DOI QR코드

DOI QR Code

Canonical Correlation between Lifestyle and Benefit Sought of Rural Healing Tourists

농촌 치유관광객의 라이프스타일과 추구편익의 관계

  • Kim, Kyung-Hee (National Institute of Agricultural Sciences, Rural Development Administration) ;
  • Min, Jae Han (National Institute of Agricultural Sciences, Rural Development Administration) ;
  • Lee, Hye Young (National Institute of Agricultural Sciences, Rural Development Administration)
  • 김경희 (농촌진흥청 국립농업과학원) ;
  • 민재한 (농촌진흥청 국립농업과학원) ;
  • 이혜영 (농촌진흥청 국립농업과학원)
  • Received : 2022.05.15
  • Accepted : 2022.06.17
  • Published : 2022.06.30

Abstract

This study aims to investigate relationships between lifestyle and benefit sought of rural healing tourists. For data collection, a total of 3,000 copies of questionnaires were collected by nationwide online survey. The data were analyzed by using SPSS 26.0. The factor analysis identified seven dimensions of the lifestyle : conservative, sports activity orientation, health orientation, consumption orientation, achievement orientation, adventure orientation, and personal orientation. Five dimensions of benefit sought were identified as psychological recovery, outdoor activities, rest, rural experience, and exercise. The results of the canonical correlation analysis indicated that adventure orientation of lifestyle and psychological recovery, outdoor activities, rural experience, exercise of benefit sought were highly correlated. This means it is important to place an emphasis on psychological recovery, outdoor activities, rural experience, and exercise for tourists looking for an adventure away from everyday life. Rural healing tourism marketers should consider lifestyle aspects as the most important factors affecting benefit sought of rural healing tourism.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 농촌진흥청 국립농업과학원 농업과학기술 연구개발사업(PJ01560901)의 지원에 의해 이루어진 것임

