DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Metacognitive-Based Online Learning Tools Website for Effective Learning

효과적인 학습을 위한 메타인지 기반의 온라인 학습 도구 웹사이트 구축

  • 이현준 (한국기술교육대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 빈기범 (한국기술교육대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 김은서 (한국기술교육대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 문일영 (한국기술교육대학교 컴퓨터공학부)
  • Received : 2022.08.18
  • Accepted : 2022.08.25
  • Published : 2022.08.31

Abstract

In this paper, this app is an online learning tool web application that helps learners learn efficiently. It discusses how learners can improve their learning efficiency in these three aspects: retrieval practice, systematization, metacognition. Through this web service, learners can proceed with learning with a flash card-based retrieval practice. In this case, a method of managing a flash card in a form similar to a directory-file system using a composite pattern is described. Learners can systematically organize their knowledge by converting flash cards into a mind map. The color of the mind map varies according to the learner's learning progress, and learners can easily recognize what they know and what they do not know through color. In this case, it is proposed to build a deep learning model to improve the accuracy of an algorithm for determining and predicting learning progress.

본 논문에서는 학습자들의 효율적인 학습을 돕는 온라인 학습 도구 애플리케이션을 웹사이트로 제공하고자 한다. 인출, 체계화, 메타인지, 이 세 가지 측면에서 학습자들의 학습 효율을 어떻게 향상시킬 수 있는지에 대해 논의하고자 하며, 본 웹 서비스를 통해 학습자는 플래시 카드 기반의 인출 학습법으로 학습을 진행할 수 있다. 이때, 합성 패턴(Composite Pattern)을 사용하여 플래시 카드를 Directory-File System과 유사한 형태로 관리하는 방법에 대해 서술한다. 학습자는 플래시 카드를 마인드맵으로 변환하여 지식을 체계적으로 정리할 수 있다. 학습자의 학습진행도에 따라 마인드맵의 색상이 달라지며, 학습자는 자신이 무엇을 알고 무엇을 모르는 지 색상을 통해 쉽게 인지할 수 있다. 이때, 학습진행도를 판단하고 예측하는 알고리즘의 정확도를 향상시키기 위한 딥 러닝 모델 구축을 제안한다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2022년도 정부(교육부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 기초연구사업(No. 2021R1I1A3057800) 과제 지원에 의하여 연구되었음.

References

  1. H. J. Lee, "Design and implementation of an app for secondary english teacher recruitment exams: based on brain memory and information processing mechanisms," Journal of Learner Centered Curriculum and Instruction, vol. 20, no. 22, pp. 233-251, 2022.
  2. P. C. Brown, H. L. Roediger, and M. A. McDaniel, Make It Stick: The Science of Successful Learning, Belknap Press, 2014.
  3. G. V. D. Broek, A. Takashima, E. Segers, G. Fernandez, and L. Verhoeven, "Neural correlates of testing effects in vocabulary learning," Neuroimage, vol. 78, pp. 94-102, 2013. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2013.03.071
  4. J. Jeong, "The dunning-kruger effect of self-assessment on korean language learners' speaking ability," Journal of Language Sciences, vol. 28, no. 1, pp. 231-250, 2021. https://doi.org/10.14384/kals.2021.28.1.231
  5. E. Y. Kim, "The effect of retrieval practice on learning strategy and academic achievement," The Journal of Research in Education, vol. 29, no. 1, pp. 69-85, 2016.
  6. M. S. Lee, S. J. Kim, H. R. Han, and Y. K. Kwon, "Effectiveness of mind map utilization: focusing on qualitative analysis of creative thinking, memory, and academic selfefficacy," The Journal of the Korean Society for Gifted and Talented, vol. 18, no. 3, pp. 5-25, 2019. https://doi.org/10.17839/JKSGT.2019.18.3.5
  7. M. B. Shim and S. D. Lee, "Differences in effects of home environment, metacognition on the creative ability between gifted students and general students," The Journal of Creativity Education, vol. 17, no. 1, pp. 27-46, 2017.
  8. H. R. Cho, "Brain-scientific understanding of the metacognitive strategies and their applications to the teaching and learning," M. S. dissertation, Seoul National University of Education, 2017.
  9. E. Gamma, R. Helm, and R. Johnson, "Design patterns," Addison-Wesley Professional, 1995.
  10. S. J. Lee, D. H. Shin, and C. H. Kim, "design and implementation of english words learning system using hermann Ebbinghaus's forgetting curve," Proceedings of the Korean Information Science Society Conference, vol. 2015, no. 6, pp. 2022-2024, 2015.