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University Marketing Using Metaverse in Virtual Reality Environment Case Analysis - Focusing on S University

가상현실 환경에서의 메타버스를 활용한 대학의 마케팅 사례 분석 - S대학을 중심으로

  • 원종원 (순천향대학교 미디어 커뮤니케이션학과) ;
  • 전종우 (단국대학교 커뮤니케이션학부) ;
  • 이종윤 (상명대학교 사진영상미디어학과)
  • Received : 2022.03.22
  • Accepted : 2022.04.25
  • Published : 2022.05.28

Abstract

This study analyzed successful cases of using metaverse in a reality where interest in metaverse is increasing. The use of Metaverse is mainly used in companies to explore its industrial potential or government agencies strive for policy support, but the possibility of application in educational institutions has another meaning. We tried to find the success factors and future implications by analyzing actual cases of using metaverse at university entrance ceremonies. As a result of analyzing the case of S University in Asan, Chungcheongnam-do's metaverse entrance ceremony, it was determined that the university's first metaverse entrance ceremony could be counted as a very meaningful success story. Specifically, on the technical level, it stood out that the existing metaverse technology and the new technology for the event were properly harmonized. At the organizational level, it is meaningful that the internal organization's resources were efficiently utilized based on previous experiences. On the environmental level, the COVID19 environment and the MZ generation. It was analyzed that the social change of going to college contributed to the planning and success of the metaverse entrance ceremony. As a result, it is judged that the successful use of the resources possessed by a clear goal is the success factor of the metaverse entrance ceremony.

본 연구는 메타버스에 대한 관심이 증가하는 현실에서 메타버스를 활용한 성공사례를 분석한 것이다. 메타버스의 활용은 주로 기업에서 산업적으로 그 가능성을 탐색하거나 정부 기관에서 정책적인 지원을 위해 노력하지만, 교육기관에서의 활용 가능성은 또 다른 의미를 지니고 있다. 대학교 입학식에서 메타버스를 활용한 실제 사례를 분석하여 성공 요인과 향후 시사점을 찾아보고자 했다. 충남 아산의 S 대학교의 메타버스 입학식 사례를 분석한 결과, 대학 최초의 메타버스 입학식은 매우 유의미한 성공사례로 손꼽을 수 있다고 판단됐다. 구체적으로 기술적인 차원에서 기존 메타버스 기술과 행사를 위한 새로운 기술을 적절히 조화시킨 점이 돋보였다. 조직적인 차원에서는 기존 경험을 바탕으로 내부 조직의 자원을 효율적으로 활용했다는 점이 의미가 있다. 환경적인 차원에서는 코로나 환경과 MZ세대의 대학 진학이라는 사회적 변화가 메타버스 입학식의 기획과 성공에 기여한 것으로 분석됐다. 결과적으로 확실한 목표를 가지고 보유한 자원을 효과적으로 활용한 점이 메타버스 입학식의 성공요인이라 판단된다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2011학년도 순천향대학교 교수 연구년제에 의하여 연구하였음

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