References

  1. 고재윤, 홍성수, & 유은이. (2013). 외식소비자의 라이프스타일과 한식메뉴 선택속성의 관계 연구. 관광레저연구, 25(2), 155-175.
  2. 김경희, & 박덕병. (2011). 녹차소비자의 추구편익과 선택속성의 관계. 한국지역사회생활과학회지, 22(3), 327-339. https://doi.org/10.7856/kjcls.2011.22.3.327
  3. 김경희, 황대용, & 이혜영. (2021). 농촌 치유관광객 시장세분화 연구. 농촌지도와 개발. 28(1), 13-23.
  4. 김용만, 정정희, & 허진. (2006). 프로축구 관중의 추구 편익이 관람만족, 관람태도, 재관람의도 및 타인 추천 의도에 미치는 영향. 한국스포츠산업경영학회지, 11(3), 105-117.
  5. 김연수. (2008). 라이프스타일 유형별 오페라 관람객의 세분화 및 추구편익 연구. 음악응용연구, 1, 29-55.
  6. 김현, 장호성, & 조용석. (2019). 해외여행객의 라이프 스타일에 따른 세분시장별 결정요인: 유럽방문객을 중심으로. 호텔경영학연구, 28(8), 145-160. doi: 10.24992/KJHT.2019.12.28.08.145
  7. 농촌진흥청. (2022). 농촌관광 실태조사(국민부문). 완주: 농촌진흥청 국립농업과학원.
  8. 류호영, & 최정락. (2007). 골프참여자의 라이프스타일이 편익추구에 미치는 영향. 골프연구, 1(2), 23-35.
  9. 문태영. (2010). 배드민턴 참여자들의 라이프스타일이 스포츠웨어 추구혜택에 미치는 영향. 한국산학기술학회 논문지, 11(7), 2483-2490.
  10. 박덕병, & 이민수. (2015). 농촌교육농장 방문객의 선호체험과 교육적 효과 간의 정준상관관계 분석. 농업교육과 인적자원개발, 47(3), 63-81.
  11. 박덕병, & 이민수. (2016). 추구편익에 따른 음식관광 시장 세분화 - 로컬푸드 및 농가 레스토랑 방문객을 대상으로-. 농촌지도와 개발, 23(3), 321-334. doi:10.12653/jecd.2016.23.3.0321
  12. 박득희, & 정희진. (2014). 라이프스타일에 따른 싱글 여성 소비자들의 추구편익과 해외여행행동에 대한 연구. 관광학연구, 38(1), 55-77.
  13. 박슬기, & 조원섭. (2020). 박람회 방문객의 라이프스타 일에 따른 추구편익이 만족도에 미치는 영향. 관광 연구저널, 34(1), 143-156. doi:10.21298/IJTHR.2020.1.34.1.143
  14. 박종찬, & 이덕순. (2013). 역사인물축제 방문객의 라이프스타일 유형에 따른 선택속성 및 성과차이: 영암왕인 문화축제를 중심으로. 호텔관광연구, 15(4), 40-56.
  15. 송광인, & 김정준. (2009). 관광객 라이프스타일에 따른 농촌체험관광 영향관계 연구. 농촌계획, 15(2), 111-120.
  16. 심윤정, 허양회, & 오홍철. (2014). 추구편익에 기초한방문목적별 부산지역 호텔 포지셔닝 연구: 특1급 호텔과 레지던스 호텔을 중심으로. 관광레저연구, 26(1), 243-262.
  17. 이민수, 박덕병, & 윤유식. (2006). 농촌관광 방문객의 추구편익에 따른 시장세분화. 관광학연구, 30(6), 219-240.
  18. 이신애. (2017). 라이프스타일, 소비자자신감이 소비생활만족에 미치는 영향 구조분석. 성신여자대학교 박사학위논문.
  19. 이옥희. (2005). 일본 여대생의 라이프스타일과 의복추구 혜택과의 관계 연구. 복식문화연구, 13(6), 857-870.
  20. 이충기. (2017). 관광조사 통계분석. 서울: 대왕사.
  21. 전원배, & 박인규. (2001). 라이프스타일 유형에 따른 호텔 레스토랑 선택속성에 관한 연구. 관광연구, 16(1), 187-200.
  22. 전재균. (2007). 농촌관광 활성화를 위한 팜스테이 (Farm Stay) 체험프로그램 개발: 추구편익 시장세분화를 중심으로. 관광레저연구, 19(3), 323-341.
  23. 허지현, 최현식, & 최영민. (2008). 관광자의 라이프스타일(유형)에 따른 농촌체험관광형태별 선호도에 관한 연구. 관광레저연구, 20(3), 87-107.
  24. 홍정화. (2011). 인트라바운드 활성화를 위한 지역 웰빙 관광 프로그램 개발. 호텔경영학연구, 20(6), 243-256.
  25. Blackwell, R. D., Miniard, P. W., & Engel, J. F. (2001). Consumre behavior (9th ed.). Fort Worth, TX: Harcourt College Publishers.
  26. Chen, J. S., Huang, Y. C., & Cheng, J. S. (2009). Vacation lifestyle and travel behaviors. Journal of Travel & Tourism Marketing, 26(5-6), 494-506. doi:10.1080/10548400903163038
  27. Chouk, I., & Mani, Z. (2019). Factors for and against resistance to smart services: role of consumer lifestyle and ecosystem related variables. Journal of Services Marketing, 33(4), 449-462. doi:10.1108/JSM-01-2018-0046
  28. Duncan, H. D. (1969). Symbols and social theory, NY: Oxford University, Press.
  29. Feldman, S. D., & Thielbar, G. W. (Eds.). (1975). Life Styles: Diversity in American Society. Little, Brown.
  30. Frochot, I. (2004). A benefit segmentation of tourists in rural areas: A Scottish perspective. Tourism Management, 26(3), 335-346 doi:10.1016/j.tourman.2003.11.016
  31. Gitelson, R. J., & Kerstetter, D. L. (1990). The relationship between sociodemographic variables, benefits sought and subsequent vacation behavior: A case study. Journal of Travel Research, 28(3), 24-29. doi:10.1177/004728759002800304
  32. Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2006). Multivariate data analysis (6th ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.
