DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of transaction characteristic factors of logistics companies on performance and long-term transaction intention

물류기업의 거래특성요인이 성과 및 장기거래의도에 미치는 영향

  • 정연주 (동의대학교 유통물류학과)
  • Received : 2021.12.07
  • Accepted : 2021.12.30
  • Published : 2022.03.31

Abstract

The change in the management environment of the logistics industry in the era of global competition is becoming an era in which customers choose companies. Differentiation from competitors through the provision of products and services suitable for customers As customers' choices change depending on their superiority, companies are constantly striving to receive or retain customers' choices. Ultimately, this competitive structure can be seen as the importance of long-term relationship building. Therefore, in this study, we examined how factors related to transaction characteristics performed by logistics companies for customer satisfaction in the transaction relationship between cargo companies and shippers affect performance and long-term transaction intentions. First, we derived the factors of logistics service, cost, logistics infrastructure, and company competency, which are transaction characteristics factors of a logistics company that must be specifically realized for customer satisfaction in transactions between logistics companies. Second, we analyzed how the transaction characteristics factors of a logistics company affect the company's performance, and finally, how the company's performance factors affect long-term transaction intentions. As a result of empirical analysis, there were no statistically significant results on the relationship between transaction characteristics and performance of logistics companies, which can be attributed to the small size of the logistics companies that were the sample. In other words, logistics companies that do not have sufficient capacity to provide services at low prices have no choice but to engage in constant bleeding competition. It can be seen that it reflects the characteristics of the industry. On the other hand, the relationship between corporate performance factors and long-term transaction intention was found to have a positive relationship. The higher the level of partnership with logistics companies and visible financial performance is, the higher the transaction will be in the future, and the more the transaction volume will be gradually increased. And even if it costs a little more, it can be seen that the intention to continue trading is greatly expressed.

