DOI QR코드

DOI QR Code

어린이 예배에서 '이야기식 설교'의 기독교교육적 함의

Christian Educational Implications of the Sermon as Narrative art form in Children's Worship

  • Eun-Ju Kim (Incheon Joongang Evangelical Holiness Church)
  • 투고 : 2022.11.26
  • 심사 : 2022.12.29
  • 발행 : 2022.12.30

초록

연구 목적 : 본 논문은 어린이 예배에서 이루어지고 있는 이야기식 설교에 초점을 맞추어 이야기식 설교가 지니고 있는 기독교교육적 함의를 다루고자 한다. 연구 내용 및 방법 : 이야기는 기독교교육의 중요한 교육방법으로 연구되어 왔다. 최근의 종교교육 논의에서 이야기는 시각적인 미디어와는 반대로 아이들만의 고유한 판타지를 자극한다는 의미에서, 그리고 얼굴과 얼굴을 맞댄 직접적인 커뮤니케이션이라는 측면에서 긍정적으로 평가되고 있다. 세상에 대한 우리의 가장 근원적이고 열정적인 지향은 이야기에 의해 빚어진다. 이야기는 우리에게 감동을 주어 마음을 움직이고 그에 따라 행동하도록 우리의 무의식을 형성해 가기 때문이다. 그러나 지금 아이들에게 이야기를 공급해주는 주체는 다양한 대중 매체와 소비문화이다. 그것이 전해주는 이야기는 세속적 세계관을 주입하고 하나님 나라와 전혀 다른 세상을 꿈꾸도록 한다. 우리 아이들에게는 하나님 나라를 상상할 수 있는 이야기가 필요하다. 어린이 예배에서 설교의 한 형태로서 이야기식 설교는 아이들에게 생생하게 이야기를 들려줄 수 있는 좋은 방법이다. 이에 본 논문은 어린이 예배에서 이루어지고 있는 이야기식 설교에 초점을 맞추어 이야기식 설교가 지니고 있는 기독교교육적 함의를 다루고자 한다. 문헌 연구를 통하여 우선 이야기에 대한 대략적인 개념과 성경을 이야기로 접근한 문학 비평의 입장에 따라 성경을 이야기로 다룰 것이다. 두 번째는 이야기식 설교에 대해 다룰 것이다. 우선 성인을 대상으로 하는 이야기식 설교에 대해 살펴보고 이어서 어린이를 위한 이야기식 설교를 다룰 것이다. 두 개의 이야기식 설교는 따로 구분돼 있다기 보다는 어린이의 특성을 고려한다는 의미에서 구분하여 다룰 필요가 있다. 마지막으로 이야기식 설교에 대한 기독교교육적 함의를 이끌어낼 것이다. 결론 및 제언 : 본 논문은 현재 어린이 예배에서 행해지고 있는 설교가 보다 더 이야기식 설교에 초점이 맞추어지길 기대하면서 거기에서 발견할 수 있는 기독교교육적 함의를 다루었다. 이야기식 설교를 통하여 아이들에게 참여적 배움의 길이 열리며 하나님과 자아와 타자에 대한 종교적 언어를 획득함으로 신앙의 성장에 도움을 얻을 수 있기를 기대한다.

Stories have been studied as an important educational method in Christian education. In recent discussions on religious education, stories are positively evaluated in terms of stimulating children's unique fantasy, as opposed to visual media, and in terms of face-to-face direct communication. Our most profound and passionate orientation to the world is shaped by stories. This is because stories move us by moving us and shape our unconscious to act accordingly. However, the subjects that supply stories to children now are various mass media and consumer culture. The story it tells instills a secular worldview and makes us dream of a world completely different from the kingdom of God. Our children need a story to imagine the kingdom of God. This paper focuses on story-style sermons in children's worship and tries to deal with the Christian educational implications of story-style sermons. To this end, first of all, I would like to treat the Bible as a story according to the approximate concept of the story and the position of literary criticism who approached the Bible as a story. The second will deal with narrative preaching. First, we will look at narrative sermons for adults, and then deal with narrative sermons for children. The two narrative sermons were treated separately in the sense of considering the characteristics of children rather than being separated. Lastly, I would like to draw out the Christian educational implications of narrative preaching.

