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Force Fighting Suppressive Technique of Dual Redundant Asymmetric Tandem Electro-Hydrostatic Actuator for Aircraft

항공기용 이중화 비대칭형 직렬 전기-정유압 구동기의 Force Fighting 억제 기법

  • Song, Woo Keun (Space & Aeronautics Development Center, Aerospace Engineering Department, Hanwha Aerospace) ;
  • Kim, Sang Seok (Space & Aeronautics Development Center, Aerospace Engineering Department, Hanwha Aerospace) ;
  • Choi, Jeong Seok (Space & Aeronautics Development Center, Aerospace Engineering Department, Hanwha Aerospace) ;
  • Lee, JungUn (Space & Aeronautics Development Center, Aerospace Engineering Department, Hanwha Aerospace) ;
  • Lee, Jong Cheol (Space & Aeronautics Development Center, Aerospace Engineering Department, Hanwha Aerospace) ;
  • Lee, Jun won (Space & Aeronautics Development Center, Aerospace Engineering Department, Hanwha Aerospace) ;
  • Choi, Jong Yoon (1st Directorate, Aerospace Technology Research Institute, Agency for Defense Development)
  • 송우근 (한화에어로스페이스(주) 항공우주연구소 우주항공R&D센터) ;
  • 김상석 (한화에어로스페이스(주) 항공우주연구소 우주항공R&D센터) ;
  • 최정석 (한화에어로스페이스(주) 항공우주연구소 우주항공R&D센터) ;
  • 이정운 (한화에어로스페이스(주) 항공우주연구소 우주항공R&D센터) ;
  • 이종철 (한화에어로스페이스(주) 항공우주연구소 우주항공R&D센터) ;
  • 이준원 (한화에어로스페이스(주) 항공우주연구소 우주항공R&D센터) ;
  • 최종윤 (국방과학연구소 항공기술연구원 1부)
  • Received : 2022.04.13
  • Accepted : 2022.07.15
  • Published : 2022.10.31

Abstract

EHA (Electro-Hydrostatic Actuator) is more energy efficiency than a centralized hydraulic system. In particular, the EHA used for aircraft has a redundant design in preparation for failure scenario. Also, due to the aircraft's internal space limitation, the actuator's length must be optimized. Therefore, a series configuration of double rod and single rod cylinder is advantageous. However, due to the asymmetry of the cross-sectional area of the piston, the force fighting phenomenon between the two cylinder areas occurs during redundant operation with a general control system. In this paper, the force fighting phenomenon of redundant EHA was simulated. A controller with load compensation and a force control-based position controller as a method to suppress its stimulation

EHA(Electro-Hydrostatic Actuator)는 기존의 중앙집중식 유압시스템에 비해 높은 에너지 효율을 가진다. 특히 항공기용 EHA는 고장상황에 대비하여 이중화 설계가 일반적이다. 또한 장착공간의 한계로, 구동기 길이를 최적화 하여야 한다. 따라서 양로드형 실린더와 단로드형 실린더의 직렬 구성이 유리하다. 하지만 피스톤 수압부 면적의 비대칭성으로 인해, 일반적인 제어 기법으로 이중화 구동 시 두 실린더 사이에 Force Fighting 현상이 발생하게 된다. 본 논문에서는 이중화된 EHA의 시뮬레이션을 통해 Force Fighting 현상을 확인하였다. 이를 억제하기 위한 방법으로 Load Compensation 제어기와 힘 제어 기반 위치 제어기를 적용하였고 시뮬레이션을 통해 각각의 성능을 비교 분석하였다.

Keywords

Acknowledgement

해당 논문은 국방과학연구소 '19년 산학연 주관 핵심기술(시험개발) 연구개발과제 "Electro-Hydrostatic 엑츄에이터(EHA) 개발"의 일환으로 수행된 것입니다.

References

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