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CEO's Quality Management Rhetoric and Audience Response: Focusing on Samsung Group Chairman Kun-Hee Lee's 'Super-Class' Remarks

최고경영자의 품질경영 레토릭과 시청자 반응: 삼성 회장의 '초일류' 발언을 중심으로

  • 허만섭 (강릉원주대학교 교양기초교육본부)
  • Received : 2022.03.28
  • Accepted : 2022.04.08
  • Published : 2022.05.28

Abstract

The present study explores how the quality management rhetoric commonly used by Korean CEOs tends to be composed and perceived by the public. To this end, articles of the remarks of Lee Kun-hee, the second founder of Samsung, are analyzed. The results show a rhetorical structure of quality management where the CEO offers a persuasive theme (quality management for a super-class enterprise) and practical measures (innovation and performance-based promotion) while coping with a rhetorical situation (an economic crisis). A multiple regression analysis of the response of 308 Korean college students who watched a video of Lee's remarks indicates that the more conservative the viewers are and the more they perceive the CEO's charm and expertise, the more likely they are to support the CEO's quality management rhetoric. The conservative viewers favorably responded to the entrepreneurship in the quality management rhetoric, while the progressives recognized the rhetoric as part of Korean-style neoliberalism that alienates ordinary workers.

본 연구는 기업 최고경영자가 흔히 사용하는 품질경영 메시지의 수사적 구조와 시청자 반응을 탐구한다. '삼성 회장 이건희 어록' 보도를 분석한 결과는 품질경영에 관한 수사적 구조를 제시한다. 이 구조에서 경영자는 "대외적 위기"라는 '수사적 상황(rhetorical situation)'에 대처하기 위해 "초일류 회사를 위한 품질경영"이라는 '설득적 주제'와 "혁신" "신상필벌"이라는 '실용적 수단'을 제시한다. 발언 영상을 본 대학생 308명의 반응을 다중회귀분석한 결과, 시청자가 보수적일수록, CEO의 매력과 전문성을 지각할수록, CEO의 품질경영 수사를 지지하는 편이었다. 서술형 답변에 따르면, 보수적 시청자는 품질경영 속 '앙트러프러너십(기업가정신)'에 호의적으로 반응하면서 도전과 혁신의 가치에 공감했다. 반면, 상당수 진보적 시청자는 "못하는 사람 누르고" 등 일부 표현을 문제 삼아 발언 전체에 반감을 보였고 평범한 노동자를 소외시키는 '한국형 신자유주의'의 일부로 CEO의 품질경영 레토릭을 인식했다.

Keywords

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