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Effects of Motivation-Hygiene Factors on Acceptance and Resistance of Mobile Facial Recognition Payment Services: Focusing on Chinese Users

모바일 안면인식결제서비스의 동기-위생 요인이 수용 및 저항에 미치는 영향: 중국 사용자를 중심으로

  • Received : 2022.02.07
  • Accepted : 2022.04.14
  • Published : 2022.06.30

Abstract

Using Herzberg's motive hygiene theory, this study also investigated the influence of motivation factors and hygiene factors on acceptance and resistance of mobile facial recognition payment services, and the influence of consumer innovation as a parameter on acceptance and resistance from motivation factors and hygiene factors. A survey was conducted on Chinese users who had experience using mobile payment services. IBM SPSS Statistics 26 and SmartPLS 3.0 were used for statistical analysis. As a result of the analysis, the motivating factors of mobile facial recognition payment services have a positive (+) impact on acceptance, and there were no significant results on resistance. In addition, hygiene factors have been shown to have negative (-) effects on acceptance and positive (+) effects on resistance. Consumer innovation, which is a parameter in relation to motivation factors and acceptance and resistance, had a partial mediation effect, and a partial mediation effect was also seen in the relationship between hygiene factors and resistance, but no mediation effect was found in the relationship between hygiene factors and acceptance. The motivating factors found through research results such as rapidity, ubiquity, perceived usability, perceived ease of use, privacy concerns, security, status quo inertia, use barriers, and loss avoidance, which are factors of non-contact and hygiene, can be used as basic data for activating mobile facial recognition payment services.

본 연구는 Herzberg의 동기-위생이론을 이용하여 모바일 안면인식결제서비스의 수용 및 저항에 미치는 영향과, 사용자의 혁신성이 동기요인과 위생요인에서 수용과 저항에 미치는 영향 또한 조사하였다. 모바일 결제서비스 이용 경험이 있는 중국의 사용자를 대상으로 설문조사를 하였으며, 통계 분석은 IBM SPSS Statistics 26과 SmartPLS 3.0을 이용하였다. 분석결과, 모바일 안면인식결제서비스의 동기요인은 수용에 정(+)의 영향을 미치고 있으며, 저항에는 유의한 결과가 나타나지 않았다. 또한 위생요인은 수용에서는 부(-)의 영향을, 저항에는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 매개변수인 사용자 혁신성은 동기요인과 수용에서는 완전매개효과를, 위생요인과 저항에서는 부분매개효과가 있었다. 연구결과를 통해 발견된 동기 요인인 신속성, 편재성, 지각된 유용성, 지각된 사용용이성, 비접촉성과 위생 요인인 프라이버시 염려, 보안성, 현상유지관성, 사용장벽, 손실회피성은 모바일 안면인식결제서비스의 활성화를 위한 기초자료로 사용될 수 있을 것으로 판단한다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2020년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2020S1A5B8103855)

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