DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Vitalization Plans for the Publishing Culture and Industry with a Book Vending Machine at Convenience Stores

편의점 도서자판기를 활용한 출판문화산업 활성화 방안 연구

  • Received : 2022.02.14
  • Accepted : 2022.03.14
  • Published : 2022.05.28

Abstract

This paper investigates plans to expand distribution channels for books by installing a book vending machine at convenience stories for the vitalization of the publishing culture and industry. After establishing the meaning of convenience stories and the concept of a book vending machine, the researcher identified a need for the installation and management of a book vending machine at convenience stories. This plan will promote fairness and transparency in book sales through the convenience store system and push forward outsourcing between the publishing industry and the convenience store industry, the expansion of omnichannel service for consumers, and experiential values for clients to increase their customer satisfaction. The composition of the book vending machine will take the smart library form for its management with a universal design applied to a kiosk program. In the study, the researcher schematized this process and conducted a survey with 310 adults to search for practical management plans for a book vending machine. In the future, more research on the diversification of sales and distribution channels for publications such as the installation of a book vending machine at convenience stores will hopefully contribute to the growing amount of reading per capita and promotion of a reading environment for people according to the vitalization of the publishing culture and industry.

본 연구는 출판문화산업 활성화를 위해 도서자판기를 편의점에 설치하여 유통채널을 확장시키는 방안에 관한 연구이다. 먼저 편의점의 의미와 도서자판기의 개념을 정립한 후 편의점 내 도서자판기 설치 및 운영 필요성을 도출하였다. 편의점 시스템을 이용하여 도서판매의 공정성과 투명성을 제고할 것이며, 출판업계와 편의점업계 사이의 아웃소싱, 소비자를 위한 옴니채널 서비스 확대, 고객 만족도를 높이기 위한 고객 경험가치 제공 등을 추진할 것이다. 도서자판기의 구성은 스마트 도서관 형태의 자판기로 운영하며 키오스크 프로그램에 유니버설 디자인을 적용한다. 이러한 과정을 도식화하였고 실질적인 운영방안을 모색하기 위해 성인 310명을 대상으로 설문조사를 시행하였다. 향후 편의점 도서자판기 설치와 같이 출판물의 판매 및 유통채널을 다변화하는 연구를 통해 출판문화산업 활성화에 따른 국민 1인당 독서량 증가로 국민의 독서환경이 증진될 수 있기를 기대하는 바이다.

