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Study on Resources That Influence Drop - Out Teenage Children's Choices on School Reentry: Central Focus on Family Resources

학업중단 청소년 자녀의 학교복귀 선택에 영향을 미치는 자원에 관한 연구: 가족자원 등을 중심으로

  • Yun, Nana (Dept. of Child and Youth Studies, Chung-Ang University) ;
  • Park, Jeongyun (Dept. of Psychology, Chung-Ang University) ;
  • Park, Yeonsuk (Dept. of Child and Youth Studies, Chung-Ang University)
  • 윤나나 (중앙대학교 아동청소년학과) ;
  • 박정윤 (중앙대학교 심리학과) ;
  • 박연숙 (중앙대학교 아동청소년학과)
  • Received : 2021.12.15
  • Accepted : 2022.01.26
  • Published : 2022.02.28

Abstract

This study was conducted to examine the resources that influence the choice of drop-out students' reentry to school. A total of five years of panel analysis of 2,553 drop-out teenagers from 2013 to 2017 were utilized. In order to verify the resources that affect the choice of school reentry of teenagers with experiences of suspension of studies to formal middle and high school after July 2012, this study analyzed drop-out teenagers' family resources as well as their psychological, mental, and social-relationship resources. A crossover analysis, t-test, and hierarchical logistic regression analysis were conducted. The major outcomes of this study are as follows: First, the socio-demographic variables among the resources that affected the choice of reentry for school of teenager children were the type of family and number of moves to a new house. Second, the psychological and sentimental variable that affected the choice of school reentry was a decreasing level of positive recognition of the situation of suspension of studies combined with depression, impulsiveness, and perceiving society as one that discriminates based on the level of education. Third, significant family resource variables were the type of family form and parents providing economic support, which is a subfactor of parental attachment. Fourth, the presence of a mentor as a helpful social-relationship resource had a significant effect on relational resources. This study is significant in the sense that the positive family resources that affect the choice of school reentry of drop-out teenage students were determined, and the positive directivity of supportive family resources is presented for parents with teenage children experiencing a suspension of studies.

본 연구에서는 학업중단 청소년 자녀의 학교복귀 선택에 영향을 미치는 자원에 관해 살펴보고자 2013년부터 2017년까지의 총 5차년도 2,553명의 학업중단 청소년 패널 자료를 활용하였다. 2012년 7월 이후 정규 중·고등학교 학업중단 경험이 있는 청소년을 대상으로 학교복귀에 영향을 미치는 자원을 검증하기 위해 학업중단 청소년의 가족자원을 비롯하여 개인의 심리·정서자원 및 사회관계자원에 초점을 두고 분석하였다. 자료 분석 방법은 t-test와 교차분석, 위계적 로지스틱 회귀분석을 사용하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년 자녀의 학교복귀 선택에 영향을 주는 자원 중 인구사회학적 변인은 이사횟수였다. 둘째, 청소년 자녀들의 학교복귀에 영향을 미치는 심리·정서자원은 우울, 충동성과 함께 학업을 중단한 현재에 대한 긍정적 인식의 정도가 낮고 우리 사회가 학력에 대한 차별이 심하다고 지각하는 점이 학교복귀 선택에 작용하였다. 셋째, 가족자원으로는 가족형태와 부모애착의 하위요인 중 경제적 지지 측면이 유의미한 것으로 나타났다. 넷째, 도움을 주는 사회관계자원으로서 멘토 여부가 사회자원으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구를 토대로 학업중단 청소년 자녀들의 학교복귀 선택에 영향을 미치는 긍정적 가족자원을 밝혀 학업중단 청소년 자녀를 둔 부모들에게 지지적인 가족자원의 방향성을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.

Keywords

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