키워드

참고문헌

  1. Kim, E. J. (2021). The meaning of children's worship as a liturgy for personality development of children in the modern society. Journal of Christian Education in Korea, 68, 279-306.
  2. Kim, C. H. (2004). Understanding Narrative Preaching. Counseling and Mission, 45, 55-70.
  3. Min, Y. J. (1991). God's Joy, Man's Hope. Seoul: Samminsa.
  4. Park, J. S. (1996). Stories and Christian Education. Journal of Christian Education in Korea, 1, 77-96.
  5. Bhang, J. H. (2014). A study on the concept of "narrative self" and its educational implication. The Korean Journal of Philosophy of Education, 36, 71-99. https://doi.org/10.15754/jkpe.2014.36.2.004
  6. Yang, K. H. (2010). Story.art.christian education. Seoul: Presbyterian University and Theological Seminary Press.
  7. Yang, K. H. (2010). A study about story and its religious educational dimension. Journal of Christian Education in Korea, 23, 181-211.
  8. Jeon, C. H. (2010). A Study of Hans Frei's Narrative Theology and the Development of the Narrative Homiletics. Theology and praxis, 24, 177-208.
  9. Berryman, J. W. (2011). Godly play. Translator: Yang, K. H..Kim, E. J. Seoul: Publishing House of the PCL. (original article published in 2011)
  10. Brooks, D. (2012). The social animal. Translator: Lee, G. S. Seoul: Next Wave Publishing. (original article published in 2011)
  11. Dieterich, E. (1997). Erzahl doch wieder!. ein lese- und arbeitsbuch zum erzahlen biblischer geschichten, Stuttgart.
  12. Erikson, E. Erikson, J. (2020). The life cycle completed. Translator: Song, J. H. Seoul: Gyoyangin. (original article published in 1997)
  13. Frei, H. W. (1996). The elipse of biblical narrative. Translator: Lee, J. L. Seoul: Publishing House of the PCL.
  14. Grethlein, C. (2014). Kinder in der kirche. Translator: Kim, S. G..Kim, E. J. Seoul: CLC. (original article published in 2010)
  15. Groome, T. (2011). Christian religious education. Translator: Lee, K. M. Seoul: Publishing House of the PCL. (original article published in 1983)
  16. Hagner, D. A. (1999). Word Biblical Commentary. Matthew 1-13. Translator: Chae, C. S. Seoul: Solomon. (original article published in 1998)
  17. Krych, M. A. (2012). Teaching the gospel today. Translator: Lee, K. M. Seoul: publishing House of the PCL. (original article published in 1987)
  18. Lowry, E. (2011). The sermon as narrative art Form. Translator: Lee, Y. G. Seoul: Publishing House of the PCL.
  19. McAdams, D. P. (2020). The stories we live by: Personal myths and the making of the self. Translator: Yang, Y.S..Lee, W. G. Seoul: Hakjisa. (original article published in 1993)
  20. MacIntyre, A. (1997). After virtue. Translator: Lee, J. W. Seoul: Moonye Publishing Co. (original article published in 1984)
  21. Othmer-Haake, K. (2004). Lernen von kindern- kindergottesdienst als avantgarde des gottesdienstes, in: Urban, C./ Rieg, T.(Hg.), Das vergessenen Jahrzehnt, Bochum.
  22. Peterson, E. H. (2004). Leap over a wall: earthy spirituality for everyday Christians. Translator: Kim, S. T. Seoul: IVP. (original article published in 1997)
  23. Polkinghorne, D. E. (2009). Narrative knowing and the human sciences. Translator: Kang, H. S..Lee, Y. H..Choi, I. J..Kim, S. H..Hong, E. S..Kang, Y. G. Seoul: Hakjisa. (original article published in 1988)
  24. Powell, M. A. (2012). What is narrative criticism? Translator: Lee, J. L. Seoul: Publishing House The Presbyterian Church of Korea. (original article published in 1990)
  25. Rizzuto, A.-M. (2000). The birth of the living God. Translator: Lee, J. H. et al. Seoul: The Korea psychotherapy Institute. (original article published in 1979)
  26. Schweitzer, F. (2012). Das recht des kindes auf religion. Translator: Son, S. H. Seoul: Shanti Books. (original article published in 2000)
  27. Schweitzer, F. (2009). Lebensgeschichte und religion: religiose entwicklung underziehung im kindes- und jugenda lter. Translator: Song, S. J. Seoul: Korea Theological Study Institute. (original article published in 1999)
  28. Smith, J. K. A. (2018). Imagining the kingdom. Translator: Park, S. H. Seoul: IVP.(original article published in 2013)
  29. Tappan, M. B. & Packer, M. J. (2022). Narrative and storytelling. Translator: Lee, J. H. Seoul: Pybook. (original article published in 1991) 
  30. Tschirch, R. (1997). Biblische geschichten erzahlen, Stuttgart.
  31. Walter, U. (1999). Kinder erleben kirche. werkbuch kindergottesdienst. Gutersloh.
  32. Wrigt, N. T. (2010). The new testament and the people of God. Translator: Park, M. J. Goyang: Christan Digest. (original article published in 1992)