글로벌 경쟁시대의 물류산업의 경영환경 변화는 고객이 기업을 선택하는 시대가 되어가고 있다. 고객에게 적합한 제품과 서비스의 제공을 통한 경쟁기업과의 차별화 우위에 따라 고객의 선택은 달라지기 때문에, 기업은 지속적으로 고객에게 선택을 받거나 유지하는데 노력하고 있다. 결국 이러한 경쟁구도는 장기적 관계구축의 중요성으로 부각된다고 볼 수 있다. 이에 본 연구에서는 류기업과 화주기업간의 거래관계에 있어 물류기업이 고객만족을 위해 수행하는 거래특성과 관련된 요인들이 성과와 장기거래의 도에 어떠한 영향을 미치는가를 살펴보았다. 첫째, 물류기업 간 거래에서 고객의 만족을 위해 구체적으로 실현해야 할 물류기업의 거래특성요인인 물류서비스, 비용, 물류인프라 및 기업역량요인을 도출하였다. 둘째, 물류기업의 거래특성요인이 기업의 성과에 어떠한 영향을 미치는 가를 분석해보고, 마지막으로 기업의 성과요인이 장기거래의도에 어떠한 영향을 미치는가를 분석해보았다. 실증분석결과 물류기업의 거래특성요인과 성과 간의 관계에는 통계적으로 유의한 결과가 나오지 않았는데, 이는 표본이었던 물류업체의 영세성에 기인한다고 볼 수 있다. 즉, 저가격으로 서비스를 제공할 충분한 역량이 없는 물류기업들의 경우 끊임없는 출혈경쟁을 벌일 수밖에 없으며, 이는 곧 서비스 산업에서의 대표적 특성인 차별화가 어렵다는 단점을 고스란히 안고 있는 동시에, 치열한 가격경쟁을 벌이고 있는 산업의 특성을 반영하고 있다고 볼 수 있다. 한편 기업성과요인과 장기거래의도 간의 관계는 정(+)의 관계가 있는 것으로 나타났다. 즉, 물류기업과의 파트너십과 가시적인 재무적 성과차원이 높으면 높을수록 앞으로도 지속적으로 거래를 유지하고, 점차 거래물량을 늘려나가기도 하며, 오히려 비용이 좀 더 들게된다 하더라도 거래를 지속적으로 거래하려는 의도가 크게 나타난다는 것을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 권문규.송상화 정채훈(2010), 물류아웃소싱 서비스의 거래기간에 영향을 미치는 요인 연구, 물류학회지, 제20권, 제5호, 149-174.
  2. 김광지.김유정.박기용(2008), 거래특성모델을 이용한 외식산업의 고객만족에 관한 연구: 패스트푸드점을 이용하는 대학생을 중심으로, 외식경영연구, 제11권 제4호, 93-114.
  3. 김정희.최상래(2008), 물류서비스품질이 물류가치, 고객만족, 장기지향성에 미치는 영향: 경인지역 편의점을 대상으로, 물류학회지, 제18권, 제4호, 35-64.
  4. 박동기.조찬혁(2011), 국제물류주선업체와 정기선사간 장기지향성과 물류성과에 관한 실증적 연구, 물류학회지, 제22권, 제1호, 5-29.
  5. 이민권.임영균(2003), 중간상과의 거래특성이 제조업체의 온라인 경로활용에 미치는 영향, 유통연구, 제9권, 제1호, 67-92.
  6. 이윤보.이동주.임해진.백훈(2014), 기업의 지향성이 중소기업 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구 -중소기업과 대기업간 거래특성인 전속성을 중심으로, 산업경제연구, 제27권, 제2호, 959-980.
  7. 임영균.이찬.박태훈(1995), 지각된 거래특성이 경로구성원의 이탈의도에 미치는 영향, 경영학연구, 제24권 3호, 113-144.
  8. 전달영.김정원(2011), 제3자 물류이용기업과 자가운송 기업의 물류역량, 물류서비스 및 물류성과 비교분석, 마케팅관리연구, 제16권, 제14호, 71-97.
  9. 전동한.박종삼(2012) 제3자 물류기업의 화주업체 선정에 관한 연구, 물류학회지, 제22권, 제2호, 27-50.
  10. 조용현(2018), 물류기업의 혁신활동이 경영성과에 미치는 영향에 관한 실증연구, 한국항만경제학회지, 제34집 제3호, 75-92.
  11. 한상린.백미영(2008), 환경불확실성이 프랜차이즈 시스템의 거래특성과 산업특성 및 성과에 미치는 영향, 유통연구, 제13권 제3호, 55-77.
  12. 홍승린.박호신(2011), 물류기업의 거래형태에 관한 연구, 관세학회지, 제13권, 제3호, 223-241.
  13. Barclay, D., Thomson, R., and Higgins, C.,(1995), The PLS approach to causal modeling: personal computer adoption and use an illustration, Technology Studies, 2(2), 285-309.
  14. Bert, R. S.(1992), Structural Hole, Cambridge: Harvard University Press.
  15. Chin, W. W.(1998), Issues and opinion on structural equation modeling, MIS Quarterly, 22(1), 7-16.
  16. Chin, W. W., Marcolin, B. L. and Newsted, P. R.(2003), A partial least squares latent variable modeling approach for measuring interaction effects: Results from a Monto Carlo Simulation study and a Electronic-mail emotion; adoption study, Information Systems Research, 14(2), 189-217. https://doi.org/10.1287/isre.14.2.189.16018
  17. Fornell, C. and Bookstein, F. L. (1982). Two structural equation models: LISREL and PLS applied to consumer exit-voice theory, Journal of Marketing Research, 19(4), 440-452. https://doi.org/10.2307/3151718
  18. Henseler, J., Ringle, C. M., Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in internatiional marketing, Advances in International Marketing, 20, 277-319. https://doi.org/10.1108/S1474-7979(2009)0000020014
  19. Hulland, J. (1999). Use of PLS in strategic management research: A review of four resent studies, Strategic Management Journal, 195-204.