/, 2020.
- 민지영, 이은주, "스마트폰 학습 앱을 사용한 어휘 학습이 초등학생의 영어 어휘 능력과 태도," 외국어교육, 제25권, 제1호, pp.130-128, 2018.
- 박아영, "자동음성인식 기술을 이용한 모바일 기반 발음 교수법과 영어 학습자의 발음 향상에 관한 연구," 디지털콘텐츠학회 논문지, 제18권, 제6호, pp.1101-1107, 2017. https://doi.org/10.9728/DCS.2017.18.6.1101
- 정순원, (2011. 9. 30). "스마트러닝 ① 스마트교육이란무엇인가?," 한국교육신문. Retrieved from http://www.hangyo.com/news/article.html?no=38043
- 문서형, 학습선호도에 따른 스마트폰 앱 활용이 영어 어휘학습에 미치는 영향 : 고등학교 학생 중심으로, 한국외국어대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2020.
- B. Song, "What does reading mean for East Asian students?," College ESL, Vol.5, No.2, pp.35-48, 1995.
- Z. Sun, C. H. Lin, J. You, H. J. Shen, S. Qi, and L. Luo, "Improving the English-speaking skills of young learners through mobile social networking," Computer assisted language learning, Vol.30, No.3, pp.304-324, 2017. https://doi.org/10.1080/09588221.2017.1308384
- S. Zhang, "Mobile English learning: An empirical study on an APP, English fun dubbing," International Journal of Emerging Technologies in Learning, Vol.11, pp.4-8, 2016. https://doi.org/10.3991/ijet.v11i12.6314
- F. Ataeifar, F. Sadighi, M. S. Bagheri, and F. Behjat, "Iranian female students' perceptions of the impact of mobile-assisted instruction on their English speaking skill," Cogent Education, Vol.6, No.1, pp.1-19, 2019. doi: https://doi.org/10.1080/2331186X.2019.1662594
- 함순애 외 10인, 초등학교 영어(5~6학년군) 지도서, 천재교육, 2019.
- 이승민, "초등영어 수업에서 분절음과 초분절음 학습을 위한 분석적 활동의 효과," 영어교과교육, 제17권, 2호, pp.265-285, 2012.
- 류진형, 영어 만화를 활용한 영어 지도가 초등학생의 영어 능력 및 정의적 영역에 미치는 영향, 부산교육대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2007.
- 안지수, 창의성 함양을 위한 역할 놀이가 초등영어 학습자의 말하기 능력 및 정의적 영역에 미치는 영향, 서울교육대학교 교육전문대학원, 석사학위논문, 2018.