Keywords

References

  1. Nielsen, 2015 U.S Book Industry Year-End Review, 2016.
  2. 문화체육관광부, 2019년 국민 독서실태 조사, 문화체육관광부, 2020.
  3. https://kosis.kr/statHtml/statHtml.do?orgId=101&tblId=DT_1K52C01&conn_path=I3
  4. 常木暎生. "コンビニ利用に関する研究 (1)," 関西大学社会学部紀要, Vol.36, No.3, pp.1-25, 2005.
  5. 전상인, 편의점 사회학, 민음사, 2014.
  6. 이승신, 박기영, "소비자들의 편의점 이용실태와 만족도," 學術誌, 제39권, 제2호, pp.353-369, 1995.
  7. Berry, Leonard L, Kathleen Seiders, and Dhruv Grewal, "Understanding service convenience," Journal of Marketing, Vol.66, No.3, pp.1-17, 2002. https://doi.org/10.1509/jmkg.66.3.1.18505
  8. 김영, 김장현, 배일현, 김성배, "편의점의 다각화 전략이 서비스 편의성과 고객만족에 미치는 영향," 유통정보학회, 제15권, 제4호, pp.5-16, 2012.
  9. 안광호, 하여원, 유시진, 박흥수, 마케팅원론, 학현사, 2018.
  10. 강준만, "한국 자동판매기 문화의 역사 : '자판기 엔터테인먼트' 시대의 명암," 인물과사상, 2008년 2월호, 통권118호, pp.170-205, 2008.
  11. 한국자동판매기공업협회, "밴딩 리포트 - 한국 자동판매기 시장의 발전 과정과 현황 & 향후 전망," 벤딩인더스트리, 제10권, 제1호, pp.86-88, 2010.
  12. 한국자동판매기공업협회, "일본통계 - 대지진 악재속에도 일본 자판기 산업은 건재했다," 벤딩인더스트리, 제11권, 제2호, pp.54-58, 2012.
  13. 한국자동판매기공업협회, "중국 자판기 시장의 향후 전망," 벤딩인더스트리, 제7권, 제1호, pp.50-53, 2007.
  14. 지광석, 허민영, 포스트 코로나 시대 소비자정책 방향 연구, 정보통신정책연구원, 2010.
  15. 이정준, 안상원, 신종락, 전자책의 출현과 문학적 패러다임의 변화, 정보통신정책연구원, 2010.
  16. 정미리, 김보연, "행위기반의 종이책과 전자책 사용자 분석," 디지털디자인학연구, 제13권, 제1호, pp.671-680, 2013. https://doi.org/10.17280/JDD.2013.13.1.064
  17. 윤병권, 어린이 성격유형과 독서 능력의 상관관계 연구, 홍익대학교 대학원, 박사학위논문, 2020.
  18. 한국콘텐츠진흥원, 2019 콘텐츠산업 통계조사, 문화체육관광부, 2020.
  19. Steinberg, Marc. Delivering Media: The Convenience Store as Media Mix Hub, Rutgers University Press, 2019.
  20. R. B. Zajonc, "Attitudinal effects of mere exposure," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.9 No.2, pp.1-27, 1968. https://doi.org/10.1037/h0025848
  21. 양윤.김혜영, "단순노출이 소비자의 태도변화 과정에 미치는 영향," 한국심리학회지, 제2권, 제1호, pp.43-68, 2001.
  22. J. Barthelemy and D. Geyer, "IT Outsourcing: Findings from An Empirical Survey in France and Germany," European Management Journal, Vol.19, No.2, pp.195-202, 2000. https://doi.org/10.1016/S0263-2373(00)00094-3
  23. D. McCutcheon, and F. I. Stuart, "Issues in The Choice of Supplier alliance Partners," Journal of Operations Management, Vol.18, No.3, pp.279-301, 2000. https://doi.org/10.1016/S0272-6963(99)00026-1
  24. 이병호, 전인오, "서비스품질이 기업성과, 고객만족 및 의도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제1호, pp.275-298, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.01.275
  25. K. Ketler and J. Walstrom, "The Outsourcing Decision," International Journal of Information management, Vol.13, No.6, pp.440-459, 1993.
  26. 채성일, 이동명, "중소기업의 아웃소싱 파트너 역량과 파트너십이 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구," 경영교육연구, 제32권, 제2호, pp.117-140, 2017.
  27. 박태주, 장현종, 김홍일, "호텔에서 아웃소싱이 경영성과에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제10호, pp.479-487, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.10.479
  28. 김성홍, 이정섭, "공급사슬에서 협력업체 선정기준 및 협력 성공요인이 기업 간 협력 성과에 미치는 영향 - 전통기업과 인터넷기업 간 수평적 협력을 중심으로," 한국생산관리학회지, 제17권, 제2호, pp.103-132, 2006.
  29. 정범성, 심정택, 이상식, "아웃소싱 파트너 선정요인과 전략이 아웃소싱 성공도 및 BSC 성과에 미치는 영향에 관한 연구," 한국산업정보학회논문지, 제18권, 제6호, pp.113-125, 2013. https://doi.org/10.9723/JKSIIS.2013.18.6.113
  30. S. Edward and M. Jordana, Universal design: creating inclusive environments, John Wiley & Sons Inc., 2012.
  31. 이성호, 안상준, "소매점 편의성이 옴니채널에 대한 소비자 태도와 행동에 미치는 영향," e-비즈니스연구, 제18권, 제6호, pp.131-143, 2017.
  32. Gursoy, Dogan and Ken W. McCleary, "An integrative model of tourists' information search behavior," Annals of tourism research, Vol.31, No.2, pp.353-373, 2004. https://doi.org/10.1016/j.annals.2003.12.004
  33. J. J. Liu, Research on the Operation Strategy of Chain Convenience Stores under the Background of" New Retail", 8th International Conference on Management and Computer Science, Atlantis Press, 2018.
  34. X. Wang, Discussion on the Promotion Strategy of Convenience Store Service, The 3rd International Conference on Economy, Management and Entrepreneurship, Atlantis Press, 2020.
  35. 최유경, 이진국, 김정욱, "코로나19로 인한 유통산업 환경변화와 유통규제 전망," 경제규제와 법, 제14권, 제2호, pp.60-86, 2021. https://doi.org/10.22732/CELPU.2021.14.2.60