DOI QR코드

DOI QR Code

Characteristics of Science-Engineering Integrated Lessons Contributed to the Improvement of Creative Engineering Problems Solving Propensity

창의공학적 문제해결성향에 기여한 과학-공학 융합수업의 특성

  • Received : 2022.07.30
  • Accepted : 2022.08.22
  • Published : 2022.08.30

Abstract

This study is to investigate the effects and characteristics of science and engineering integrated lessons on elementary students' creative engineering problem solving propensity (CEPSP). The science and engineering integrated lessons used in this study was a 10 lesson-hours STEM program, co-developed by University of Minnesota and Purdue University. The program was implemented in the 6th grade science class of H Elementary School located in P Metropolitan city. The main data of this study are the pre-post CEPSP result and interview with 5 students collected before and after the research. The CEPSP result was analyzed by a paired-sample t-test and hierarchical cluster analysis. As a result of the t-test, it was found that overall, the program has a positive effect on the students' CEPSP score. As a result of cluster analysis, it was confirmed that studnets' CEPSP could be classified into two groups (lower and higher score cluster). Five students whose, CEPSP score has significantly improved after the lessons were interviewed to find out what the characteristics of the program that contribute the significant change are. As a result of conducting centroid analysis of the interview transcription and the hybrid analysis method, it was found that the meaningful experiences that the five students commonly shared were 'problem solving through collaboration' and 'through repeated experiments (redesign)', problem solving' and 'utilization of scientific knowledge'. As minor reactions, 'choice of the best experimental method' and 'difference between science and engineering' appeared.

본 연구는 공학 설계를 적용한 과학 수업이 참여 학생들의 창의공학적 문제해결성향에 미치는 효과를 알아보기 위한 연구이다. 본 연구에서 사용된 공학 설계를 적용한 과학 수업은 미국 미네소타대학과 퍼듀대학에서 공동 제작한 10차시의 프로그램을 번역하여 사용하였으며, P 광역시에 소재한 H 초등학교 6학년 24명의 학생들에게 적용하였다. 본 연구의 주요 데이터는 연구 사전과 사후에 수집한 창의공학적 문제해결성향 검사지이다. 창의적 공학문제해결력 검사는 대응표본 t-검증과 계층적 군집분석을 통해 분석하였다. t-검증 결과 공학 설계를 적용한 과학 수업은 전반적으로 참여 학생들의 창의공학적 문제해결성향에 긍정적인 효과를 미치는 것으로 나타났다. 군집분석 결과 창의공학적 문제해결성향은 2가지 군으로 분류할 수 있다는 것을 확인하였으며, 5명의 학생의 경우 사전과 사후에 유의미한 차이로 성향(분류군)이 바뀐 것을 확인할 수 있었다. 군집의 변화가 생긴 5명의 학생들을 인터뷰하여 중심도 분석을 실시하고 하이브리드 분석 방법에 따라 해석한 결과, 학생들이 공통적으로 경험한 것은 '협업을 통한 문제해결'과 '반복실험(재설계)를 통한 문제해결', 그리고 '과학 지식의 활용'으로 나타났으며, 소수반응으로 '최선의 실험방법 선택'과 '과학과 공학의 차이' 등이 나타났다.

Keywords

Acknowledgement

This work was supported by the National Research Foundation of Korea(NRF) grant funded by the Korea government(MSIT) (No.2022R1A2C1011366).

