DOI QR코드

DOI QR Code

Transformation of the Music Market brought about by Technology

테크놀로지가 가져온 음악 시장의 변혁

  • kim, Joy (Dept. of Arts, Dong-Ah Institute of Media and Arts Univ)
  • 조이킴 (동아방송예술대학교 공연예술계열)
  • Received : 2022.04.01
  • Accepted : 2022.04.22
  • Published : 2022.05.31

Abstract

As technology advances, various applications linked to the music industry are becoming popular through new media. There have been many changes in the music market. Beyond the existing music market, where music copyright and performance rights were the center of the music business, we are unifying and operating communication channels that connect artists and fans, such as investment products derived from music copyrights. The technology that connects the fandom with additional business digital content has transformed into global platforms such as HYBE Entertainment's and YG Entertainment's Weverse, as well as SM Entertainment's Bubble. In addition, various national support projects to build a 5G MEC (MobileEdge Computing) environment to quickly respond to the rapidly changing 5G industry ecosystem are supporting for the immersive content demonstration, immersive content testing, and technical analysis, we are laying the groundwork to efficiently respond to the ever-expanding metaverse content market. Technology is changing dramatically. Therefore, we would like to study to changes in the music market brought about by technology and suggest strategies for a new era in the music business.

테크놀로지가 발전하고 음악산업을 연계한 다양한 어플리케이션이 뉴미디어를 통해 대중화되고 있다. 음악 시장도 많은 변화가 일어났다. 음악저작권과 공연권이 음악 비즈니스의 중심을 이루던 기존 음악 시장에서 음악저작권 파생 투자 상품을 비롯하여 아티스트와 팬을 연결하는 소통 창구를 일원화하고 관리하게 되었다. 팬덤을 부가 사업 디지털 콘텐츠로 연결하는 기술은 하이브와 와이지엔터테인먼트의 위버스(Weverse)를 비롯하여 SM 엔터테인먼트의 버블(Buble)과 같은 글로벌 플랫폼으로 변모했다. 게다가 급변하는 5G 산업 생태계에 신속하게 대응할 수 있도록 5G MEC(MobileEdgeComputing) 환경을 구축하기 위한 다양한 국책성 지원 사업은 실감콘텐츠 실증과 실감콘텐츠 테스트 및 기술 분석 등을 지원함으로 점차 확대되는 메타버스 콘텐츠 시장에 효율적으로 부응할 수도록 기반을 마련하고 있다. 기술의 발전으로 음악 시장이 혁신적으로 변하고 있다. 이에 본 논문은 테크놀로지가 가지고 온 음악 시장의 변혁을 가져온 기술 적용 사례를 고찰하고 음악 사업의 새로운 시대 전략을 제시하고자 한다.

Keywords

References

  1. www.2021koccaforum.com
  2. J. Kim, "A Study on the Global Possibilities of Gugak Broadcasting as K-Music Content through the Metaverse Audition Platform", International Journal of Internet, Broadcasting and Communication (IJIBC), Vol. 14, No. 1, pp. 37-43, 2022.http://dx.doi.org/10.7236/IJIBC.2022.14.1.37
  3. I. G. Oh, H. J. Lee, "Mass Media Technologies and Popular Music Genres: K-pop and Youtube, Korea Journal, Vol. 53, pp. 34-58, 2013. https://doi.org/10.25024/kj.2013.53.4.34
  4. J. Kim, "A Study on the Metaverse as and Arts Education Medium", International Journal of Convergence on Culture Technology(JCCT), Vol. 7, No. 4, pp. 391-396, 2021.http://dx.doi.org/10.17703/JCCT.2021.7.4.391
  5. U. Dolata, "The Digital transformation of the Music Industry. The Second Decade:Fromt download to Streaming", Organizational Sociology and Innovation Studies, No.04, pp. 1-21, 2020. http://hdl.handle.net/10419/225509
  6. https://www.believemusic.com/tag/tunecore-en/
  7. https://www.sonymusic.co.uk/label/the-orchard/
  8. https://www.awal.com/
  9. G. Born, Western Music and Its Others, University of California Press, p. 316, 2000.
  10. Ideas and Ideals, Chung-Ang University, p.340, 1990.
  11. 한국콘텐츠진흥원, 디지컬전환 시대 콘텐츠 이용 트렌드 연구: 온라인 동영상.온라인 공연.메타버스.오디오콘텐츠, KOCCA21-35, pp. 84-143, 2021.