DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study on Child-Centered Play Therapy for Young Child's Anger

분노하는 아동의 상담사례연구

  • Received : 2022.07.06
  • Accepted : 2022.07.20
  • Published : 2022.07.31

Abstract

The purpose of this study was to investigate the child counselling process of a 5-year old girl with anger problem. Her mother had difficult on caring a child. The researcher conducted 47 session of child counseling through child-centered play therapy once per week during 14months for 40 minutes. Parent consultation session follwed for 10 minutes. The child expressed her aggression, control, desire of affection and power during the sessions. As a result, the child's anger decreased, and child-mother relationship improved. Finally, the child successfully adapted new school life. The mother reported that raising children was much easier than before. This study is meaningful that it is a case study of a child's intervention in counseling prior to her entering elementary school. This study showed her adaptive school lifestyle during the beginning of the first year.

본 연구는 분노감정이 주된 정서조절 이슈의 5세 여아에 대한 아동중심놀이치료 이론을 근거로 한 아동상담 사례이다. 아동 분노의 빈도 및 강도로 인하여 유치원 적응 및 어머니의 양육에 어려움이 있었다. 아동상담은 Full Battery 심리검사 실시 후, 2021년 3월 29일부터 2022년 6월 15일까지 14개월 동안 주 1회씩 아동상담 40분 부모상담 10분의 총 47사례회가 진행되었다. 아동은 주도적인 놀이를 통해 상담사례회기 동안 공격성, 통제성, 애정 및 힘의 욕구를 나타냈으며, 상담실에서 안정감을 느끼며 정서조절능력의 향상이 관찰되었다. 아동은 부모에게 자신의 감정과 요구에 대한 언어와 행동적 표현능력의 향상을 나타내었고, 초등학교 입학 후 원만한 학교적응 양상을 보였다. 어머니는 아동양육이 전보다 편안하다고 보고하였다. 본 연구는 아동의 초등학교 입학 한해 전 14개월 동안 정서조절에 대하여 개입 한 상담사례연구의 결과로, 1학년 학기초 동안 적응적 학교생활양식을 확인한 연구로서도 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 박성연, 강지흔 (2005). 남.여 아동의 정서조절 능력 및 공격성과 학교생활 적응간의 관계. 아동학회지, 26(1), 1-14.
  2. 박성연 (2006). 아동발달. 서울: 교문사.
  3. 박연주 (2008). 충동성과 공격성으로 인해 또래관계가 어려움 아동의 놀이치료 사례연구. 상담학연구, 9(3), 1245-1266. https://doi.org/10.15703/KJC.9.3.200809.1245
  4. 박윤아, 박지연 (2008). 분노조절프로그램이 정서 및 행동장애 위험 아동의 공격성 및 정서적 능력에 미치는 영향. 한국정서행동장애학회, 24(1), 23-42.
  5. 윤진영 (2018). 분노조절 문제를 동반한 ADHD 아동의 놀이치료 사례연구. 발달지원연구, 7(2), 39-56. https://doi.org/10.22839/ADP.2018.7.2.39
  6. 이아영, 김유미 (2015). 정서조절 프로그램이 아동의 분노 및 공격성에 미치는 영향. 초등상담연구, 14(4), 519-536.
  7. 이정숙, 이유경, 문보경 (2006). 아동의 문제유형과 놀이치료 시기에 따른 놀이특성 변화 연구. 한국아동심리치료학회지, 1(1), 77-104.
  8. 한유진 (2005). 아동의 정서조절 능력과 공격성 및 또래관계의 질. 아동학회지, 26(4), 85-100.
  9. 조은정, 이기학(2004). 아동기의 정서적 학대 경험이 대인관계 문제해결능력에 미치는 영향. 상담학연구, 5(3), 583-595.
  10. 최윤정, 김지신 (2020). 정서조절이 미숙하고, 사회성이 부족한 아동의 놀이치료와 감정코칭을 활용한 부모상담 사례연구. 발달지원연구, 9(2), 25-48. https://doi.org/10.22839/ADP.2020.9.2.25
  11. 허미혜, 이정자(2010). 부모-자녀 상호작용증진 프로그램이 어머니 양육스트레스 및 모-자 상호작용에 미치는 효과: 까다로운 기질 아동을 대상으로. 놀이치료연구, 14(2), 61-77.
  12. Ginott, H. (1994). Group psychotherapy with children: The theory and practice of play therapy. Northvale, NJ: Jason Aronson
  13. Greenberg, L., S. (2001). Emotional-focused therapy. American Psychological Association. Washington DC.
  14. Landreth, G. L. (2012). Play therapy: The art of relationship(3rd ed). New York: Routledge.
  15. Lieberman, A. F., Ippen, C. G., & Van Horn, P. (2006). Child-parent psychotherapy: 6-month follow-up of a randomized controlled trial. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 45(8), 913-918. https://doi.org/10.1097/01.chi.0000222784.03735.92
  16. Schaefer, C. (Ed.).(1993). The therapeutic power of play. Northvale, NJ: Jason Aronson.
  17. Wood, J. (2006). Effect of anxiety reduction on children's school performance and social adjustment. Developmental psychology, 42(2), 345-349. https://doi.org/10.1037/0012-1649.42.2.345