DOI QR코드

DOI QR Code

Development of an Infographic-Based STEAM Program

인포그래픽 기반 STEAM 프로그램 개발 및 효과성 검증

  • Hyun, Eun Ryung (Dept. of Applied Art Education, College of Education & Dept. of Learning Science, Major in Cognitive Information Design, Graduate School, Hanyang University) ;
  • Kim, Jeong Hyun (Dept. of Learning Science, Major in Cognitive Information Design, Graduate School, Hanyang University) ;
  • Shin, Tae Seob (Dept. of Education, College of Education, Ewha Womans University)
  • 현은령 (한양대학교 사범대학 응용미술교육과.대학원 러닝사이언스학과 인지정보디자인전공) ;
  • 김정현 (한양대학교 대학원 러닝사이언스학과 인지정보디자인전공) ;
  • 신태섭 (이화여자대학교 사범대학 교육학과)
  • Received : 2022.08.02
  • Accepted : 2022.09.05
  • Published : 2022.09.30

Abstract

The purpose of this study was to develop an infographic-based STEAM program for high school students and test its effectiveness. In this study, we converged high school 'art' education with 'Korean language' and 'mathematics.' The program was divided into four phases. The effectiveness of the program was analyzed by conducting matched pair t-test for 377 students at a girl's high school in Seoul before and after the program. The study found that the students' self-concept on mathematics and their attitude towards choosing science and engineering career showed significant increases after the program. By connecting high school courses through data visualization based on cognitive information design, findings from this study suggest that our infographic-based STEAM program should be implemented more frequently at high schools.

Keywords

References

  1. 김경식 외(2014). 지도서비스를 이용한 위치 기반 관광 빅데이터의 시각화. 한국빅데이터서비스학회 논문지, 1(1). 35-45.
  2. 김용진(2018). STEAM 프로그램 활용 가이드북. 한국과학창의재단.
  3. 김진수(2012). STEAM 교육론. 양서원.
  4. 김정현(2022). 데이터 시각화 디자인 요소에 따른 수용자의 '정보인지, 가치, 태도' 차이 분석 : 형태, 색, 메터포의 환경교육관련 데이터 시각화 적용을 중심으로. 석사학위논문. 한양대학교 대학원.
  5. 김해민(2007). 인간의 오감분류에 따른 시각정보의 복합감각 커뮤니케이션 채널 특성 연구 : 뉴 미디어 아트와 전시 사례를 중 심으로. 기초조형학연구, 8(4), 803-811.
  6. 노은희 외(2018). 교과 교육에서의 디지털 리터러시 교육 실태 분석 및 개선 방안 연구. 한국교육과정평가원.
  7. 박주석(2018). 빅데이터, 오픈데이터, 마이데이터의 비교 연구. 한국빅데이터학회 학회지, 3(1), 41-46.
  8. 변정윤.박용범(2016). 사용자 의도 기반 정량적 빅데이터 시각화 가이드라인 툴. 정보처리학회논문지. 소프트웨어 및 데이터 공학, 5(6), 261-266.
  9. 이규완.남현욱(2018). 코딩교육이 초등학생 컴퓨팅 사고력에 미치는 영향. 한국실과교육학회지, 31(4), 269-284.
  10. 이대석.임영대.김진수(2020). 일반계고의 창의공학설계 수업을 위한 아두이노 기반 STEAM 수업자료 개발과 적용. 공학교육연구, 23(1), 3-9. https://doi.org/10.18108/JEER.2020.23.1.3
  11. 이종학(2017). STEAM 기반 수학 수업이 초등학생의 융합적 태도에 미치는 효과. 한국학교수학회논문집, 20(4), 345-368. https://doi.org/10.30807/KSMS.2017.20.4.001
  12. 이지선(2013). 빅데이터를 위한 정보디자인의 시각화 방법 및 표현 연구. 기초조형학연구, 14(3), 261-269.
  13. 정영식 외(2015). 초등학생을 위한 SW 교육과정 표준 모델 개발. 정보교육학회논문지, 19(4), 467-480.
  14. 정인기(2015). 초등학교 소프트웨어 교육에서 '정보' 영역의 성취 목표 및 교수-학습 방법에 관한 연구. 정보교육학회논문지, 19(4), 499-508.
  15. 통계청.(2020, 8). 데이터산업 : 데이터 인력 채용 현황 및 빅데이터 인력 채용 비중. Retrieved from http://kostat.go.kr/wnsearch/search.jsp
  16. 한국과학창의재단(2017). 2017 융합인재교육(STEAM) 태도 및 만족도 검사지. 한국과학창의재단
  17. 한국데이터산업진흥원(2019). 2019년도 데이터산업 백서(통권 22호) [Data Industry White Paper (Issue 22)], 한국데이터산업진흥원.
  18. 현은령(2012). 효과적인 리터러시(Literacy)로서의 뉴미디어 디자인 연구. 한국디자인포럼, 35, 429-440.
  19. 행정안전부 국가기록원. (n.d). Retrieved November 9, 2020, from https://www.archives.go.kr/next/manager/archivesGuide.do
  20. CiD. (n.d.). Retrieved November 9, 2020, from https://www.thecidgroup.com/
  21. Colin, W. (2015). 데이터 시각화, 인지과학을 만나다 :정보 데이터 시각화의 과학적 원리와 실제. 에이콘출판.
  22. Goldenstein, E. B.(2016). 인지 심리학. 4th edition. CENGAGE.
  23. Sadiku, M. et al.(2016). Data visualization. International Journal of Engineering Research and Advanced Technology (IJERAT), 2(12), 11-16.
  24. Wexler, S.(2018). 대시보드 설계와 데이터시각화. 책만.