DOI QR코드

DOI QR Code

Difference in Happiness Level of Workers Depending on the Leadership Type

상사의 리더십 유형에 따른 근로자의 행복 수준 차이

  • Cho, Hyun-Jung (Department of Office Administration, ShinAnsan University) ;
  • Lee, Hyunmin (Korea Employment and Labor Educational Institute) ;
  • Lee, Yujin (Handong Global University)
  • Received : 2022.04.19
  • Accepted : 2022.06.29
  • Published : 2022.09.30

Abstract

The purpose of this study is to identify the difference in happiness of workers depending on the perceived leadership types in a big company in Korea. The research objectives were 1) to identify the managers' leadership types which their workers perceive in a big corporate organization, and 2) to analyze the difference in a degree of workers' happiness according to the types of manager's leadership. To this end, a latent profile analysis was conducted. The research results are as follows. There were four types of leadership: 1) the Elite type which shows perfect ability in each area of self-management, task management, people management, and organization management, 2) the Competent type which has excellent self-management skills, good levels of task management and organizational management skills, but relatively poor people management skills, 3) the Self-centered type with the average levels of self-management, task management and organization management but with the poor level of people management skills, and lastly 4) the Passive type with the average level of self-management, somewhat low levels of task management and organization management skills and the poor level of people management skills. In addition, there was a statistically significant difference in the degree of happiness of workers according to the manager's leadership type. This study is meaningful in that it presented the leadership types of managers in a big company through the latent profile analysis and provided its implications on the workers' happiness.