  33. Iversen, N. M., Hem, L. E., & Mehmetoglu, M. (2016). Lifestyle segmentation of tourists seeking nature-based experiences: The role of cultural values and travel motives. Journal of Travel & Tourism Marketing, 33(sup1), 38-66. https://doi.org/10.1080/10548408.2014.998359
  34. Russell, H. I. (1968), Benefit segmentation: A decision-oriented research tool. Journal of Marketing, 32(3), 30-35. doi:10.1177/002224296803200306
  35. Herawaty, T., Tresna, P. W., & Hatiqah. (2019). The influence of lifestyle on the process decision (A study on android users community). Review of Integrative Business and Economics Research, 8(2), 344-351.
  36. Jang, S. C., Morrison, A. M., & O'Leary, J. T. (2002). Benefit segmentation of Japanese pleasure travelers to the USA and Canada: Selecting target markets based on the profitability and risk of individual market segments. Tourism Management, 23(4), 367-378. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(01)00096-6
  37. Jang, S. C., & Ryu, K. (2006). Cross-balance sheet interdependencies of restaurant firms: A canonical correlation analysis. International Journal of Hospitality Management 25(1), 159-166. doi:10.1016/j.ijhm.2004.12.011
  38. Kim, S. S., Agrusa, J., Lee, H., & Chon, K. (2007). Effects of Korean television dramas on the flow of Japanese tourists. Tourism Management 28(5), 1340-1353. doi:10.1016/j.tourman.2007.01.005
  39. Morakabati, Y., & Kapuscinski, G. (2016). Personality, risk perception, benefit sought and terrorism effect. International Journal of Tourism Research, 18(5), 506-514. doi:10.1002/jtr.2068
  40. Morrison, A., & Thomas, R. (1999). The future of small firms in the hospitality industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 11(4), 148-154. doi:10.1108/09596119910263531
  41. Orth, U. R., McDaniel, M., Shellhammer, T., & Lopetcharat, K. (2004). Promoting brand benefits: The role of consumer psychographics and lifestyle. Journal of Consumer Marketing. 21(2), 97-108. doi:10.1108/07363760410525669
  42. Pesonen, J., Laukkanen, T., & Komppula, R. (2011). Benefit segmentation of potential wellbeing tourists. Journal of Vacation Marketing, 17(4), 303-314. https://doi.org/10.1177/1356766711423322
  43. Plummer, J. T. (1974). The concept and application of life style segmentation. Journal of Marketing, 38(1), 33-37. doi: 10.2307/1250164
  44. Sohn E., & Yuan, J. (2013). Who are the culinary tourists? An observation at a food and wine festival. International Journal of Culture Tourism and Hospitality Research, 7, 118-131. doi:10.1108/IJCTHR-04-2013-0019
  45. Silverberg, K. E., Backman, S. J., & Backman, K. F. (1996). A preliminary investigation into the psychographics of nature-based travelers to the Southeastern United States. Journal of Travel Research, 35(2), 19-29. doi:10.1177/004728759603500204
  46. Srihadi, T. F., Sukandar, D., & Soehadi, A. W. (2016). Segmentation of the tourism market for Jakarta: Classification of foreign visitors' lifestyle typologies. Tourism Management Perspectives, 19, 32-39. doi:10.1016/j.tmp.2016.03.005
  47. Voigt, C., Brown, G., & Howat, G. (2011). Wellness tourists: In search of transformation. Tourism Review, 66(1/2), 16-30. https://doi.org/10.1108/16605371111127206
  48. Wind, J. (1971). Life style analysis: A new approach. In F. C. Allvine (Ed.), Marketing in Motion (pp. 302-305). Chicago: American Marketing Association.
  49. Zins, A. H. (1998) Leisure traveler choice models of them hotels using psychographics, Journal of Travel Research, 36(4), 3-15. doi:10.1177/004728759803600401