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Analysis of Safety Considerations for Application of Artificial Intelligence in Marine Software Systems

해양 소프트웨어 시스템의 인공지능 적용을 위한 안전 고려사항에 관한 분석

  • Lee, Changui (Graduate School of National Korea Maritime and Ocean University) ;
  • Kim, Hyoseung (Graduate School of National Korea Maritime and Ocean University) ;
  • Lee, Seojeong (Division of System Engineering, National Korea Maritime and Ocean University)
  • 이창의 (한국해양대학교 대학원 컴퓨터공학과) ;
  • 김효승 (한국해양대학교 대학원 컴퓨터공학과) ;
  • 이서정 (한국해양대학교 기관시스템공학부)
  • Received : 2022.05.16
  • Accepted : 2022.06.07
  • Published : 2022.06.30

Abstract

With the development of artificial intelligence, artificial intelligence is being introduced to automate systems throughout the industry. In the maritime industry, artificial intelligence is being applied step by step, through the paradigm of autonomous ships. In line with this trend, ABS and DNV have published guidelines for autonomous vessels. However, there is a possibility that the risk of artificial intelligence has not been sufficiently considered, as the classification guidelines describe the requirements from the perspective of ship operation and marine service. Thus in this study, using the standards established by the ISO/ IEC JTC1/SC42 artificial intelligence division, classification requirements are classified as the causes of risk, and a measure that can evaluate risks through the combination of risk causes and artificial intelligence metrics want to use. Through the combination of the risk causes of artificial intelligence proposed in this study and the characteristics to evaluate them, it is thought that it will be beneficial in defining and identifying the risks arising from the introduction of artificial intelligence into the marine system. It is expected that it will enable the creation of more detailed and specific safety requirements for autonomous ships.

인공지능의 발전으로 산업계 전반에서 시스템의 자동화를 위해 인공지능을 도입하고 있다. 해양산업분야에서도 자율운항선박이라는 패러다임을 통해 인공지능을 단계적으로 적용하고 있다. 이러한 흐름에 따라 ABS와 DNV에서는 자율운항선박에 대한 가이드라인을 발표하였다. 하지만 선급의 가이드라인은 선박의 운항 및 해양 서비스 관점에서 요구사항을 기술하고 있으므로, 인공지능의 위험에 대해서는 충분히 고려되지 못했을 가능성이 있다. 그래서 본 연구에서는 ISO/IEC JTC1/SC42 인공지능 분과에서 제정한 표준들을 활용하여 선급 요구사항을 위험의 원인으로 분류하고, 위험원인과 인공지능 메트릭(metrics)의 조합을 통해 위험을 평가할 수 있는 척도로 사용하고자 한다. 본 연구에서 제안한 인공지능의 위험 원인과 이를 평가하기 위한 특성의 조합을 통해 해양 시스템에 인공지능이 도입됨으로써 발생하는 위험을 정의하고 식별하는 데 도움이 될 수 있을 것으로 생각되며, 선급을 포함한 다양한 기구에서 자율운항선박을 위한 안전 요구사항을 더욱 자세하고 구체적으로 작성하는 데 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 과학기술정보통신부 산하 정보통신산업진흥원과 울산 정보산업진흥원의 지원으로 수행되는 "AI 기반 중량화물이동체 물류플랫폼 실증사업(과제번호 : S1510-22-1001)"에 의하여 이루어진 연구로서 관계부처에 감사드립니다.

References

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