DOI QR코드

DOI QR Code

A Study On the Narrative of VR Disaster and Safety Education Introduced by Disaster Film Narrative

가상현실(VR) 재난안전교육에서 재난영화 내러티브 도입 연구

  • 강내영 (경성대학교 연극영화학부)
  • Received : 2022.07.26
  • Accepted : 2022.09.03
  • Published : 2022.09.30

Abstract

The purpose of this study is to explore the narrative of VR disaster and safety Education introduced by disaster film narrative. VR(Virtual Reality) is be suitable technology for disaster and safety Education due to media characteristics as 'immersion', 'presence', 'interactivity', 'pleasure'. Disaster film narrative is able to be worth VR disaster and safety education as a variety of stories and educational effect. For this study, examine a theoretical study and a visiting research of 'Busan 119 Safety & Experience Center'. This study concludes that Firstly need to introduce catharsis effect, Secondly, build 'interactive narratives' that ensure active participation of users, Thirdly, introduce an 'adventure game' narrative element, Fourthly, introduce a hero-shaped narrative in which the user becomes a one-man hero, And lastly, need education as use user's multiple access and group experience learning. Therefore, This thesis is of academic value in that it suggest a desirable new direction of narrative in VR disaster and safety education.

본 연구의 목적은 가상현실(VR)을 도입한 재난안전교육에 재난영화의 내러티브 요소를 도입하여 재난안전교육의 교육효과를 강화하고 새로운 방향성을 제시하는 데 있다. VR은 '몰입감', '실재감', '상호작용성', '오락성'의 매체적 특성으로 재난안전교육에 적합한 기술이다. 재난영화의 내러티브는 다양한 재난 이야기를 재난안전교육 소재로 활용할 수 있고, 재난영화의 시나리오 3막구조의 극적 효과를 교육의 내러티브로 활용할 수 있다는 점에서 VR재난안전교육에 활용할 가치가 있다. 이 연구를 위해 이론적 검토뿐 아니라 부산시 '119안전체험관'의 VR체험관의 사례를 실증 분석하였고, 그 결과, 첫째, 극적 카타르시스 효과를 재난안전교육에 활용, 둘째, 이용자의 능동적 참여를 보장하는 '상호작용성' 내러티브 구축, 셋째, '모험게임식 내러티브' 요소의 도입, 넷째, 이용자가 1인 영웅이 되는 영웅형상의 내러티브 도입, 다섯째, 이용자의 다중접속와 집단체험학습 도입을 통해 VR재난안전교육의 교육효과를 극대화하자는 것이 본 연구의 결론이다. 본 연구는 사회적 수요가 급증하는 VR재난안전교육 내러티브 개발에 대한 이론적 검토와 새로운 방향성을 제시했다는 점에서 학술적 의의가 있다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2021년도 경성대학교의 교내연구과제 지원에 의하여 연구되었음.

References

  1. Kim, Yoon A, Film Storytelling, Amundi Film Books, pp.18-21, 2020.
  2. Aristotle, Poetics, Penguin Classics, pp.142-144. 2013.
  3. Syd Field, Screenplay, Mineum, pp.41-42. 2020.
  4. Busan 119 Safety Experience Center, https://119.busan.go.kr/firesafe/lngmain?lang=en
  5. Aristotle, Poetics, Penguin Classics, pp.145-150. 2013.
  6. Jean-Louis Baudry, "Ideological Effects of the Basic Cinematic Apparatus", Film in Thinling, PP. 210-225. 1970.
  7. Lee, Min Hee, A Comparative Study if Historical Heroic-Narrative Literature from Korea, Japan, Poland, and England, Seoul National University Press, pp.118-127. 2009