References

  1. 강주원, 남윤경(2016). 융합인재교육(STEAM)을 위한 창의공학적 문제해결성향 검사도구 개발. 대한지구과학교육학회지, 9(3), 276-291. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2016.9.3.276
  2. 교육부(2017). 2015 개정 과학 교사용 지도서.
  3. 교육부(2020). 2020 과학교육 종합계획.
  4. 김민철(2013). 미국의 STEM 교육 정책과 한국의 STEAM 교육 정책의 비교. 전남대학교 석사학위논문.
  5. 남윤경(2022). 미래세대를 위한 과학 융합교육. 부산대학교출판문화원, pp. 106-108.
  6. 남윤경, 이용섭, 김순식(2020). 과학-공학 융합수업 준거틀 및 공학 설계 수준 제안. 대한지구과학교육학회지, 13(1), 121-133. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2020.13.1.121
  7. 박치성, & 정지원. (2013). 텍스트 네트워크 분석: 사회적 인식 네트워크 (socio-cognitive network) 분석을 통한 정책이해관계자 간 공유된 의미 파악 사례. 정부학연구, 19(2), 73-108.
  8. 박현주, 백윤수, 심재호, 손연아, 한혜숙, 변수용, 서영진, 김은진(2014). STEAM 프로그램 효과성 제고 및 현장활용도 향상 기본연구. 한국과학창의재단.
  9. 백윤수, 박현주, 김영민, 노석구, 이주연, 정진수, 최종현(2012). 융합인재교육 (STEAM) 실행방향 정립을 위한 기초연구. 한국과학창의재단 연구보고서.
  10. 심재호, 이양락, 김현경(2015). STEM, STEAM 교육과 우리나라 융합인재교육의 이해와 해결 과제. 한국과학교육학회지, 35(4), 709-723. https://doi.org/10.14697/JKASE.2015.35.4.0709
  11. 이동영(2022). 공학설계기반 과학수업에서 성별과 공학설계 단계에 따른 학습자들의 융합적 문제해결력 및 상의성, 창의성 자기인식의 변화. 부산대학교 박사학위논문.
  12. 이동영, 남윤경(2018). 공학설계 측면에서 한국 STEAM 프로그램 분석틀 제안. 대한지구과학교육학회지, 11(1), 63-77. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2018.11.1.63
  13. 이상균, 이하룡(2013). 프로젝트 기반 STEAM 프로그램 개발 및 적용 효과. 대한지구과학교육학회지, 6(1), 78-86. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2013.6.1.078
  14. 최은영, 문병찬, 한광래(2017). 국내 융합인재교육(STEAM)의 연구 동향 분석. 대한지구과학교육학회지, 10(2), 185-198. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2017.10.2.185
  15. 한국과학창의재단(2012). 손에 잡히는 STEAM 교육. 교육과학기술부.
  16. Guzey, S. S., Tank, K., Wang, H. H., Roehrig, G., & Moore, T. (2014). A high-quality professional development for teachers of grades 3-6 for implementing engineering into classrooms. School Science and Mathematics, 114(3), 139-149. https://doi.org/10.1111/ssm.12061
  17. Hjalmarson, M., & Lesh, R. (2008). Engineering and design research: Intersections for education research and design. In Handbook of design research methods in education: Innovations in science, technology, engineering, and mathematics learning and teaching (pp. 96-110). Routledge.
  18. Hynes, M., Portsmore, M., Dare, E., Milto, E., Rogers, C., Hammer, D., & Carberry, A. (2011). Infusing engineering design into high school STEM courses. NCETE.
  19. Kamada, T., & Kawai, S. (1989). An algorithm for drawing general undirected graphs. Information Processing Letters, 31(1), 7-15. https://doi.org/10.1016/0020-0190(89)90102-6
  20. Massachusetts, D. O. E. (2006). Massachusetts science and technology/engineering curriculum framework. Malden: Massachusetts Department of Education.
  21. Moore, T. J., Glancy, A. W., Tank, K. M., Kersten, J. A., Smith, K. A., & Stohlmann, M. S. (2014). A framework for quality K-12 engineering education: Research and development. Journal of Pre-College Engineering Education Research, 4(1), 2.
  22. Nam, Y., Lee, S. J., & Paik, S. H. (2016). The impact of Engineering Integrated Science (EIS) curricula on first-year technical high school students' attitudes-toward science and perceptions of engineering. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 12(7), 1881-1907.
  23. National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. (2018). Graduate STEM education for the 21st century. National Academies Press.
  24. National Research Council. (2009). Engineering in K-12 education: Under standing the status and improving the prospects. Washington, DC: National Academies Press.
  25. National Research Council. (2012). A framework for K-12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. Washington, DC: National Academies Press.
  26. National Research Council. (2013). Developing assessments for the next generation science standards. Washington, DC: The National Academy Press.
  27. NGSS Lead States. (2013). Next generation science standards: For states, by states. Washington, DC: The National Academy Press.
  28. Pinnell, M., Rowly, J., Preiss, S., Franco, S., Blust, R., & Beach, R. (2013). Bridging the gap between engineering design and PK-12 curriculum development through the use the STEM education quality framework. Journal of STEM Education: Innovations and Research, 14(4), 28-35.
  29. Roehrig, H. (2017. 1). A curricular framework for integrated STEM. In Chairperson Nam. Y. Science and Engineering Integrated STEM Education, Workshop Conducted at the Pusan National University, Pusan, South Korea.