DOI QR코드

DOI QR Code

Exploring Changes in Science PCK Characteristics through a Family Resemblance Approach

가족유사성 접근을 통한 과학 PCK 변화 탐색

  • Received : 2022.07.26
  • Accepted : 2022.08.22
  • Published : 2022.08.30

Abstract

With the changes in the future educational environment, such as the rapid decline of the school-age population and the expansion of students' choice of curriculum, changes are also required in PCK, the expertise of science teachers. In other words, the categories constituting the existing 'consensus-PCK' and the characteristics of 'science PCK' are not fixed, so more categories and characteristics can be added. The purpose of this study is to explore the potential area of science PCK required to cope with changes in the future educational environment in the form of 'Family Resemblance Science PCK (Family Resemblance-PCK, hereafter)' through Wittgenstein's family resemblance approach. For this purpose, in-depth interviews were conducted with three focus groups. In the focus group in-depth interview, participants discussed how the science PCK required for science teachers in future schools in 2030-2045 will change due to changes in the future society and educational environment. Qualitative analysis was performed based on the in-depth interview, and semantic network analysis was performed on the in-depth interview text to analyze the characteristics of 'Family Resemblance-PCK' differentiated from the existing 'consensus-PCK'. In results, the characteristics of Family Resemblance-PCK, which are newly requested along with changes in role expectations of science teachers, were examined by PCK area. As a result of semantic network analysis of Family Resemblance-PCK, it was found that Family Resemblance-PCK expands its boundaries from the existing consensus-PCK, which is the starting point, and new PCK elements were added. Looking at the aspects of Family Resemblance-PCK, [AI-Convergence Knowledge-Contents-Digital], [Community-Network-Human Resources-Relationships], [Technology-Exploration-Virtual Reality-Research], [Self-Directed Learning-Collaboration-Community], etc., form a distinct network cluster, and it is expected that future science teacher expertise will be formed and strengthened around these PCK areas. Based on the research results, changes in the professionalism of science teachers in future schools and countermeasures were proposed as a conclusion.

학령인구의 급격한 감소, 학생의 교육과정 선택권 확대 등과 같은 미래 교육환경 변화에 따라 과학교사의 전문성인 PCK에도 변화가 요청된다. 즉, 기존 합의-PCK를 구성하는 범주 및 과학 PCK의 특성은 고정된 것이 아니어서 새로운 범주와 특성이 추가될 수 있다. 본 연구의 목적은 비트겐슈타인의 가족유사성 접근을 통해 미래 교육환경 변화에 대처하기 위해 요구되는 과학 PCK의 잠재성의 영역을 '가족유사성 과학 PCK'의 형태로 탐구하려는 것이다. 이를 위해 3개의 초점집단을 대상으로 심층면담을 진행하였다. 초점집단 심층면담에서는 미래사회와 교육환경 변화로 인해 2030년-2045년의 가까운 미래 학교의 과학교사에게 요구되는 과학 PCK가 어떻게 달라질 것인지를 논의하였다. 심층면담을 토대로 질적 분석을 실시함과 동시에 기존 합의-PCK와 차별화되는 가족유사성-PCK의 특성을 분석하기 위해 심층면담 텍스트에 대한 언어네트워크(semantic network) 분석을 시행하였다. 연구결과에서 미래사회 교사의 역할기대가 변함에 따라 새롭게 요청되는 과학교사의 가족유사성-PCK의 특징을 PCK 구성 영역별로 살펴보았다. 미래학교 과학교사에게 요구되는 가족유사성-PCK에 대한 언어 네트워크 분석결과를 살펴보면, 가족유사성-PCK는 출발점에 해당하는 기존 합의-PCK로부터 그 외연이 확장되면서 새로운 PCK요소가 추가되는 것으로 나타났다. 가족유사성-PCK의 양태를 살펴보면, [인공지능-융복합지식-콘텐츠-디지털], [지역사회-네트워크-인적자원-관계], [기술-탐구-가상현실-연구], [자기주도학습-협업-공동체] 등이 뚜렷한 네트워크 군집을 형성하면서 미래학교의 과학교사의 전문성을 형성, 강화되고 있는 것으로 나타났다. 연구결과를 토대로 미래학교 과학교사 전문성의 변화 동향과 대처 방안을 결론으로 제안하였다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 2021년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 인문사회분야 중견연구자 지원사업의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2021S1A5A2A01064935).