이 연구의 목적은 A대기업 근로자가 인식한 상사의 리더십을 유형화하여 상사의 리더십 유형에 따라 근로자의 행복에 어떠한 차이가 있는 지를 규명하는 데 있다. 이를 위한 연구 목표로는 첫째, A대기업 근로자가 인식한 상사의 리더십 유형을 도출하고, 둘째, A대기업 근로자가 인식한 상사의 리더십 유형에 따른 구성원의 행복의 차이가 있는지에 대해 분석하였다. 이를 위해 잠재프로파일 분석(Latent profile analysis)을 실시하였고, 연구 결과는 다음과 같다. 리더십 유형은 다음의 4개의 유형으로 확인되었다: 1) 자기관리, 과업관리, 사람관리, 조직관리 영역별로 모두 완벽한 능력을 보이고 있는 엘리트 리더십 유형, 2) 사람관리능력이 상대적으로 다소 부족하지만 자기관리 능력이 뛰어나고 그 외 과업관리, 조직관리능력이 우수한 유능한 리더십 유형, 3) 사람관리가 다소 낮으면서 전반적으로 보통 수준인 자기중심적 리더십 유형, 4) 자기관리는 보통수준이나 과업관리, 조직관리능력이 다소 부족하고, 사람관리 능력이 취약한 소극적 리더십 유형으로 확인되었다. 이러한 상사의 리더십 유형에 따라 근로자의 행복 수준을 분석한 결과, 유의미한 차이를 확인하였다. 이 연구는 잠재프로파일 분석을 통해 대기업 근로자가 인식한 상사의 리더십 유형을 제시하고, 행복과의 관계에 대한 시사점을 제공하였다는 데 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 감지연, 조현정, 백지연 (2022). 원격근무 환경에서 상사의 리더십 역량에 관한 연구. 지식경영연구, 23(1), 165-185. https://doi.org/10.15813/KMR.2022.23.1.009
  2. 강철희, 최명민, 김수연 (2012). 기부노력에 영향을 미치는 요인에 관한 연구: 행복감과 사회적 신뢰 및 두 요인의 상호작용효과 분석. 한국사회복지행정학, 14(2), 57-82. https://doi.org/10.22944/KSWA.2012.14.2.003
  3. 고영미, 김종훈, 김성주 (2015). 어린이집 교사의 내적통제소재가 삶의 행복에 미치는 영향: 셀프리더십의 매개효과. 유아교육연구, 35(5), 499-514. https://doi.org/10.18023/KJECE.2015.35.5.022
  4. 고은지, 도미향 (2016). 어린이집 원장의 코칭리더십이 보육교사의 심리적 안녕감에 미치는 영향. 코칭연구, 9(3), 77-99.
  5. 권상집, 정지용 (2016). 진성 리더십, 상사 신뢰, 심리적 웰빙, 지식공유 간의 구조적 관계 분석. 지식경영연구, 17(4), 1-25. https://doi.org/10.15813/kmr.2016.17.4.001
  6. 김경수, 김공수, 김인숙, 양동민, 김태준 (2010). 감성지능 개발을 통한 삶의 질 향상. 파주: 집문당.
  7. 김경은, 장은진, 김종우 (2017). 미용실 종사자의 사회적 교환관계, 행복 및 조직효과성 간의 관계. 한국미용학회지, 21(1), 139-151.
  8. 김미경, 문재승 (2019). 상사의 코칭행위가 정서적 몰입에 미치는 영향. 대한경영학회지, 32(4), 617-644.
  9. 김미진, 김병만 (2015). 유아교사의 행복감에 영향을 미치는 변인의 경로분석. 생태유아교육연구, 14(4), 99-120.
  10. 김미진, 김병만 (2017). 유아교사의 임파워먼트와 행복의 관계에서 셀프리더십의 매개 및 조절효과. 미래유아교육학회지, 24(2), 191-215.
  11. 김병섭, 안선민, 이수영 (2015). 거시적 사회경제요인이 국민의 행복에 미치는 영향분석: 우리나라기초자치단체를 대상으로. 행정논총, 53(2), 97-121.
  12. 김상곤, 김성중 (2008). 지역주민의 행복도 결정요인에 관한 연구-안산시를 중심으로. 한국지역사회복지학, 25, 325-351.
  13. 김상민, 차민석 (2016). 오센틱 리더십이 구성원의 심리적 웰빙과 정서적 몰입에 미치는 영향. 산업경제연구, 29(1), 347-382.
  14. 김상민, 차민석 (2018). 진성 리더십과 구성원 개발. 예술인문사회융합멀티미디어논문지, 8(9), 85-94. https://doi.org/10.35873/AJMAHS.2018.8.9.009
  15. 김윤희, 정혜영 (2018). 보육교사의 자아탄력성 셀프리더십 및 행복감의 구조적 관계. 학습자중심교과교육연구, 18(16), 873-892.
  16. 김혜연, 남승규 (2018). 긍정심리자본이 조직몰입과 직무스트레스에 미치는 영향: 행복의 매개효과. 예술인문사회융합멀티미디어논문지, 8(3), 553-561. https://doi.org/10.35873/AJMAHS.2018.8.3.051
  17. 박영미 (2017). 어린이집 원장의 도덕적 리더십과 보육교사헌신도의 관계. 석사학위논문, 국민대학교 대학원, 서울.
  18. 박종욱, 오상진 (2020). 진성리더십이 조직구성원의 행복에 미치는 영향에 관한 연구: 심리적 임파워먼트의 매개효과와 감사성향의 조절효과 검증. 리더십연구, 11(3), 95-121.
  19. 박지연, 손영화 (2014). 일과 생활의 조화와 상사-부하 관계가 조직몰입에 미치는 영향. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 27(2), 317-338. https://doi.org/10.24230/KSIOP.27.2.201405.317
  20. 박지영, 손영우 (2018). 소명이 있는 상사와 일하는 것은 행복한가? 상사의 소명과 부하의 직무만족 관계의 매개변인 및 조절변인에 대한 연구. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 31(2), 353-385. https://doi.org/10.24230/KSIOP.31.2.201805.353
  21. 서은국, 구재선, 이동귀, 정태연, 최인철 (2010). 한국인의 행복지수와 그 의미. 한국심리학회 2010년 연차학술대회, 213-222.
  22. 양세영 (2014). 조직의 윤리 프로그램과 구성원의 비윤리 행동. 박사학위논문, 서울대학교 대학원, 서울.
  23. 오진주, 이현민 (2021). 잠재프로파일 분석을 이용한 청소년의 사회적 관계의 질 유형과 주관적 행복의 차이. 조사연구, 22(1), 127-154.
  24. 이정민, 도미향 (2017). 상사의 코칭리더십이 부하직원의 조직몰입에 미치는 영향-심리적 안녕감의 매개효과를 중심으로. 코칭연구, 10(2), 5-28.
  25. 이정아, 김미진 (2016). 대학생의 자아탄력성과 행복의 관계에서 셀프리더십의 매개효과. 예술인문사회융합멀티미디어논문지, 6(10), 13-21. https://doi.org/10.35873/AJMAHS.2016.6.10.002
  26. 이종법, 장호철 (2008). 근로자의 셀프리더십 향상이 조직몰입과 혁신행동에 마치는 영향. 경영논총, 29, 69-99.
  27. 이지은, 강민성, 이승종 (2014). 도시위험인식이 행복감에 미치는 영향: 서울시 주민을 중심으로. 지방정부연구, 18(2), 559-588.
  28. 이현민, 정진철 (2012). 대기업 종사자가 인식한 조직몰입과 상사의 감성지능, 변혁적 리더십 및 상사에 대한 신뢰의 인과적 관계. 농업교육과 인적자원개발, 44(3), 153-177.
  29. 임유신, 이규헌, 김경섭 (2010). 팔로워십을 고려한 리더십개발의 필요성에 관한 실증 연구: 리더신뢰의 매개효과를 중심으로. HRD연구, 12(2), 113-144. https://doi.org/10.18211/KJHRDQ.2010.12.2.006
  30. 조승현 (2017). 유아교사의 행복감과 관련 변인들 간의 관계구조. 박사학위논문, 광주대학교 대학원, 광주.
