Abstract
This study aims to prepare an objective project basis by reviewing the feasibility of reconstructing and remodeling Greensmart Future School project for S High School's main building, which was built more than 40 years ago, in Incheon Metropolitan City, and to apply and review an effective methodology for determining renovation and remodeling. To this end, the feasibility of reconstruction and remodeling was evaluated in the long term by synthesizing the results of quantitative evaluation through economic review and qualitative evaluation through educational functional review. As a result of the study, it was found that the reconstruction plan was advantageous throughout all alternatives in terms of economic costs, and the field survey indicated limitations in spatial functions to support students' various educational activities and applying new directions, especially the 2022 revised curriculum and high school credit system.
본 연구는 인천광역시에 위치한 S 고등학교의 40년 이상 경과된 본관동의 그린스마트 미래학교 사업 추진을 위한 개축과 리모델링의 타당성을 검토하여 객관적 사업 근거를 마련하고, 사업 추진 적정예산 수립 및 사업추진 방향의 기초자료를 확보하기 위한 목적과, 개축과 리모델링의 판별을 위한 효과적인 방법론을 적용 및 검토하는데 목적이 있다. 이를 위해 경제성 검토를 통한 정량적 평가 결과와 교육기능적 검토를 통한 정성적 평가를 종합하여 장기적인 측면에서 개축과 리모델링의 타당성을 평가하였다. 연구결과, 연간발생비용에 따른 경제적 측면에서는 모든 대안에서 개축안이 유리한 것으로 나타났으며, 현장조사의 결과에 따라 학생들의 다양한 교육 활동의 지원과 교육과정, 특히 곧 시행 예정인 2022 개정교육과정과 고교학점제 등 새로운 교육방향을 적용하는데 공간 기능적 측면에서의 한계점이 있는 것으로 검토되었으므로, 장기적인 측면에서는 리모델링 보다는 개축이 유리할 것으로 판단된다.