DOI QR코드

DOI QR Code

A Basic Study on the Determination Method of Reconstruction and Remodeling of Deteriorated School Facilities - Focusing on the Case of S High School in Incheon Metropolitan City -

노후 학교시설의 개축 및 리모델링 타당성 판별 방법에 대한 기초연구 -인천광역시 S 고등학교 사례를 중심으로-

  • 맹준호 ((사)한국교육녹색환경연구원) ;
  • 김성중 ((사)한국교육녹색환경연구원) ;
  • 송병준 ((사)한국교육녹색환경연구원) ;
  • 김재영 ((사)한국교육녹색환경연구원)
  • Received : 2022.05.27
  • Accepted : 2022.06.21
  • Published : 2022.06.30

Abstract

This study aims to prepare an objective project basis by reviewing the feasibility of reconstructing and remodeling Greensmart Future School project for S High School's main building, which was built more than 40 years ago, in Incheon Metropolitan City, and to apply and review an effective methodology for determining renovation and remodeling. To this end, the feasibility of reconstruction and remodeling was evaluated in the long term by synthesizing the results of quantitative evaluation through economic review and qualitative evaluation through educational functional review. As a result of the study, it was found that the reconstruction plan was advantageous throughout all alternatives in terms of economic costs, and the field survey indicated limitations in spatial functions to support students' various educational activities and applying new directions, especially the 2022 revised curriculum and high school credit system.

본 연구는 인천광역시에 위치한 S 고등학교의 40년 이상 경과된 본관동의 그린스마트 미래학교 사업 추진을 위한 개축과 리모델링의 타당성을 검토하여 객관적 사업 근거를 마련하고, 사업 추진 적정예산 수립 및 사업추진 방향의 기초자료를 확보하기 위한 목적과, 개축과 리모델링의 판별을 위한 효과적인 방법론을 적용 및 검토하는데 목적이 있다. 이를 위해 경제성 검토를 통한 정량적 평가 결과와 교육기능적 검토를 통한 정성적 평가를 종합하여 장기적인 측면에서 개축과 리모델링의 타당성을 평가하였다. 연구결과, 연간발생비용에 따른 경제적 측면에서는 모든 대안에서 개축안이 유리한 것으로 나타났으며, 현장조사의 결과에 따라 학생들의 다양한 교육 활동의 지원과 교육과정, 특히 곧 시행 예정인 2022 개정교육과정과 고교학점제 등 새로운 교육방향을 적용하는데 공간 기능적 측면에서의 한계점이 있는 것으로 검토되었으므로, 장기적인 측면에서는 리모델링 보다는 개축이 유리할 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. 김승제(2005), 노후화 학교시설의 개축성능 평가에 관한 연구. 한국교육시설학회지, 12(6).
  2. 류정우 (2010). LCC분석을 통한 군시설의 옥상방수 공법 선정에 관한 연구. 목원대학교 일반대학원 석사학위논문
  3. 오병욱, 이재훈(2004). 초등학교 리모델링을 위한 건축계획적 평가지표의 연구. 교육시설, 11(4).
  4. 이택규, 정용수, 이학기(2011). 교육시설물 개축과 리모델링의 경제성 비교 분석 연구. 한국건설관리학회 학술발표대회논문집.
  5. 정현재, 오인환(2002). 초등학교 리모델링을 위한 실별 면적구성에 관한 연구. 대한건축학회 추계학술발표대회 논문집, 22(2).
  6. 조주현 외 4명(2013). 유형고정자산 내용연수표. 한국감정원 부동산연구원.
  7. 이상민 외 10명(2017). 노후학교 시설개선 기준 연구. 한국교육개발원.
  8. 박성철, 오병욱(2009). 노후학교시설 개축 판별모델 개발. 한국교육개발원.