  31. 조찬희, 이형용 (2021). 경영자 감성리더십이 팀원의 셀프리더십에 미치는 조절효과에 대한 연구: MZ 세대와의 차이를 중심으로. 지식경영연구, 22(4), 261-282. https://doi.org/10.15813/KMR.2021.22.4.014
  32. 조한용 (2020). 윤리적 풍토 형성의 선행요인에 관한 연구: 변혁적 리더십과 커뮤니케이션을 중심으로. 기업과혁신연구, 43(3), 101-122. https://doi.org/10.22778/JCI.2020.43.3.101
  33. 최우재, 조윤형 (2013). 진성리더십이 부하의 심리적 웰빙과 적응적 수행성과에 미치는 영향. 인사조직연구, 21(1), 185-228.
  34. 최혜진, 이호필 (2015). 유아교사의 행복감과 셀프리더십이 교수몰입에 미치는 영향. 어린이문학교육연구, 16(2), 515-537.
  35. Andrew, F. M., & Whithey, S. B. (1976). Social indicators of well-being: American's perceptions of life quality. New York: Plenum Press.
  36. Bass, B. M. (1997). Does the transactional-transformational leadership paradigm transcend organizational and national boundaries? American Psychologist, 52, 130-139. https://doi.org/10.1037/0003-066X.52.2.130
  37. Bass, B. M. (1998). Transformational leadership: Industrial, military, and educational impact. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  38. Blake, R., & Mouton, J. (1964). The managerial grid: The key to leadership excellence. Houston, TX: Gulf Publishing Company.
  39. Burns, J. M. (1978). Leadership. New York: Harper and Row.
  40. Campbell, A. (1976). Subjective measures of well-being. American Psychologist, 31(2), 117-124. https://doi.org/10.1037/0003-066X.31.2.117
  41. Clawson, J. G. (2009). General model of leadership in organizations: A diamond in the rough. Darden Case No. UVA-OB-0380.
  42. Cogner, J. A., & Kanungo, R. N. (1988). The empowerment process: Integrating theory and practice. Academy of Management Review, 13, 471-482. https://doi.org/10.5465/AMR.1988.4306983
  43. Conger, J. A., & Kanungo, R. N. (1987). Toward a behavioral theory of charismatic leadership in organizational settings. The Academy of Management Review, 12(4), 637-647. https://doi.org/10.5465/AMR.1987.4306715
  44. Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95, 542-575. https://doi.org/10.1037/0033-2909.95.3.542
  45. Drath, W. H., & Palus, C. J. (1994). Making common cense: Leadership as meaning-making in a community of practice. Greensboro. NC: Center for Creative Leadership.
  46. Fiedler, F. (1964). A contingency model of leadership effectiveness. Advances in experimental social psychology. New York: Academic Press.
  47. Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology. American Psychologist, 56(3), 218-226. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.218
  48. Greenberg, J. (1993). The social side of fairness: Interpersonal and informational classes of organizational justice. In R. Cropanzano (Ed.), Justice in the workplace: Approaching fairness in human resource management (pp. 79-103). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  49. Heimann, A. L., Ingold, P. V., & Kleinmann, M. (2020). Tell us about your leadership style: A structured interview approach for assessing leadership behavior constructs. The Leadership Quarterly, 31(4), 101364. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2019.101364
  50. Hellen, K., & Saaksjarvi, M. C. (2011). Happiness as a predictor of service quality and commitment for utilitarian and hedonic services. Psychology & Marketing, 28(9), 934-957. https://doi.org/10.1002/mar.20420
  51. Helliwell, J. (2001). Social capital, the economy and well-being. The Review of Economic Performance and Social Progress, 1.
  52. Helliwell, J. F., & Putnam, R. D. (2004). The social context of well-being. Philosophical Transactions-royal Society of London Series B Biological Sciences, 359, 1435-1446. https://doi.org/10.1098/rstb.2004.1522
  53. Hemphill, J. K., & Coons, A. E. (1957). Development of the leader behavior description questionnaire. In R. M. Stodgill & A. E. Coons (Eds.), Leader behavior: Its description and measurement (pp. 6-38). Columbus, Ohio: Bureau of Business Research, Ohio State University.