References

  1. 김홍식(2013). 바둑은 스포츠인가: 신체, 언어, 권력. 움직임의 철학: 한국체육철학회지, 21(4), 35-49.
  2. 박영숙, 양승실, 황은희, 허은정, 김갑성, 김이경, 전제상, 정바울, 황지원(2017). 교직환경 변화에 따른 교원 정책 혁신 과제(I): 교원 양성 및 채용 정책의 혁신 과제 (연구보고 RR2017-06). 진천: 한국교육개발원.
  3. 정제영(2016). 지능정보사회에 대비한 학교교육 시스템 재설계 연구. 교육행정학연구, 34(4), 49-71.
  4. 정제영(2017). 4차 산업혁명 시대의 학교제도 개선 방안: 개인별 학습 시스템 구축을 중심으로. 교육정치학연구, 24(3), 53-72.
  5. 최상덕, 서영인, 이상은, 김기헌, 이옥화, 최영섭(2014). 미래 인재 양성을 위한 핵심역량 교육 및 혁신적 학습 생태계 구축(II) (연구보고 RR 2014-16). 한국교육개발원.
  6. 최석민, 김병주, 김도기, 박수정, 정성수, 김정삼, 유미라, 구성우(2015). 신규교사 임용시험 제도개선 정책연구 (2015-242, 초등교육과-5). 대구: 전국시도교육감협의회, 대구광역시교육청.
  7. 한국교육과정평가원(2008). 교과별 내용교수지식(PCK) 연구(II) - 중등 초임교사 수업컨설팅을 중심으로. 서울: 한국교육과정평가원.
  8. 한국교육과정평가원(2009). 수업전문성 제고를 위한 멘토링 체제 연구. 서울: 한국교육과정평가원.
  9. 한국교육과정평가원(2016). 미래사회 변화 및 학령기 인구 감소 대비 학교교육 진단과 교육방향 탐색 (연구보고 RRO 2016-4). 서울: 한국교육과정평가원.
  10. Carlson, J., Daehler, K. R., Alonzo, A. C., Barendsen, E., Berry, A., Borowski, A., ... Wilson, C. D. (2019). The refined consensus model of pedagogical content knowledge in science education. In A. Hume, R. Cooper, & A. Boroswki (Eds.), Repositioning pedagogical content knowledge in teachers' knowledge for teaching science (pp. 77-94). Singapore: Springer.
  11. Gess-Newsome, J. (2015). A model of teacher professional knowledge and skill including PCK: Results of the thinking from the PCK summit. In A. Berry, P. Friedrichsen, & J. Loughran (Eds.), Re-examining pedagogical content knowledge in science education (pp. 14-27). New York: Routledge.
  12. Irzik, G., & Nola, R. (2014). New directions for nature of science research. In M. Matthews (Ed.), International handbook of research in history, philosophy and science teaching (pp. 999-1021). Dordrecht: Springer.
  13. Kwak, Y., & Choe, S. (2007). Research on science pedagogical content knowledge (PCK) with the curriculum revision. Seoul: KICE.
  14. Loughran, J., Mulhall, P., & Berry, A. (2004). In search of pedagogical content knowledge in science: Developing ways of articulating and documenting professional practice. Journal of Research in Science Teaching, 41(4), 370-391. https://doi.org/10.1002/tea.20007
  15. OECD. (2006). Schooling for tomorrow: Think scenarios, rethink education. Paris: OECD Publishing.
  16. OECD. (2018). The future of education and skills: Education 2030. OECD.
  17. OECD. (2019). OECD Future of education and skills 2030 conceptual learning framework: A series of concept notes. Paris: OECD.
  18. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
  19. Van Driel, J. H., Verloop, N., & De Vos, W. (1998). Developing science teachers' pedagogical content knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 35(6), 673-695. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199808)35:6<673::AID-TEA5>3.0.CO;2-J
  20. Wittgenstein, L. (2006). 철학적 탐구 [Philosophical investigations]. (이영철 역). 책세상. (원본발간일 1953).