DOI QR코드

DOI QR Code

A Redesign of the Military Education Structure of General Universities based on Defense Innovation 4.0 -Focused on Capabilities of Tech-Intensive Junior Officers based on Advanced S&T-

국방혁신4.0 기반의 일반대학의 군사학 교육체계 재설계 방안 -첨단과학기술 기반의 기술집약형 초급 간부 역량 중심으로-

  • 엄정호 (대전대학교 군사학과&안보융합학과 ) ;
  • 박근석 (방위산업기술지원센터 ILS 기술지원) ;
  • 천상필 (대전대학교 군사학과 )
  • Received : 2022.09.23
  • Accepted : 2022.10.31
  • Published : 2022.10.31

Abstract

Among the five promotion strategies of Defense Innovation 4.0(DI 4.0), the military structure/operation optimization strategy aims to innovate the military structure based on advanced science&technology(S&T), and to integrate advanced S&T in the field of defense operation such as education&training and human resource development. As the future battlefield expands to AI-based unmanned/robot combat systems, space, cyberspace, and electromagnetic fields, it is necessary to train officers with the capabilities required in these battlefields. It is necessary to develop capabilities from junior officers who will lead the future battlefield to operating core advanced power based on the 4th industrial revolution S&T. We review the education system of the military in universities and propose a method of redesigning the education system that is compatible with DI 4.0 and can develop technology-intensive capabilities based on advanced S&T. We propose a operation plan of major and extra-programs that can develop the capabilities of junior officers required for the future battlefield, and also suggest ways to support the army's practical training.

국방혁신4.0의 5대 추진전략 중에 군구조·운영 최적화 전략은 첨단과학기술 기반의 군구조로 혁신하고 교육훈련, 인적자원 개발 등 국방 운영분야에 첨단과학기술의 융합을 목표로 하고 있다. 또한, 미래 전장이 AI 기반의 무인·로봇전투체계, 우주, 사이버, 전자기 등으로 확장됨에 따라 이러한 전장에서 요구되는 역량을 갖춘 간부 양성이 필요하다. 특히, 미래 전장을 이끌어나갈 초급간부부터 4차 산업혁명 과학기술 기반의 핵심 첨단전력을 운영할 수 있는 역량 계발이 필요하다. 그래서 본 논문에서는 일반대학의 군사학과의 교육체계를 검토하고 국방혁신4.0과 부합되고 첨단과학기술기반의 기술집약형 간부 역량을 계발할 수 있는 교육체계 재설계 방안을 제안한다. 우선, 미래 전장에 요구되는 간부 역량을 도출하고 역량을 계발할 수 있도록 전공과 비교과 프로그램 운영 방안과 육군의 실무교육 지원 방안을 제시한다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2022년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2022S1A5C2A03093531)

References

  1. "「국방혁신 4.0」 기본계획 수립 가속화-국방부, 국방혁신 4.0 추진단 2차 회의", 국방부 보도자료, 2022. 
  2. 성경민, "아미타이거 4.0 추진", 육군지, 제401호, pp.12-13, 2019. 
  3. https://bemil.chosun.com/nbrd/bbs/view.html?b_bbs_id=10002&pn=1&num=15019, "첨단과학기술 구현된 지상전투체계 '아미타이거', 미래 육군 '4세대 전투력' 포효한다". (검색일: 2022.09.01.). 
  4. 신규용, 최형진, 박상준, "디지털 트윈 및 확장현실 기반 미래형 통합전투훈련플랫폼 구축 방안 연구", 디지털콘텐츠학회논문지, Vol.22, No.4, pp.727-735, 2021. 
  5. 김용주, 김국현, "일반대학교 군사학과 운영 현황과 발전을 위한 함의-비협약대학교를 중심으로", 한일군사문화연구, 제32권, pp.64-101, 2021. 
  6. 최병욱, "일반대학 군 관련학과의 부상, 위기인가 기회인가?", 국방정책연구, 제33권 제4호, pp.143-169, 2017.  https://doi.org/10.22883/JDPS.2018.33.4.005
  7. 한훈, "군사학과 교육과정 NCS 적용방안", 우석대학교 석사학위논문, 2016. 
  8. 조세형, 장세미, 강지훈, "산업별역량체계(SQF)와한국형 국가역량체계(KQF) 연계방안 연구", 한국산업인력공단 연구보고서, 2021. 
  9. 박효선, "군 리더 양성을 위한 군사학과 교육과정국가직무능력표준(NCS) 적용 방안", 직업과 자격연구, Vol.6, No.1, pp.133-156, 2017. 
  10. 박준석, 장세미, 김한나, 조예슬, "산업별 NCS 공통능력단위 도출에 관한 연구", 한국산업인력공단연구보고서, 2020.