  54. Hersey, P., & Blanchard, K. (1969). Life-cycle theory of leadership. Training and Development Journal, 23(5), 26-34.
  55. Hersey, P., & Blanchard, K. H. (1977). The management of organizational behaviour. Upper Saddle River N. J.: Prentice Hall.
  56. Hoggard, L. (2005). How to be happy. London: B.B.C. Books.
  57. House, R. J. (1977). A 1976 theory of charismatic leadership. In J. G. Hunt & L. L. Larson (Eds.), Leadership: The cutting edge (pp. 189-207). Carbondale: Southern Illinois: University Press.
  58. Inglehart, R. (1990). Culture shift in advanced industrial society. Princeton University Press.
  59. Jacobs, T. O., & Jaques, E. (1990). Military executive leadership. In K. E. Clark & M. B. Clark (Eds.), Measures of leadership (pp. 281-295). Leadership Library of America.
  60. Jago, A. G. (1982). Leadership: Perspective in theory and research. Management Science, 28(3), 315-336. https://doi.org/10.1287/mnsc.28.3.315
  61. Janda K. F. (1960). Towards the explication of the concept of leadership in terms of the concept of power. Human Relations, 13, 345-363. https://doi.org/10.1177/001872676001300404
  62. Laub, J. A. (1999). Assessing the servant organization: Development of the servant organizational leadership assessment (SOLA) instrument. Doctoral dissertation, Florida Atlantic University, United States. Dissertation Abstracts International (Publication No. AAT 9921 922).
  63. Layard, R. (2005). Happiness: Lessons form a new science. London: Allen Lane.
  64. Manz, C. C. (1986). Self-leadership: Toward an expanded theory of self-influence processes in organizations. Academy of Management Review, 11, 585-600. https://doi.org/10.5465/AMR.1986.4306232
  65. Neck, C. P., Stewart, G. W., & Manz, C. C. (1995). Thought self-leadership as a framework for enhancing the performance of performance appraisers. Journal of Applied Behavioral Science, 31(3), 278-302. https://doi.org/10.1177/0021886395313004
  66. Northouse, P. G. (2004). Leadership theory and practice (3rd ed.). Sage Publications, Inc., Thousand Oaks.
  67. Rauch, C. F., & Behling, O. (1984). Functionalism: Basis for an alternate approach to the study of leadership. New York: Pergamon Press.
  68. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2002). An overview of self-determination theory: An organismic-dialectical perspective. In E. L. Deci & R. M. Ryan (Eds.), Handbook of self-determination research (pp. 3-33). Rochester, NY: The University of Rochester Press.
  69. Spears, L. C. (1995). Introduction. In L. C. Spears (Ed.), Reflections on leadership: How Robert K. Greenleaf's servant-leadership influenced today's top management thinkers (pp. 1-14). New York, NY: Wiley Press.
  70. Stogdill, R. M. (1948). Personal factors associated with leadership; A survey of the literature. The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 25, 35-71. https://doi.org/10.1080/00223980.1948.9917362
  71. Stogdill, R. M. (1974). Handbook of leadership: A survey of theory and research. New York: Free Press.
  72. Veenhoven, R. (1991). Is happiness relative? Social Indicators Research, 24(1), 1-34. https://doi.org/10.1007/BF00292648
  73. Yukl, G. A. (1994). Leadership in organizations (3rd ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prenice Hall.
  74. Yukl, G. A. (2005). Leadership in organizations (6th ed.). New Jersey: Pearson Prentice Hall Upper Saddle River, NJ.
  75. Yukl, G., Gordon, A., & Taber, T. (2002). A hierarchical taxonomy of leadership behavior: Integrating a half century of behavior research. Journal of Leadership & Organizational Studies, 9(1), 15-32. https://doi.org/10.1177/107179190200900102
  76. 팩트경제신문 (2021). http://www.facten.co.kr/news/articleView.html?idxno=205282
  77. KDI. (2021). https://eiec.kdi.re.kr/publish/naraPreList.do?sel_year=2021&sel_month=09