DOI QR코드

DOI QR Code

Mediation Effects of Academic Self-efficacy on the Relationship between Self-determination and Self-directed Learning in Nursing Students

간호대학생의 자기결정성이 자기주도학습능력에 미치는 영향: 학업적 자기효능감의 매개효과를 중심으로

  • Received : 2022.03.02
  • Accepted : 2022.04.06
  • Published : 2022.05.31

Abstract

Objectives: This study aimed to confirm the association between self-determination and self-directed learning among Korean nursing students, as well as the mediating effect of academic self-efficacy. Methods: Data from 139 nurse students were surveyed in this descriptive cross-sectional study. They were collected from Oct 1 to 30, 2020, using self-report questionnaires. The collected data were analyzed using descriptive statistics, independent t-test, one-way analysis of variance, Scheffé test, Pearson's correlation coefficient analysis, and mediated model for PROCESS macro using the SPSS/WIN 24.0. Results: Self-directed learning was positively associated with self-determination (r=.56, p<.001) and academic self-efficacy (r=.63, p<.001). Furthermore, academic self-efficacy had a mediating effect on the relationship between self-determination and self-directed learning (B=0.21, 95% CI=0.12~0.32). Conclusion: The impact of self-determination on the self-directed learning among nursing students was mediated by academic self-efficacy. Therefore, these results provide important data for future self-directed learning in nursing education.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2020년 원광대학교 교내 연구비 지원에 의해 수행되었음

References

  1. 강승주, 김은주, 신해진. (2016). 문제중심학습(PBL)과 간호대학생의 자기주도적 학습능력, 문제해결능력, 학습업적 자기효능감 및 학습동기에 대한 융합연구. 한국융합학회논문지, 7(2) 33-41. https://doi.org/10.15207/JKCS.2016.7.2.033
  2. 권재환, 김경희. (2013). 대학생의 학업적 자기효능감이 학교생활적응에 미치는 영향 : 자기조절학습능력의 매개효과를 중심으로. 청소년문화포럼, 35, 31-58
  3. 김순희, 이선희. (2015). 간호대학생의 취업 스트레스, 자기효능감, 자아존중감, 학업성취도가 행복감에 미치는 영향. 성인간호학회지, 27(1), 63-72. https://doi.org/10.7475/kjan.2015.27.1.63
  4. 김신향, 임종미. (2021). 국내 대학생에게 적용한 플립러닝의 체계적 고찰 및 메타분석-자기주도학습, 학습동기, 효능감, 학업성취도를 중심으로. 한국간호교육학회지, 27(1), 5-15. https://doi.org/10.5977/jkasne.2021.27.1.5
  5. 김아영, 박인영. (2001). 학업적 자기효능감 척도개발 및 타당화 연구. 한국교육학회, 39(1), 95-113.
  6. 김아영. (2010). 자기결정성이론과 현장 적용 연구. 교육심리연구, 24(3), 583-609.
  7. 김연하, 김영아. (2016). 간호학생의 학업적 자기효능감과 비판적 사고성향이 문제해결능력에 미치는 영향. 한국산학기술학회, 17(9), 589-598. https://doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.9.589
  8. 김은정, 김해란. (2021). 비대면 온라인 강의가 간호대학생의 자기주도적 학습능력, 학업적 자기효능감, 학습태도에 미치는 효과. 한국산학기술학회 논문지, 22(9), 333-340. https://doi.org/10.5762/KAIS.2021.22.9.333
  9. 김종환. (2011). 중학생의 자기결정동기, 학업적 자기효능감, 자기주도적 학습력 및 체육수업몰입 간의 구조적 관계. 한국체육학회지, 50(5), 173-183.
  10. 박수진. (2020). 온라인 수업 환경에서 교수 실재감과 자기결정성이 간호학생의 문제해결력, 학업적 효능감, 비판적 사고성향, 학습몰입에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 20(24), 171-198. https://doi.org/10.22251/jlcci.2020.20.24.171
  11. 빙성준, 이성근. (2002). 웹을 활용한 자기 주도적 학습방법과 학습과제 유형이 학업성취도 및 학습태도에 미치는 영향. 컴퓨터교육학회지, 5(2), 91-100.
  12. 송경애. (2006). 자아존중감 및 자기결정 동기가 자기주도적 학습에 미치는 영향. 유아교육,보육행정연구, 10(3), 177-202.
  13. 송준미. (2012). 창의성과 책임지향성이 성인의 자기주도학습에 미치는 영향[박사학위논문]. 대전: 충남대학교 대학원.
  14. 양진주, 박미영. (2004). 간호대학생의 임상수행 능력과 자기주도적 학습의 관계. 한국간호교육학회지, 10(2), 271-277.
  15. 오효숙. (2017). 간호대학생의 학습동기, 의사소통능력, 학업적 자기효능감이 자기주도학습능력에 미치는 영향. 디지털융복합연구, 15(8), 311-321. https://doi.org/10.14400/JDC.2017.15.8.311
  16. 유효현. (2006). 학업성취에 대한 관련변인의 예측력분석[박사학위논문]. 서울: 홍익대학교 대학원.
  17. 이내영, 한지영. (2020). 간호대학생의 자기결정성 동기와 학습참여가 학업적응에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 10(2), 455-467. https://doi.org/10.22251/jlcci.2020.20.2.455
  18. 이명희, 김아영. (2008). 자기결정성이론에 근거한 한국형 기본 심리 욕구 척도 개발 및 타당화. 한국심리학회지, 22(4), 157-174. https://doi.org/10.21193/kjspp.2008.22.4.010
  19. 이석재, 장유경, 이헌남, 박광열. (2003). 생애능력 측정도구 개발연구: 의사소통능력, 문제해결능력, 자기주도적 학습능력을 중심으로. 서울: 한국교육개발원. RR2003-15-03
  20. 이선주, 김중경, 김원종. (2020). 간호대학생의 자기주도적 학습능력과 학업적 자기효능감이 비판적 사고성향에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 20, 1251-1265. https://doi.org/10.22251/jlcci.2020.20.14.1251
  21. 이은수, 김미영. (2019). 간호대학생의 임상실습에서의 자기주도학습에 영향을 미치는 요인. 한국간호교육학회지, 25(2), 163-172. http://dx.doi.org/10.5977/jkasne.2019.25.2.163
  22. 이지혜. (2010). 자기결정성 학습동기, 메타인지, 자기주도적 학습능력 및 학습몰입과 학업성취 간의 구조적 관계. 교육학연구, 48(2), 67-92.
  23. 전미경, 오재우. (2019). 대학생의 셀프리더십, 자기결정성, 대인관계까 대학생활적응에 미치는 영향, 한국위기관리논집, 15(3), 71-81.
  24. 전호선, 주현정. (2017). 간호교육에서 팀 기반학습 적용이 의사소통능력, 문제해결능력, 자기주도적 학습능력에 미치는 영향, 디지털융복합연구, 15(10), 269-279. https://doi.org/10.14400/JDC.2017.15.10.269
  25. 정미현. (2017). 간호대학생의 인성, 간호전문직관 및 자기효능감이 자기주도학습능력에 미치는 영향. 한국산학기술학회, 18(9), 302-314. https://doi.org/10.5762/KAIS.2017.18.9.302
  26. 정인숙. (2021). 간호대학생의 동료교수활동이 자기주도학습능력에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 21(6), 127-136, https://doi.org/10.22251/jlcci.2021.21.6.127
  27. 조학순. (2007). 간호대학생의 비판적 사고성향과 자기주도학습 및 학업성취도에 관한 연구. 보건정보통계학회지, 32(2), 57-72.
  28. 주영주, 김소나, 김수미. (2008). 기업 사이버교육생의 학업적 자기효능감, 자기조절학습능력, 온라인 과제 가치가 만족도와 성취도에 미치는 영향. 직업능력개발연구, 11(3), 151-170 https://doi.org/10.36907/KRIVET.2008.11.3.151
  29. 주희진. (2011). 초등학생의 자기결정성 동기, 자기주도적 학습능력, 학업적 자기효능감, 학업성취의 인과관계. 학습자중심교과교육연구, 11, 237-259.
  30. 차유미, 엄우용. (2018). 전문대학생이 지각하는 자율성지지, 자기결정성동기, 자기조절학습능력, 학습몰입 간의 구조적 관계. 사고개발, 14(1), 27-51. https://doi.org/10.51636/JOTD.2018.03.14.1.27
  31. 한국교육개발원. (2019). 교육혁신사례분석을 통한 미래교육 실천과제. 충북:한국교육개발원. RR 2019-05.
  32. Bandura, A. (1986). Social foundation of thought and action: A social cognitive theory, Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  33. Deci, EL, & Ryan RM. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum Press. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7
  34. Guglielmino. (1977). LM Development of the self-directed learning readiness scale, Doctoral dissertation, University. of Georgia
  35. Hayes, AF. (2017) Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis, second edition: a regression-based approach. 2nd ed. New York: Guilford Press; 77-112.
  36. Kim, IS, Lee, JH. (2003). Analysis for preparing self-directed learning of college students. Journal of Educational Theory and Implement, 13(2), 129-154.
  37. Schunk, DH. (2003). Self-efficacy for reading and writing: Influence of modeling, goalsetting, and self-evaluation. Reading & writing Quarterly, 19, 159-172. https://doi.org/10.1080/10573560308219
  38. Standage, M. Duda, J. & N. Ntoumanis. (2006). Students Motivational Process and Their Relationship to Teacher Rating in school Physical Education: A Self-determination Theory Approach. Resear Quarterly for Exercise and Sport. 77(1): 100-110. https://doi.org/10.1080/02701367.2006.10599336
  39. World Health Organization. (2021). Coronavirus (COVID-19) dashboard. Geneva: